Andrei Şerban despre premiera-eveniment „Lucia di Lammermoor“: „Mă fascinează modul de-a privi lumea al nebunilor, al ciudaţilor, al inadaptaţilor“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Celebrul regizor Andrei Şerban a fost invitat marţi în studioul Adevărul Live, pentru a-şi prezenta noua premieră de la Opera Naţională Bucureşti (ONB), „Lucia di Lamermoor“, care se va juca joi, vineri şi duminică, într-o convorbire moderată de jurnalistul Florin Ghioca.

Urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul Live

Regizorul Andrei Şerban pregăteşte spectacolul ”Lucia di Lammermoor”, de Gaetano Donizetti, la Opera Naţională Bucureşti, ale cărui prime reprezentaţii pentru public sunt programate pentru vineri şi duminică, de la ora 18.30.

Aţi montat opera lui Donizetti la Chicago, Paris, Iaşi, acum Bucureşti... Vă leagă în mod special ceva de ea?

Da, Lucia este o nebună, o inadaptată, o paria care trăieşte la marginea societăţii (termenul în engleză este freak), iar pe mine mă fascinează, din punct de vedere uman, modul de gândire al acestor oameni. Lucia are posibiltatea de a zări Raiul, în toată suferinţa ei, pentru că este vorba de o suferinţă cruntă.

La Paris montarea a fost întâmpinată cu oarecare scandal...

Da, pentru că la Paris, ca Şi în alte părţi, oamenii nu înţeleg că peste textul clasic, peste opera clasică, se depune praf, şi acesta devine destul de solid.

Nu mai poţi să montezi textul clasic ca acum 50 de ani, este absolut imposibil, mai ales în faţa unei tinere generaţii crescute cu Internet şi tehnologie. La Paris, cei care voiau să vadă operă romantică au fost şocaţi, scandalizaţi, iar cealaltă jumătate era deschisă pentru a vedea altceva.

Pentru mine, dacă fac ceva, trebuie să fac ceva care nu s-a mai făcut, n-are rost să fac ceva deja făcut.

Spuneaţi că aveţi o libertate mult mai mare în operă decât în teatru...

Muzica ajută pentru că are o vibraţie care atinge ceva esenţial şi cosmic în noi, care ne atinge pe toţi în acelaşi fel. Prin muzică putem deveni mai umani, precum în legenda lui Orfeu. E-adevărat, ca să schimbi mentalitatea unui cântăreţ, mai ales a unuia de mare faimă, cum sunt unele vedete internaţionale, care cred că ştiu tot, care cred că ei sunt stăpânii Operei, care cred că ei au inventat opera, că opera este doar de la ei citire, este greu să lucrezi cu ei, dacă ei nu vor să se schimbe, dacă ei nu vor să se deschidă. Dar: am lucrat cu Placido Domingo, am lucrat cu Roberto Alagna, am lucrat cu Nathalie Dessay, am lucrat cu Anna Netrebko, cei mai mari dintre cei mai mari, şi toţi au vrut să facă altceva. În sensul acesta, muzica, vibraţia muzicii este arta supremă.

”În operă, ca şi în teatru, suntem liberi să facem ce vrem, să spargem tabuurile minciunilor sociale prin care politicienii câştigă alegerile, la fel ca şi pe cele învechite şi sclerozate ale falsei tradiţii operatice, să pătrundem într-o altă lume, mai adevarată, mai profundă; să vedem ca în oglindă realitatea vieţii plină de obstacole, de conflicte şi mizerii, pe care o trăim şi în acelaşi timp să fim atinşi de ideal, de visul unei lumi mai bune.

Lucia  poate să provoace  pasiune, revoltă, tristeţe, bucurie, furie, dar în acelaşi timp am vrut să evoc senzaţia că idealul, nu e pentru viitor, ci pentru acum, ca să simţim în teatru ce înseamnă să fii sută la sută uman”,

spune Andrei Şerban, potrivit instituţiei, citată de News.ro.

Orchestra, Corul şi Ansamblul de Balet ale Operei Naţionale Bucureşti evoluează sub bagheta dirijorului Marcello Mottadelli, coordonatorul artistic muzical al Operei Naţionale Bucureşti. Decorul este semnat de Octavian Neculai, costumele aparţin Liei Manţoc.

Spectacolul va fi jucat şi pe 25 februarie, de la ora 18.30.

Biletele pentru spectacolele din 13 şi 15 ianuarie au preţuri cuprinse între 15 şi 120 de lei.

Andrei Serban si Beatrice Rancea

O prietenie veche îi leagă pe regizor şi pe Beatrice Rancea, actuala directoare a instituţiei

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite