Christian Badea, arzător cu Ceaikovski la Ateneul Român

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Eduard Stan şi Christian Badea
Eduard Stan şi Christian Badea

Miercuri, 18 octombrie 2017, la Ateneul Român: Beethoven - Concertul nr. 3 pentru pian şi orchestră / Ceaikovski - Simfonia nr. 5. Solist: Eduard Stan, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu”. Dirijor: Christian Badea.

Articol publicat pe blogul Despre Opera.

Programarea unui singur dublu concert cu Christian Badea în această toamnă la Filarmonică e un motiv suficient pentru a veni la Ateneul Român. Afişul, cu Beethoven şi Ceaikovski, era şi el foarte atrăgător. (Update: Filarmonica tocmai a făcut public programul pe luna următoare şi Christian Badea va veni din nou la Bucureşti pe 9 şi 10 noiembrie)

Concertul pentru pian nr. 3 al lui Beethoven e o lucrare cu o discografie atât de pletorică, încât e aproape imposibil de transmis noi idei într-o interpretare din zilele noastre. Eduard Stan a lăsat o impresie care a contrariat difuz publicul, dar mai important este că a lăsat o impresie. De fapt, acest concert a avut ceva contradictoriu în desfăşurarea lui: diferenţa dintre temperamentele solistului şi dirijorului. Dacă Eduard Stan părea că încearcă să cânte un fel de Chopin pe notele lui Beethoven, în orice caz, favorizând culoarea şi o expresivitate sentimental romantică, acompaniamentul orchestrei părea mai musculos decât era în realitate, Beethoven fiind onorat cu consecvenţă şi rigoare. Chiar dacă tempii păreau să fie diferiţi în intenţie, totuşi pianistul a fost extrem de atent să-şi încadreze frazele muzicale în ritmul imprimat de dirijor. Rezultatul a fost interesant în ansamblu, pentru că acest contrast a estompat faptul că interpretarea lui Eduard Stan avea momente când părea destul de ilustrativă şi banală, cu o frază muzicală puţin accentuată. Cel mai reuşit moment a fost partea a doua, când respiraţia romantică a orchestrei a rămas în continuare dominantă, pianul prelungind-o cu multă delicateţe. Într-un fel, Eduard Stan a confirmat abordarea sa şi în encore, cu un Brahms (Intermezzo în La minor) la fel de delicat, dar cu puţin nerv.

Citiţi continuarea articolului pe blogul Despre Opera.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite