Arte

articolul anterior

Clasa de mijloc merge în iad: „Întregalde” (r. Radu Muntean)

5
31 Jul 2021 17:44:59
Cătălin Olaru

Dacă cel mai recent film al lui Radu Muntean se dovedeşte a fi destabilizant în cel mai înalt grad, nimic nu anunţă asta în minutele introductive, când ne trezim cu picioarele înfipte până la glezne într-un nămol terapeutic-călduţ cât se poate de cunoscut.

Debutul lui „Întregalde” e un rezumat vizual hipercomprimat al formalismului Noului Val românesc şi echivalează cu un statement.

În el, avem panoramare (când sunt introduse personajele, într-o cameră în care produsele sunt distribuite în sacii cu ajutoare de Crăciun), tracking shot (când se stabileşte cu ce maşină ar urma să meargă personajul Mariei), cadru fix (procesiunea de plecare a jeepurilor din sat către destinatarii ajutoarelor), plan amorsă (cu ceafa Mariei, în maşina în mişcare).

Până aici, ne-am întors de unde am plecat. Suntem în aceeaşi cameră în care am mai fost, iar lucrurile sunt toate aceleaşi. Dar nu prea mai sunt la locul lor.

Maria, Dan, Ilinca şi prietenii lor descind în judeţul Alba, cu scopul de a distribui cadouri de Crăciun localnicilor lipsiţi de mijloace materiale. Aceştia îmbină utilul (distribuirea de ajutoare) cu plăcutul (o ieşire în toată regula cu prietenii, ceea ce presupune, printre altele, achiziţia unei ovine care urmează să fie pregătite la proţap). Scopul lor principal e ajutorarea unor săteni sărmani, însă privirea lor e mai mereu condescendentă. O bătrână cu mâna beteagă e asemuită cu Hellboy. Un ţăran care merge pe drumul care leagă două localităţi, cu Forrest Gump. Localnicul rom care se oferă să-i ajute când maşina lor se împotmoleşte în nămol, cu Tarzan. Freaks, săraci cu duhul, primitivi, astfel sunt ţăranii lui „Întregalde”, văzuţi prin ochii lui Dan şi ai Ilincăi.

Când trebuie să decidă dacă să ia sau nu un trecător cu autostopul (ba chiar e vorba de un bătrân care se plânge că nu mai poate să meargă), ajutorul e dat cu mare greutate, iar aproapele lor, cel pentru care se presupune că s-a organizat excursia umanitară, cade pe plan secund, în favoarea tapiţeriei maşinii. Însuşi ajutorul dat bătrânului devine pretextul ideal pentru un test drive, căci presupune aventurarea pe un drum forestier. Când Kente Aron (Luca Sabin) pune mâna pe fularul Mariei (Maria Popistaşu), Dan (Alex Bogdan) decretează că acesta devine bun de aruncat. În sfârşit, deşi cei trei se află pe un teritoriu prin excelenţă străin, adică într-o pădure în care n-au mai fost niciodată, şi încearcă fără succes să scoată maşina din nămol, sfatul localnicului e primit cu reticenţă, dacă nu cumva cu ostilitate făţişă.

Toate aceste tensiuni sociale servesc drept pretextul ideal pentru un thriller. Dar un thriller al cărui punct culminant întârzie şi iar întârzie, pentru ca, până la urmă, să nu mai vină deloc. Deşi, în cele din urmă, trioul urban e nevoit să-şi petreacă noaptea în pădure, furtul, violul sau crima nu se materializează. Dar nici nu se poate argumenta că cei trei ies din confruntare cu orgoliul intact. Dimpotrivă, macularea simbolică a propriului lor teritoriu, adică maşina în care  îl primesc pe Kente Aron, e o înfrângere suficient de categorică. Bătrânul îi agresează sonor şi olfactiv, ba mai mult, regurgitează conţinutul unei pungi pe pufuleţi pe bancheta din faţă. Unde mai pui că mult aşteptatul proţap se amână, dacă nu cumva se anulează.

La nivelul receptării, nu sunt neapărat nişte episoade din cale afară de gratificante, căci filmul lui Muntean nu e un act de acuzare la adresa umanismului de faţadă sau colonizator al lui Dan şi Ilinca. Bune, rele, lucrurile aşa sunt. E drept că fiecare plot point şi fiecare replică pregătesc sau servesc drept proptea pentru ceva, dar acel ceva e în primul rând privirea rătăcită, rugătoare, plină de umanitate, unică în cinematografia românească recentă, a lui Kente Aron. Pentru asta sau mai ales pentru asta e memorabil „Întregalde”. E genul de lucru care nu poate fi explicat printr-o demonstraţie cu creta la tablă şi e de aplaudat faptul că Muntean îi dedică un lucru atât de complex, de energofag şi de costisitor, de urban şi de burghez ca un film.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

Iulian Arion
31.07.2021, 18:31:45

Acest gen de capodopere ii dezgusta pe occidentali. Sper ca nu e făcut din bani publici. Zici ca nu au încercat sa violeze femeia în pădure, noroi? Ma mir. L-ati lipsit pe cap pătrat de plăcerea suprema. E genul lui preferat.

-23 (25 voturi)
Iulian Arion
31.07.2021, 18:37:33

"echivalează cu un statement" Ai cuvântul Declarație în limba română. De ce nu-l folosești? De ce scrii ca u funcționar?

-19 (25 voturi)
Sorin Ionascu
31.07.2021, 20:43:09

Nu e singurul cuvant luat ca atare din engleza. AUtorul incearca sa se dea cocosh limbistic si le amesteca intr-un mod ametitor si gretos, probabil in stilul filmului pe care il comenteaza. S-a contaminat si el si scrie plin de glod lingvistic. Daca ar avea oarece bun simt si-ar spala limbajul de termeni care pot fi foste bine tradusi in romaneste. Sau l-ar scrie doar in engleza si apoi l-ar publica unde pot sa apara astfel de texte.

+25 (27 voturi)
Jianu RO
31.07.2021, 23:10:35

Pare ca filmul se vrea o palma pe obrajorul gros al snobului parvenit de astazi care formeaza din pacate mare parte a clasei de mijloc autohtone, slujbasi lingai prin diverse companii mai mici sau mai mari. Admite sa faca "volunteer work" ca da bine la CV-ul corporatrist sau in grupul sau social de parveniti dar cu conditia sa nu oboseasca prea mult, sa nu se murdareasca prea rau si in general sa fie cat mai de la distanta :))) De fapt nu ii pasa in general nici cat negru sub unghie de beneficiarii "volunteeringului" lui, e doar o sarcina de bifat ca "statement" pentru orgoliul personal sau "career development plan". :)))) Vocifereaza ca el vrea bun simt si civilizatie dar uita sa curete dupa ce isi scoate cainele la plimbare, injura ca ultimul grobian daca vreun pieton nu traverseaza suficient de repede pe zebra (ca risca sa il intarzie la sedinta zilnica de pupat in dos managerul de departament), parcheaza oriunde si oricum indiferent pe cine blocheaza ... pentru ca el vrea civilizatie dar numai si numai de la ceilalti, el e un "sucess story" oricum, pai a facut pana si "volunteering" pentru defavorizati nu? Remarcabil! :))))

-23 (27 voturi)
Irina Mayer
10.08.2021, 11:36:06

Un film care ridică unele întrebări și ne pune față în față cu egoismul personal. Această interpretare, enunțată și de critic, este facilă și în prim plan. Mai există însă și o altă imagine. Una a disprepanței dintre urban și rural. Dintre omul crescut în puful citatid a lui „avem totul la îndemână” și cel de la țară unde totul se obține cu infinit mai multă trudă. De la alimentele de bază, la serviciile medicale. În logica zilei nu e firesc ca țăranii să primească alimente, ei fiind implicit prin munca lor producători de alimente. Aici e o inversiune a realității majoritare, ceea ce poate crea un disconfort pentru cei mulți dintre orășeni obișnuiți să vadă lucrurile invers: ei mergând la țară să pustiască cămările de dulcețuri, brânzeturi, zacuști și alte cele. Desigur există calamități și situații la limită. Mi-a plăcut filmul și-l găsesc suficient de profund pentru a genera discuții mai ample decât critica actului artistic. De exemplu, oare există un plan național de ajutorare medicală și socială a acestor mici comunități montane?

Modifică Setările