Arte

articolul anterior articolul urmator

Îmi place Cecilia Bartoli

3
17 May 2013 12:55:39
Cristina Comandasu
Coperta celui mai nou CD al Ceciliei Bartoli
Coperta celui mai nou CD al Ceciliei Bartoli

Are numeroşi adevăraţi fani care urmăresc toate recitalurile celebrei mezzosoprane; nu sunt una dintre aceştia, însă, da, îmi place Cecilia Bartoli şi am un motiv în plus să-mi placă, graţie noului ei CD care se va lansa la nivel internaţional în 20 mai, dar care poate fi ascultat în premieră românească mâine, 18 mai.

De ce o iubesc pe Cecilia Bartoli?

Şi cum sunt pe platforma adevarul.ro, sunt sigură că aţi citit şi interviul pe care mi l-a acordat în aprilie celebra cântăreaţă. Aşa cum v-aţi dat seama, Cecilia Bartoli este într-adevăr o figură interesantă şi căreia muzica clasică din timpurile noastre îi datorează enorm.

O iubesc pentru vocea ei specială, o iubesc pentru trăirea şi patosul ei din interpretare, o iubesc pentru faptul că este una dintre (puţinele) cântăreţe inteligente şi foarte cultivate. Nu pot să uit momentul când am ascultat ariile lui Cherubino din „Nunta lui Figaro” de Mozart, pentru prima oară, în interpretarea Ceciliei Bartoli – practic am redescoperit acest personaj, creionat atât de deosebit de celebra cântăreaţă.

Am ascultat cu sufletul la gură şi albumele ei anterioare „Sacrificium” cu arii interpretate cândva de castraţi, „Maria” dedicat marii cântăreţe a secolului al XIX-lea Maria Malibran sau „Mission”, albumul ei lansat în septembrie 2012, cu o copertă cel puţin şocantă: Cecilia Bartoli, rasă în cap, îmbrăcată în preot catolic, întruchipându-l pe compozitorul spion Agostino Steffani. Apropo, puteţi să ascultaţi acest album aici.

Norma - pasiunea redescoperirii

O iubesc pe Cecilia Bartoli pentru faptul că descoperă, mereu, lucruri noi într-o lume a lucrurilor vechi. Chiar şi acest album care se lansează luni, 20 mai, este aşa ceva. Pentru că Norma lui Vincenzo Bellini este o operă foarte cunoscută a începutului de secol al XIX-lea (poate nu toată opera, dar în orice caz aria Normei, celebra Casta Diva) pentru care Cecilia Bartoli găseşte mijloace noi de exprimare: orchestra, chiar vocea ei, partitura. Şi astfel, transformă o operă veche într-o operă nouă, ferindu-se în acelaşi timp de experienţe nefericite. (am ascultat şi eu, de exemplu, Concertul 5 pentru pian şi orchestră de Beethoven cântat la un instrument de epocă sau am asistat la recrearea unui concert, aşa cum era în timpul lui Beethoven – toate experimente eşuate).

Cecilia Bartoli reuşeşte experimentul de a recrea cum suna „Norma” la premiera ei din 1831 graţie, în primul rând, pasiunii pe care o pune în interpretare.

Şi mă bucur că Cecilia Bartoli o are alături în această distribuţie a noii „Norma” pe o mai veche parteneră a sa de scenă, mezzosoprana originară din România, Liliana Nikiteanu. Iată un lucru cu adevărat foarte onorant pentru România.

Concluzii

Deci, da, merită să ascultaţi această nouă versiune a operei „Norma” semnată de Cecilia Bartoli. Unde puteţi face asta? Chiar mâine, 18 mai, la Radio România Muzical (preluat şi de Radio România Cultural), de la ora 19, în cadrul emisiunii „Seara de operă” realizate de Luminiţa Arvunescu. Cu această ocazie, va fi difuzat şi interviul realizat de Luminiţa Arvunescu cu Cecilia Bartoli în 1996.

Cum albumul este inclus în campania „Votează discul de muzică clasică al anului 2013”, începând de luni, 20 mai, puteţi să- l reascultaţi pe site-ul campaniei de la pagina www.romania-muzical.ro. Şi, bineînţeles, să votaţi şi să comentaţi.

Şi pentru o investiţie pe termen lung, puteţi achiziţiona albumul şi în România, în magazinele de specialitate şi pe site-ul www.getmusic.ro.

Iar dacă vă place opera, săptămâna viitoare aveţi noi surprize: marţi, 21 mai, ora 19.30 o emisiune în direct, transmisă şi audio video pe site-ul www.romania-muzical.ro cu soprana Maria Slătinaru Nistor care împlineşte frumoasa vârstă de 75 ani, iar miercuri, 22 mai, între orele 10 şi 17, o emisiune specială Richard Wagner chiar în ziua când se împlinesc 200 de ani de la naşterea compozitorului. Toate, la Radio România Muzical.

Audiţie plăcută!

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

3 Comentarii

Zârnă
17.05.2013, 17:04:14

Caldă scriitura autoarei acestei declaraţii de dragoste pentru reuşitele unei artiste excepţionale.

P Cristian
17.05.2013, 17:14:13

Multumim mult pentru Romania Muzical. Multumim mult pentru linkul: Cecilia Bartoli - 'Mission' Prima oara cand am avut o stare 'inalta' incredibila: Cecilia Bartoli in Haydn Armida (CD) Apoi interpretarile Ceciliei Bartoli in cazurile:Vivaldi , Haendel, Mozart, Rossini sunt interpretari supra=omenesti, cum paote n-au mai fost si poate nu vor mai fi: Deasemenea e si o muzica care nu se va mai scrie niciodata. E o binecuvantare de sfarsit de secol 20 si inceput de secol 21 . Nu stiu daca vor mai aparea in viitor nici 'interpreti' precum Cecilia Bartoli, Andreas Scholl, dirijori ca : John Eliot Gardiner, Ton Koopman, William Christie, Trevor Pinock, Christopher Hogwood Lumea 'evolueza'... Si nu intru bine... Cecilia Bartoli si Haendel Nu stiu cum il cunosc romaniii pe Haendel ? Haendel care este probabil si un teolog atat de 'adanc' cum numai Vivaldi mai este... Iata ca si dintre 'ai nostri' Cezar Ouatu canta mult Haendel: Ariodante, Alcina, Rinaldo, Faramondo, Agrippina etc

Balamuc
18.05.2013, 06:31:44

Frumos articol, si adevarat. Si totusi ... Si eu am fost indragostit de Cecilia Bartoli (Giardino Armonico, etc.) pina cind pentru baroque am descoperit-o pe Emma Kirkby: http://www.youtube.com/watch?v=G9vxz_deKFE Asa se cinta baroque. Cecilia Bartoli cinta mult baroque dar e prea pasionala si face multe inflorituri. Inclin sa cred ca Vivaldi si Haendel au scris muzica pentru Emma Kirkby, mai putin pentru Cecilia Bartoli.

Modifică Setările