Bilanţul pieţei de artă din 2013. Un tablou de Luchian, vândut pentru 300.000 de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ştefan Luchian, „Două fete“, ulei pe pânză, 62,4x77,6 cm, tablou vândut cu 300.000 de euro
Ştefan Luchian, „Două fete“, ulei pe pânză, 62,4x77,6 cm, tablou vândut cu 300.000 de euro

Încasările licitaţiilor de artă din România s-au situat, în 2013, la aproximativ 15,1 milioane de euro, într-o piaţă ce poate fi estimată la peste 28 de milioane de euro, diversificarea ofertei ducând la o creştere a numărului de tranzacţii, dar şi la o adjudecare a mai multor obiecte decât în 2012, potrivit Mediafax.


Potrivit Raportului anual al pieţei de artă româneşti, realizat de IMA - Institutul pentru Managementul Artei, anul 2013 se înscrie în trendul ascendent pe care a pornit piaţa de profil autohtonă în urmă cu mai bine de cinci ani. Continuând creşterile spectaculoase înregistrate în anii precedenţi, 2013 a fost un an în care jucătorii din piaţa de artă s-au concentrat pe sporirea numărului de clienţi prin diversificarea constantă a ofertei şi prin activităţi conexe de formare şi educare a publicului amator de artă.
De asemenea, potrivit sursei citate, piaţa licitaţiilor de artă din România s-a situat, în 2013, la aproximativ 15,1 milioane de euro, într-o piaţă de artă ce poate fi estimată ca depăşind 28 de milioane de euro (autorii raportului adăugând vânzărilor din licitaţii - singurele publice şi contorizabile - valoarea estimată a subpieţei vânzărilor private prin galerii de artă ori târguri de profil, inclusiv a tranzacţiilor neînregistrate în facturi fiscale ori certificate de vânzare emise conform HG 1420/2003, potrivit documentului remis Mediafax).

Artă de patrimoniu

Segmentul principal în licitaţiile de artă din România a rămas arta de patrimoniu, în special creaţia artiştilor de importanţă naţională, ce concretizează în continuare cele mai mari valori de piaţă.

Anul 2013 a oferit un nou record absolut pentru piaţa românească de artă: opera "Două fete", de Ştefan Luchian, a fost adjudecată pentru suma de 300.000 de euro. Dacă, la vârful ofertei, competiţia este de regulă limitată, cele mai spectaculoase creşteri în sistemul licitaţiilor sunt obţinute de clasicii sfârşitului secolului al XIX -lea şi începutului secolului al XX-lea, precum şi moderniştii consacraţi ai picturii interbelice, a căror accesibilitate relativă încă îi face cei mai căutaţi în rândul cumpărătorilor de artă.
Însă vedeta neaşteptată a pieţei de profil în 2013 a fost arta contemporană, cu vânzări în licitaţiile naţionale cu 10% mai mari decât în 2012 (aproximativ 1,4 milioane de euro), noi recorduri de autor şi succese notabile la nivel internaţional.
Dar, în ciuda creşterilor semnificative în ultimii trei ani, piaţa de artă contemporană românească este încă în proces de treptată cunoaştere şi apreciere, departe de potenţialul atins de ţări din regiune precum Polonia, Rusia, Ucraina, Turcia etc.
Într-o piaţă în stadiu de dezvoltare, activităţile de formare a pieţei au jucat un rol important în 2013. Artmark a continuat seria de evenimente naţionale prin itinerarea unor expoziţii cu opere de
patrimoniu la Constanţa, Timişoara, Arad, Iaşi, Ploieşti, Braşov etc. şi a accentuat nevoia de educare a publicului cu privire la obiectul de artă prin organizarea regulată de cursuri specializate de management al artei. Instrumentele deja consacrate ale pieţei de artă, Indexul Pieţei Româneşti de Artă şi indicii pieţei de artă (de rentabilitate şi de lichiditate) şi-au continuat menirea de transparentizare a comerţului cu artă, fiind, prin consecvenţa monitorizării, repere utile în evaluarea unei achiziţii de artă cu rol investiţional.


În pofida rezultatelor remarcabile, piaţa de artă românească se află într-un stadiu încă emergent, departe de probabilul său potenţial (în prezent numără aproximativ 4.000 - 5.000 de clienţi fideli şi ocazionali, specialiştii apreciind că potenţialul pieţei româneşti este situat undeva în jur de 15.000 - 200.000 de cumpărători).

Top 10 cele mai vândute tablouri


Dată fiind vârsta tânără a pieţei româneşti de artă, acest sistem prezintă încă o seamă de vulnerabilităţi, iar jucătorii din piaţă sunt deseori nevoiţi să se confrunte cu reglementări incomplete, neactualizate, situaţie ce dă naştere unor controverse diverse (de la procedura de urmat în cazul contestării autenticităţii unei opere la dificultăţile pe care le întâmpină un colecţionar angajat în circulaţia internaţională a valorilor culturale cu autorităţile vamale române).Ştefan Luchian, Nicolae Grigorescu, Ioan Andreescu, Nicolae Tonitza şi Victor Braun se află în topul 10 al tranzacţiilor de pe piaţa de artă din România în 2013, a căror sumă totală se ridică la 1.237.000 de euro, cu 8% mai mult decât valoarea totală a topului 10 al tranzacţiilor din 2012.

Potrivit Raportului anual al pieţei de artă româneşti, realizat de IMA - Institutul pentru Managementul Artei al Artmark -, în 2013, pe primul loc în Top 10 recorduri se află tabloul "Două fete", de Ştefan Luchian, adjudecat pentru suma de 300.000 de euro, la o licitaţie organizată de Goldart.
Locul al doilea este ocupat de pictura "Tufănele galbene", scoasă la licitaţie la Artmark şi cumpărată pentru suma de 170.000, podiumul fiind completat de "Întoarcere la târg", de Nicolae Grigorescu, adjudecat, la Artmark, cu 150.000 de euro.
Topul 10 al recordurilor anului 2013 este completat de Ioan Andreescu, cu pictura "Ulcică cu flori de câmp" (Artmark, 150.000 de euro), Nicolae Grigorescu, cu tabloul "Costum verde de bal (Colombina în verde)" (Artmark, 142.000 de euro), Ioan Andreescu, cu tabloul "Femei în parc" (Artmark, 130.000 de euro), Victor Brauner, cu "Poetul Geo Bogza arată capului său peisajul cu sonde" (Artmark, 120.000 de euro), Nicolae Tonitza, cu tabloul "Tahitiană" (Artmark, 110.000 de euro), Ştefan Luchian, cu opera "Primăvară (Două muze)" (Artmark, 100.000 de euro), Nicolae Tonitza, "Noapte bună!" (Artmark, 90.000 de euro).

De altfel, anul 2013 a oferit un nou record absolut pentru piaţa de artă românească, prin opera "Două fete", de Ştefan Luchian.

Dacă, în 2008, piaţa de artă din România a cunoscut prima vânzare de peste 100.000 de euro într-o licitaţie publică, pentru "Fată în roz", de Nicolae Tonitza, în 2011, la licitaţiile Artmark de primăvară au avut loc primele tranzacţii de peste 200.000 euro, pentru opere de Nicolae Grigorescu, pentru ca pragul de 300.000 euro să fie depăşit în 2013 de un al treilea mare maestru al artei româneşti, Ştefan Luchian.
Potrivit Raportului anual al pieţei de artă româneşti, specialiştii se aşteaptă ca, într-o perioadă de 2-5 ani, să se ajungă la preţul de adjudecare de peste o jumătate de milion de euro pentru capodopere ale patrimoniului naţional.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite