Oltea Șerban-Pârâu
Muzicolog şi critic muzical
Oltea Şerban-Pârâu este muzicolog şi critic muzical.
Este deținătoarea unui doctorat în muzicologie la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, este membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, a Uniunii Criticilor Muzicali "Mihail Jora" şi a Asociaţiei Române a Femeilor în Artă.
Activitatea ei publicistică se traduce în mii de articole publicate, majoritatea pe teme muzicale, în mii de minute de emisiuni şi programe de radio şi în numeroase emisiuni şi apariţii TV.
A fost distinsă cu mai multe premii, printre care Premiul pentru originalitatea profilului radiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului şi Premii pentru publicistică ale Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România.
A scris volumul De vorbă cu Ruxandra Donose (Editura Operei Naţionale Bucureşti, Bucureşti, 2014).
Este semnatara traducerii şi a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de mari muzicieni - şi a celor din secţiunea muzicală a Micului dicţionar enciclopedic.
O fişă completă ar cuprinde şi o intensă activitate de consilier muzical, artistic şi de presă al unor instituţii muzicale şi festivaluri naţionale şi internaţionale prestigioase și coordonator artistic al unor turnee şi proiecte culturale precum Pianul călător, Duelul viorilor, Vioara lui Enescu, Flautul fermecat, Cele trei dive etc.
A condus timp de şapte ani postul particular Radio Romantic (1995-2002), între 2005 şi 2013 a fost redactorul şef al postului public Radio România Cultural, între 2013 şi 2015 a condus Centrul Cultural Media Radio România, structură ce cuprinde toate entităţile cu activitate, misiune şi vocaţie culturală din Societatea Română Radiodifuziune, calitate în care a coordonat Târgul Internațional de Carte Gaudeamus, activitatea Editurii Casa Radio, Festivalul Internațional al Orchestrelor Radio - RADIRO și Festivalul International Grand Prix Nova.
Din 2009 şi până în 2015 a fost director artistic al Orchestrelor şi Corurilor Radio. Din 2015 este consilier în management si, ulterior, editor la Radio România.
Articole scrise de Oltea Șerban-Pârâu
Într-unul dintre cele mai iubite roluri de mezzosoprană, Carmen, Ruxandra Donose va putea fi văzută la începutul primăverii pe scena Operei Naţionale din București
Opinii
14 feb. 2024
Putem vorbi acum la Bucureşti despre producții noi care arată ca pe marile scene europene.
Opinii
16 ian. 2024
Subiectul intrării transhumanței în patrimoniul imaterial UNESCO, realizare a României alături de alte 9 state europene, a captat atenţia presei în ultimele zile la fel de mult ca intrarea cămăşii cu altiţă în 2022 în acelaşi patrimoniu.
Opinii
20 dec. 2023
Pe 21 decembrie 2023, o nouă premieră a operei Œdipe va avea loc pe scena Operei Naționale din București. În abordările sale regizorale, Stefano Poda aduce împreună regie, coregrafie, scenografie, costume și lumini.
Opinii
04 dec. 2023
În capitala țării cu o comunitate ce numără oficial peste 1.200.000 de români, Orchestra Simfonică a Filarmonicii bucureștene a deschis programul cu Rapsodia a II-a de George Enescu.
Opinii
28 nov. 2023
După trei ani în care obiceiul concertelor de Ziua Națională a României în lume părea că s-a stins, 2023 revine în forță.
Opinii
27 nov. 2023
Oltea Şerban-Pârâu: Maestre, două concerte cu Filarmonica George Enescu, la Ateneul Român pe 23 şi 24 noiembrie. Cum vă simţiţi la Ateneul Român?
Opinii
23 nov. 2023
Timp de 7 ani, Liliana Staicu a condus Orchestrele şi Corurile Radio și de ceva timp ocupă poziţia de director al Centrului de Proiecte Culturale și Evenimente Radio România.
Opinii
30 oct. 2023
După câteva incursiuni de vară prin intermediul Turneului Orgile României, ajuns deja la a 5-a ediție, în luna octombrie Eduard Antal are programat primul recital la Sala Radio.
Opinii
20 oct. 2023
A XVIII-a ediție a Festivalului Internațional MERIDIAN, unul din cele mai importante festivaluri de muzică nouă din țară, se va desfăşura între 5 şi 12 noiembrie 2023 sub tema „PERSONA”, preponderent în Bucureşti, cu evenimente la Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi.
Opinii
19 oct. 2023
Interviu cu pianistul Cătălin Răducanu, protagonistul turneului naţional Un artist, un pian şi un ţambal ce se va încheia pe 24 octombrie la Ateneul Român.
Opinii
17 oct. 2023
S-a cântat mai mult ca oricând la acest Festival Enescu 2023, s-a cântat divers, s-a putut auzi muzică clasică pentru toate gusturile şi s-a scris parcă mai mult ca oricând.
Opinii
12 oct. 2023
Mă întrebam pe 15 august 2023 oare când s-au scurs cei 15 ani de când la Sinaia, violoncelistul și profesorul Marin Cazacu și dirijorul Cristian Mandeal puneau bazele Orchestrei Române de Tineret...
Opinii
15 aug. 2023
Marin Cazacu: „Descopăr prezența în sălile de concert a unui public tânăr, cu un procent semnificativ mai mare decât eram obișnuiți înainte de pandemie”.
Opinii
23 iun. 2023
Dirijorul Cristian Mandeal : “Stilul alert din Revuluţia, plin de nerv și deosebit de „românesc” – cu tot ceea ce implică noțiunea, cu bune și cu rele, cu trecut și prezent, cu derizoriu și cu permanență, cu balcanism și europenism – îmi place și mă incită.”
Opinii
12 iun. 2023
Stăm de vorbă cu Daniel Jinga, directorul general al Operei Naţionale Bucureşti, la finalul unei primăveri pline de evenimente, dar şi în pragul unei veri „fierbinţi” pentru Opera Naţională.
Opinii
22 mai 2023
O.Ş.P: Stăm de vorbă cu Florin Estefan, directorul general al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca între cele două premiere cu Don Giovanni de Mozart. Don Giovanni este un titlu care nu poate lipsi din repertoriu nici unei opere semnificative. După cât timp o nouă versiune Don Giovanni la Cluj?
Opinii
10 mai 2023
Deşi faptul că a apărut deja frecvent pe afişele teatrelor bucureştene în ultimii ani, ne poate face să credem altceva, Tudor Cucu Dumitrescu este un foarte recent absolvent al UNATC “I.L.Caragiale”.
Opinii
13 feb. 2023
Pe 23 noiembrie 2022, la Paris, la Sala Mare a UNESCO, se va desfăşura un eveniment cu potenţial de a scrie istorie cel puţin pentru Opera Naţională din Bucureşti.
Opinii
21 nov. 2022
Alin Gheorghiu este acum maestru de balet și consilier onorific balet al directorului general al Operei Naţionale din Bucureşti.
Opinii
15 nov. 2022
Imaginați-vă vârtejul în care vă prinde succesiunea rapidă a sunetelor ascultând celebrul Zbor al cărăbușului de Rimski-Korsakov?
Opinii
24 oct. 2022
Viteza în care se întâmplă toate în zilele noastre face ca timpul pe care, poate, îl mai acordăm privirilor aruncate către cei care au avut primul cuvânt de spus într-un domeniu sau altul să devină aproape inexistent.
Opinii
13 oct. 2022
Daniel Jinga, directorul general al Operei Naţionale din Bucureşti:”Publicul ar trebui să înțeleagă că opera e vie. Nu miroase a naftalină”
Opinii
01 oct. 2022
Un interviu cu violoncelistul Marin Cazacu, directorul general al Filarmonicii „George Enescu”.
Opinii
30 sept. 2022
În perioada 20-22 iulie, se va desfăşura pe coasta dalmată un festival original organizat şi girat artistic de celebrul tenor, dirijor şi compozitor de origine argentiniană Jose Cura, cu aportul a numeroşi muzicieni români, mai precis Orchestra Metro...
Opinii
20 iul. 2022
Primul festival organizat de Filarmonica "George Enescu" a apărut surprinzător, ca o floare efemeră de vară, care îmboboceşte, înfloreşte şi îşi încheie ciclul vital mult prea repede, dacă ne raportăm la emoţia pe care o stârneşte.
Opinii
06 iul. 2022
Lacul lebedelor de Ceaikovski în versiunea Orchestrei şi companiei de balet a Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu” din Chişinău (25 iunie) reprezenta garanţia unui spectacol sold-out încă înainte de a se şti distribuţia....
Opinii
28 iun. 2022
Îmi amintesc "scandaloasa" montare cu Oedipe a lui Andrei Şerban pe care am apărat-o cu modestele mele arme de critic muzical de 25 de ani în faţa condeielor “sacre” ale vremii din anii 90, încă puternic ancoraţi în rigiditatea comunistă.
Opinii
24 iun. 2022
Interviu cu doamna Liliana Staicu, director al Radio România Muzical şi al Orchestrelor şi Corurilor Radio: „Pornim într-adevăr de la un nou moment zero”.
Opinii
03 apr. 2022
Sala Radio arhiplină. Un sentiment de nou început după ce puţini dintre noi credeau că va mai putea fi la fel. Revenirea a fost mult mai rapidă şi mai naturală decât ne puteam imagina.
Opinii
27 mart. 2022
De 23 de ani, de la turneul cu „Carmen” de Bizet în Japonia, Orchestra Operei Naţionale din Bucureşti nu a mai fost într-un turneu în străinătate.
Opinii
23 ian. 2022