Arte

articolul anterior articolul urmator

FOTO Angela Gheorghiu la Viena

1
19 Mar 2014 14:29:23
Oltea Şerban-Pârâu
Angela Gheorghiu, la Opera de Stat de la Viena, în spectacolul „Adriana Lecouvreur” FOTO Wiener Staatsoper / Michael Poehn
Angela Gheorghiu, la Opera de Stat de la Viena, în spectacolul „Adriana Lecouvreur” FOTO Wiener Staatsoper / Michael Poehn

Între „Adriana Lecouvreur”, la Viena şi „Mimi din Boema” de Puccini la Opera din Paris începând din 27 martie, Angela Gheorghiu a revenit acasă. Radioul public îi oferă la Gala Radio România Cultural un premiu, Lux mundi, care a plecat an după an către personalităţi ce au oferit lumii o perspectivă luminoasă asupra României.  În 2014 - Angela Gheorghiu.

Cu puţin timp în urmă, am avut ocazia pentru prima oară să o văd pe scenă în operă pe Angela Gheorghiu anul acesta. Târziu din punctul meu de vedere, al faptului că ne-am intersectat prima dată drumurile pe coridoarele Conservatorului din Bucureşti la sfâşitul anilor 80. Într-un moment fast din punct de vedere aristic, pentru că am avut şansa să o văd cum proiectează o lumină incredibilă asupra unui opus care fără charisma unor artişti ca ea, ar fi fost uitat – Adriana Lecouvreur.

Cariera mondială a sopranei române Angela Gheorghiu nu a inclus un timp Opera de Stat din Viena din motive ce par mai puţin importante acum, când lucrurile par a fi intrat în normal. Angela Gheorghiu se potriveşte cu statutul acestei scene internaţionale de prim rang, acela de spaţiu cultural care se confundă cu câteva dintre cele mai importante momente ale istoriei muzicii occidentale.

Angela Gheorghiu şi tenorul Massimo Giordano în „Adriana Lecouvreur” la Opera de Stat din Viena FOTO Wiener Staatsoper / Michael Poehn

Acest eveniment mult aşteptat s-a produs cu prilejul preluării de la Covent Garden a producţiei Adriana Lecouvreur de Cilèa, producţie care a putut fi ascultată în transmisiune live şi în România prin posturile Radio Româmnia Cultural şi Radio România Muzical, posturi care deţin drepturile de transmisie pentru astfel de momente culturale rarissime prin Uniunea Europeană de Radio.

Angela Gheorghiu face parte dintre acei foarte rari artişti dăruiţi, care conving indiferent dacă sunt ascultaţi live sau pe o înregistrare, jucând roluri de mare întindere sau conturând mici bijuterii folclorice (cum a fost cazul recent cu singurul disc de colinde româneşti unde a fost acompaniată de Orchestra Naţională Radio dirijată de Tiberiu Soare).

Angela Gheorghiu la Opera de Stat din Viena FOTO Wiener Staatsoper / Michael Poehn

Şi, totuşi… acustica naturală dă o cu totul altă percepţie acelei inefabile calităţi a glasului ei care, deşi poartă o amprentă timbrală distinctă, personală, inconfundabilă, are totuşi o notă integratoare care creează senzaţia unei emisii venite dintr-un „dincolo” nedefinit.

Personajul Adriana Lecouvreur se află tot timpul în centrul acţiunii, participă activ la schimbările de direcţie ale acţiunii dramatice. Dar fără a se sustrage imediatului, în interpretarea Angelei Gheorghiu aceasta pare a se afla într-o lume a ei. O lume a dragostei absolute, care transcende epoca istorică a acţiunii şi în care noi avem acces prin intermediul nu doar al glasului, ci şi al asumării muzicale a rolului care pune pe primul plan substanţa şi capacitatea muzicii de a emoţiona.

Roberto Frontali şi Angela Gheorghiu în Adriana Lecouvreur” la Opera de Stat din Viena FOTO Wiener Staatsoper / Michael Poehn

Angela Gheorghiu domină într-adevăr scena, dar nu printr-un discurs fizic sau parcurgând trasee regizorale „de secol XXI”, ci mai degrabă făcându-i pe cei din jur martorii trăirilor sale intense.

La finalul spectacolului, artiştii au rămas pe scenă răspunzând aplauzelor zeci de minute. Întreaga distribuţie fusese la înălţime, dar acele reveniri la rampă care nu se mai terminau îi aparţineau doar ei, Angelei Gheorghiu.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

paradoxal
19.03.2014, 20:40:09

La finalul spectacolului, artiştii au rămas pe scenă răspunzând aplauzelor zeci de minute Doamna sa veniti mai des prin Viena,,aplauzele acestea de,, zeci de minute... sunt reactii obisnuite/normale prin care publicul vienez le aclameaza mai pe toate sopranele care se perinda pe aici. L a Garinka ori Netrebko ati cronometrat?cite sute de minute au fost?

-1 (1 vot)
Modifică Setările