Artă în coşul de cumpărături

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Casele de licitaţii din România lansează în această toamnă mai multe sisteme de vânzări prin internet. Legătura dintre internet şi piaţa de artă datează de dinantea crizei economice, când a apărut portalul Artprice.com.

Site-ul Artprice.com a oferit o bază de date a cotelor artiştilor, intermediere pentru achiziţia de lucrări din segmentul „sub-prime" (sub 5.000 de euro), precum şi informaţii despre evoluţiile domeniului. Aproape o treime dintre cumpărătorii din piaţă sunt „jucători noi", după cum afirmă o statistică de la Christie's International, iar mulţi dintre aceştia îşi iau online informaţiile primare.

În România, site-urile caselor de licitaţie şi ale galeriilor de artă au ajutat la popularizarea evenimentelor prin anunţarea lor, menţionarea operelor, preţurilor şi a informaţiilor relevante despre acestea. Rezultatele licitaţiilor, disponibile şi ele online, au dus la crearea unor cote de piaţă transparente pentru peste 10.000 de artişti români sau care au creat în România. Site-urile caselor Artmark şi Alis au fost completate cu sisteme de online TV prin care licitaţiile pot fi urmărite în direct.

De la publicitate la marketing

Din această toamnă, internetul depăşeşte şi ultima barieră, aceea de a ajuta efectiv la tranzacţii, prin sisteme de magazin online, licitaţii online sau platforme complexe de tranzacţionare. Alăturându-se unei iniţiative similare de la Monavissa, casa de licitaţii Goldart a lansat săptămâna trecută prima sesiune de licitaţii online pe siteul propriu, cu un prim lot de şapte lucrări evaluate între 400 şi 800 de euro. Licitaţia este deschisă până duminică, 18 septembrie, ora 24.00, iar lucrările pot fi vizualizate prin internet, dar şi în expoziţia de la galeriile Goldart. Adjudecatarul va fi desemnat la sfârşitul acestui termen, în funcţie de preţul oferit. Programul de licitaţii va continua cu alte sesiuni luni-duminică, 24 de ore din 24.

Platformele Artmark

Alte două sisteme informatizate au fost puse la punct de casa de licitaţii Artmark. Primul dintre acestea este un magazin online cu opere unicat, obiecte de decor, antichităţi, dar şi pictură şi sculptură. Din targetul site-ului Dependentdearta.ro fac parte obiectele evaluate sub 4.000 de euro, dar selecţia cuprinde şi semnături importante din arta contemporană: Tara von Neudorf, Flavia Pitiş sau Ruxandra Ilfoveanu. Lucrările pot fi rezervate online şi ridicate de la sediul galeriei sau livrate la domiciliu.

Şi mai spectaculos este cel de al doilea produs digital de la Artmark: o platformă completă de participare online la licitaţiile cu strigare. Incluzând un catalog online al sesiunilor de licitaţii şi vizualizarea prin online tv a acestora, platforma permite plasarea în timp real a ofertei, precum şi opţiunea de licitare pe „pilot automat" prin selectarea unui preţ maximal pentru fiecare lucrare de interes. În fereastra activă se afişează, pentru fiecare lucrare în parte, fotografia, preţul de pornire, preţul curent şi paşii de tranzacţionare. Noul sistem uneşte aşadar într-un produs nou şi inovativ platforma de live streaming şi pe cea de licitaţii prin telefon, deja existente din sezoanele precedente.

405.000 de artişti mondiali sunt cotaţi în bazele de date online.

Artişti şi cote: Toate pânzele sus pentru Dărăscu

Pictor al spaţiilor largi şi al cromaticii luminoase, Nicolae Dărăscu a reuşit să impună în 2010 un randament anual de 376%. Semnificative pentru vânzările mari ale artistului rămân peisajele din ciclul „Chioggia". Un „Peisaj Marin" se adjudeca în 2005 la valoarea de 33.000 de euro. Pentru un alt „Chioggia", în 2010, licitaţia se oprea la 40.000 de euro. Iar în 2011, o lucrare din aceeaşi serie (foto) stabilea şi recordul personal al pictorului, la 57.000 de euro. Alte peisaje, cele din zona Dobrogei, au contribuit substanţial la creşterea volumului de vânzări pentru Dărăscu şi la atingerea unui preţ mediu pe lucrare situat în jurul valorii de 20.000 de euro.

Investiţii în artă: Sezonul de toamnă al licitaţiilor

Deschis de Alis (săptămâna trecută) şi Goldart (săptămâna aceasta), la casele de licitaţii sezonul de toamnă continuă în septembrie cu sesiunile de la Monavissa (duminică, 18), Alis (marţi, 20) şi un cuplaj la Artmark (pe 28). Cea mai importantă este „Licitaţia de impresionism şi postimpresionism românesc" programată pe 28 septembrie la Opera Naţională, cu 120 de loturi însumate la peste un milion de euro. Una dintre lucrări, un „Ciobănaş" care se află expus la sediul Artmark din C.A. Rossetti, evaluat la 120-220.000 de euro, poate stabili, conform previziunilor galeriei, un nou record pentru Nicolae Grigorescu şi pentru pictura românească. Dintre lucrările de la Monavissa, din licitaţia de duminică, cele mai valoroase semnături sunt Samuel Mutzner, Ligia Macovei şi Ruxandra Ilfoveanu.

Piesa de rezistenţă este alegoria „Muzică", realizată de Mircea Demetrescu şi care are un preţ de pornire de 23.100 de lei. Nume mari apar şi în licitaţia de la Alis: Petraşcu, Pallady, Schweitzer-Cumpăna sunt prezenţi cu picturi în ulei, după ce în ultima vreme au fost numeroase lucrările lor în tehnică minoră. Aceste pânze se adaugă unora semnate de Nicolae Dărăscu, Gh.N. Vânătoru, Octav Băncilă şi Adam Bălţatu, concurând la realizarea unei licitaţii în care sunt 70 de lucrări, dintre care 9 lucrări cu preţ de pornire peste 10.000 de lei.

Top 10 vânzări la licitaţii: Primul semestru, încasări pe autori

Ion Ţuculescu, „Peisaj cu nori albi“, 42.000 euro, 23.03.2011 sursa: www.tudor-art.ro

1. Nicolae Grigorescu, 9 lucrări, 1.371.024 de euro
2. Nicolae Tonitza, 11 lucrări, 732.488 de euro
3. Ştefan Luchian, 3 lucrări, 322.683 de euro
4. Ion Andreescu, 3 lucrări, 316.220 de euro
5. Gheorghe Petraşcu, 9 lucrări, 250.195 de euro
6. Samuel Mutzner, 24 lucrări, 241.709 de euro
7. Ion Ţuculescu, 4 lucrări, 194.402 de euro
8. Constantin Artachino, 19 lucrări, 176.321 de euro
9. Camil Ressu, 11 lucrări, 173.417  euro
10. Corneliu Baba, 12 lucrări, 164.349 de euro.

image
Cultură



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite