Centenarul Marii Uniri sărbătorit la Iaşi prin Gala Premiilor Operelor Naţionale

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Evenimentul este deja tradiţional şi a fost aşteptat, datează din 2013, iar geneza lui stă în primul proiect de management cu care regizoarea Beatrice Rancea a câştigat concursul pentru conducerea Operei Naţionale Române Iaşi.

Desfăşurată anual în teatrele lirice din Iaşi şi Bucureşti în care Beatrice Rancea este şi a fost director general, cu o singură sincopă în 2017 din pricina schimbărilor de la Opera din Capitală, Gala Premiilor Operelor Naţionale a revenit în forţă la Iaşi, în 2018, printr-o ediţie dedicată Centenarului. Organizarea a aparţinut Operei Naţionale Române din municipiul de pe malurile Bahluiului şi Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, coproducător fiind Televiziunea Română.

Cred că a fost prima manifestare de mare anvergură consacrată aniversării celor 100 de ani, organizată de un teatru liric.

Puţină istorie...

... sau, mai bine zis, puţină statistică merită a fi făcută. În cele patru ediţii desfăşurate până acum, premierile au mers către 16 spectacole de operă, operetă, musical, dans, pentru adulţi sau copii, către 26 de artişti lirici şi balerini, consacraţi sau debutanţi, 8 regizori şi coregrafi, 8 scenografi, 4 dirijori. Au fost acordate 44 Premii de Excelenţă şi pentru întreaga activitate, 9 Premii Speciale ale juriului şi galelor, 5 Premii pentru management, 3 Mari Premii (regizorul Andrei Şerban, sopranele Nelly Miricioiu şi Elena Moşuc), 4 Premii „In memoriam”.

Galele Premiilor Operelor Naţionale au reprezentat o oglindă a vieţii de operă din România acestor ani, au răsplătit calitatea şi valoarea.

Imagine indisponibilă

Participanţi, juriu, premii

În prima decadă a lunii octombrie, strălucitoarea sală a Operei Naţionale Române Iaşi şi oraşul au îmbrăcat haine sărbătoreşti, ghirlande de flori au decorat foaierele şi auditoriumul, bannere fluturau pe clădiri, automobile Mercedes-Benz (Casa Auto Iaşi fiind unul dintre partenerii oficiali ai evenimentului), colantate cu sigla galei, străbăteau bulevardele, făclii aruncau reflexe roşietice în parcul din faţa teatrului în care tronau statui monumentale aidoma celor la scară redusă ce urmau să fie oferite premiamţilor, covoare roşii dădeau un aer festiv ambientului.

Dată fiind înscrierea evenimentului între manifestările consacrate Centenarului, formatul anului 2018 a diferit faţă de cele anterioare, în sensul că distincţiile au recompensat realizări întinse pe o plajă mai largă de timp, nu numai pe stagiunea anterioară. Au fost premiaţi performeri aparţinători tuturor instituţiilor lirice indigene de rang naţional, Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Română Cluj-Napoca, Opera Maghiară Cluj-Napoca, Opera Naţională Română Timişoara, Opera Naţională Română Iaşi, Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa, la care s-a adăugat, ca la  ultimele ediţii, Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu” din Chişinău.

Horia Andreescu        

Imagine indisponibilă

Juriul a fost compus din prof. univ. dr. dr. HC Grigore Constantinescu (muzicolog), prof. univ. dr. Horia Andreescu (dirijor), dr. Luminiţa Arvunescu (realizator Radio România), conf. univ. dr. Vivia Săndulescu (critic de balet) şi semnatarul acestor rânduri, critic muzical, membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor.

Iată şi numele artiştilor care au primit Premiile de Excelenţă, constând dintr-o plachetă şi o statuetă cu design inspirat de celebrele trofee decernate la premiile Oscar:

  • bas-baritonul CRISTIAN HODREA şi mezzosoprana ANDRADA IOANA ROŞU-VAIDA (Opera Naţională Română Cluj-Napoca)

Maestrul Ilarion Ionescu-Galaţi i-a înmânat Premiul Biancăi Mărgean

Imagine indisponibilă
  • baritonul LUCIAN PETREAN, soprana BIANCA MĂRGEAN, prim-balerinii CRISTINA DIJMARU şi OVIDIU MATEI IANCU (Opera Naţională Bucureşti). Biancăi Mărgean i-au mai fost  oferite Placheta Radio România Muzical şi Premiul Radio România 90
  • soprana BRIGITTA KELE şi bas-baritonul SÁNDOR CSABA (Opera Maghiară Cluj-Napoca)
  • sopranele ANA MARIA DONOSE şi CRISTINA GRIGORAŞ (Opera Naţională Română Iaşi)
  • soprana ANASTASIA CUŞNIR şi baritonul IURIE GÎSCĂ (Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu” din Chişinău)
  • soprana LAURA EFTIMIE şi tenorul RĂZVAN SĂRARU (Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa)
  • soprana LĂCRIMIOARA CRISTESCU şi tenorul REMUS ALĂZĂROAE (Opera Naţională Română Timişoara)

Eugen Doga şi Ciprian Teodoraşcu

Imagine indisponibilă
  • dirijorul CIPRIAN TEODORAŞCU (Opera Naţională Bucureşti şi Opera Naţională Română Iaşi)
  • scenografa VIORICA PETROVICI

Premiile au fost înmânate de manageri, muzicologi, critici, compozitori, dirijori, coregrafi printre care s-au numărat Eugen Doga, Ilarion Ionescu-Galaţi, Alice Georgescu, Florin Estefan, Sorin Lerescu, Monica Cherecheş ş. a.

În cuvinte emoţionante, cei distinşi au rostit scurte alocuţiuni de mulţumire.

Alcătuirea desfăşurătorului galei a purtat marca inconfundabilă „Beatrice Rancea” prin fast, invitaţi, atmosferă, momente artistice în prezentarea Teodorei Antonescu şi a lui Cătălin Sava.

Imagine indisponibilă

Soprana Patrizia Ciofi sau lecţia de belcanto

Programul artistic a purtat amprenta evenimentului sărbătorit de întreaga naţiune în care partiturile româneşti au punctat momentele de premiere. Ansamblurile Operei Naţionale Române Iaşi, numesc Orchestra (dirijor invitat, italianul Alessandro Cedrone), Corul (pregătit de Manuel Giugula) şi Corpul de balet (coregrafă Amalia Mîndruţiu), au înfăţişat publicului „Vals” de Eugen Doga, „Hora staccato” de Grigoraş Dinicu, dansul popular „Ciuleandra”, precum şi „Hora Unirii” de Alexandru Flechtenmacher, ultima  beneficiind şi de un consistent grup solistic format din Maria Miron, Cristina Grigoraş, Diana Bucur, Florentina Onică, Lăcrămioara Hrubaru Roată, Ana Maria Donose, Maria Macsim Nicoară, Nicoleta Maier, Manuela Ipate, Florin Guzgă, Lucian Petrean, Andrei Fermerşanu, Andrei Yvan, Teodor Busnea, Octavian Andrişoae, Victor Zaharia.

Invitaţi speciali au fost doi artişti italieni, binecunoscuţi şi cu cariere reputate, soprana Patrizia Ciofi şi tenorul Fabio Armiliato. Li s-a alăturat mai tânăra soprană Chiara Giudice, compatrioata lor.

Imagine indisponibilă

Onorându-şi prezenţa şi renumele, Patrizia Ciofi a apărut în nu mai puţin de opt arii şi duete, încântând publicul. Cu timbru frumos colorat, artista a început cu evoluţii diafane, degajate şi pasionale (valsul Julietei din „Romeo şi Julieta” de Gounod), în care a excelat prin exprimare plină de sinceritate şi elan. Modelările de fraze din partitura franceză şi un rafinat diminuendo final din aria Musettei („Boema” de Puccini) au prefaţat calităţi pe deplin demonstrate ulterior în două arii (romanţa Mariei „Il faut partir” din „Fiica regimentului” de Donizetti şi celebra cavatină a Normei „Casta Diva” din opera belliniană), vârfurile serii, ce au validat o mare cântăreaţă belcantistă. În prima, au impresionat legato-ul impecabil, inflexiunile de glas, atacurile şi vocalizele acute în pianissimo, în cea de-a doua, restituirea frazei lungi belliniene, liniştea interioară la invocarea astrului nopţii şi mângâierile sonore creatoare de atmosferă.

Poate că, motivate medical, supra-acutele finale din valsul Julietei şi din marea arie a Violettei din „Traviata” verdiană nu au fost de cea mai bună factură, după cum lipsa aceleia care urma să încheie duetul „Sì, vendetta” din „Rigoletto” de Verdi a avut, este posibil, aceeaşi cauză. Nimic însă nu a umbrit o prestaţie de aleasă calitate stilistică.

Patrizia Ciofi şi Florin Guzgă

Imagine indisponibilă

Pe afiş, alături de divă...

... tenorul Florin Guzgă a fost atât Rodolfo în duetul „O soave fanciulla” din „Boema”, cât şi Alfredo în replicile din culise la aria Violettei, totul tălmăcit cu voce proaspătă şi plină de lirism.

Patrizia Ciofi şi Lucian Petrean

Imagine indisponibilă

La rândul lui, baritonul cu voce năvalnică Lucian Petrean s-a arătat un Rigoletto de expremă energie în amintitul duet cu Gilda.

Tenorul Fabio Armiliato a interpretat cunoscuta „E lucevan le stelle” din „Tosca” de Puccini cu patos şi poezie, plin de sentiment în pasaje precum „Oh! dolci baci...” sau „... disciogliea dai veli!”.

Chiara Giudice şi Fabio Armiliato

Imagine indisponibilă

Într-o abordare „crossover”, cu aceeaşi pasiune, artistul a mai cântat „Tango argentinian” de Carlos Gardel şi „Por una cabeza” de Alfredo Le Pera. Chiara Giudice l-a însoţit în duo, expunând o timbralitate bogată şi rotundă.

La final, în aplauzele publicului, după ploaia de confetti ce a curs pe acordurile marşului triumfal din „Aida” - încheiere tradiţională a galelor organizate de Beatrice Rancea -, directoarea- regizoare a oferit flori, plachete şi statuete invitaţilor speciali ai serii.

Gala a fost transmisă în direct pe posturile TVR 3, Radio România Cultural, Radio România Muzical şi pe operaiasi.ro.

Final cu Hora Unirii

Imagine indisponibilă
Imagine indisponibilă
Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite