Cine şi de ce produce instabilitate la ONB

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

De la suspendarea directorului Răzvan Ioan Dincă (a cărui învinuire începe să fie neclară într-un proces care trenează), ONB încearcă să-şi regăsească echilibrul şi reuşise bine cu interimatul lui George Călin alături de care şi-a continuat activitatea excepţionalul coregraf Johan Kobborg. Şi vine peste noapte vestea unui alt interimat decis la Ministerul Culturii.

Persoana dirijorului Tiberiu Soare nu e de comentat în privinţa competenţei profesionale, dar modul în care şi-a început acest mandat temporar e discutabil. Noul manager a lovit exact acolo unde mergea treaba cel mai bine. Fix după cea mai recentă premieră de succes cu Manon, şi după alte vreo trei care demonstrau o evoluţie spre performanţă a baletului la ONB , Dl Kobborg care şi-a pus toată priceperea şi pasiunea în reformarea acestei sectii este decăzut din funcţie pe considerente birocratice.

Ne surprinde această atitudine din partea unui artist ca Dl Soare pe care toţi cei care iubesc opera l-au clamat la pupitrul orchestrei acestui ansamblu şi, în orice caz  mai aproape de scena lirică. Pare că această viziune funcţionărească nu-i aparţie şi faptul că remanierea vine la pachet cu alte două numiri de consilier, respectiv director adjunct, ne pune pe gânduri. Domnul Ministru al Culturii pare mai implicat decât alţi colegi ai săi de cabinet tehnocrat în remanieri de acest fel care, la prima, dar şi la ultima vedere, ar fi de competenţa unor mandate mai lungi şi stabile conform unui program de guvernare pe care îl aşteptăm abia la toamnă. Gestionarea unor treburi curente cu care a fost investit acest cabinet nu are legătură cu acest amestec brutal în activitatea unor instituţii, fără motive întemeiate. Nu demult am asistat la un scandal în jurul legii privind numirea managerilor în teatre. Acum, la ONB, unde lumea părea că-şi vede de treabă, se înlocuieşte un interimar cu altul. Dar se gândeşte oare domnul ministru cum e să munceşti, să creezi într-o instituţie care-şi schimbă tot timpul cârmaciul? Lovit parcă de naţionalism, Dl Soare s-a năpustit fix asupra lui Kobborg şi s-a adresat, din câte aflăm, colectivului în care sunt şi mulţi străini de valoare, ostentativ, în limba română. Nu e deloc elegant şi pe măsura reputaţiei de om de cultură a Domnului Soare, dar după ce a acceptat la TVR să facă pe moderatorul (horribile dictum) începem să credem că nu prea ştie ce vrea şi că e poate în criză de imagine.

În orice caz, la ONB a reuşit să producă o criză, actualmente întregul corp de balet fiind într-un fel de grevă şi pe picior de plecare, dat fiind comportamentul noului venit. (Dl Kobborg a publicat pe facebook un mesaj de adio „cu inima grea“.)

Din nou se răzbună Meşterul Manole pe bietul artist român şi ne mai mirăm că nu stă nimic piatră pe piatră în această ţară.

Cât despre celelalte numiri, şi acolo e un fel de grabă. Înţelegem că era necesar să se găsească un loc regizorului Rareş Zaharia, care de mult bate pe la porţile Operelor din România fiind pe nedrept ignorat, dar modul în care o face acum ministerul îl pune într-o situaţie deloc favorabilă. Pe cine şi când mai vrea să aranjeze ministerul pe posturi în acest an de ministeriat tehnocrat, care numai tehnocrat nu e. Noi îl rugăm însă pe Dl Ministru să nu adopte principiul „după mine, potopul!“ şi să chibzuiască la consecinţele unor asemenea gesturi destabilizatoare precum acesta de la ONB, unde totul era bine şi frumos. Apropo, aţi văzut Dle Ministru premiera recentă cu Manon? Entuziasmul publicului, aprecierile presei? Dar Oedipe? Publicul vrea spectacole bune ca acestea şi nu organigrame. Şi, pe când concursul de manager la ONB?

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite