Concursul Internaţional George Enescu (II)

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Etapa a doua desfăşurată  la sfârşitul săptămânii trecute poate fi descrisă ca o luptă încleştată a celor 12 concurenţi având miza nu numai purtătoare a faimei care decurge din accederea etapei finale a unui concurs de mare anvergură dar mai ales slujirea muzicii în plinătatea ei expresivă şi stilistică.

Rând pe rând violoniştii şi-au etalat capacităţile artistice  în opusuri beethoveniene purtătoare de conţinut filosofic, în delicatele teme lirice ale Rondourilor scrise de Schubert sau înfioratele şi dramaticele prelucrări ale Fanteziilor aparţinând lui Schumann, alături de  piese de mare virtuozitate aparţinând lui Paganini, Saint-Saëns, Ysaÿe şi  Wieniawski – suprafeţe sonore  de mare amploare şi dificultate tehnică mai puţin întâlnite în programele recitalurilor curente.

Desfăşurarea celor două zile a înregistrat  un crescendo continuu încât credem ca juriul a fost pus la grea încercare pentru a decide numele semifinaliştilor: Stepan Lavrov (Rusia), Fédor Roudine (Franţa), Yang Yoon (Coreea de Sud), Bae Wonhee (Coreea de Sud), Park Sungmi (Coreea de Sud), Tarara Ştefan (Germania). După o zi, în care concurenţii au repetat cu pianiştii programul semifinalei (care cuprindea o mare sonată romantică sau una din  prima jumătate a secolului al XX-lea, alături de unul dintre magistralele opusuri enesciene scrise pentru vioară şi pian), pe scena Atheneului Român aleşii au evoluat  în minunatele sonorităţi ale lui Debussy, Ravel sau clar-obscurul  neliniştitorului Brahms. Patru dintre concurenţi şi-au încercat forţele pe Sonata a II-a în fa de Enescu în timp ce Bea Wonhee alături de excelentul pianist Peter Wittenberg au redat cu mare fineţe Suita „Impresii din copilărie” op.28 iar Ştefan Tarara, însoţit de Lora E. Vakova –Tarara au tălmăcit  sublima Sonată a III-a „în caracter popular românesc” op.25.

Publicul aflat în fastuoasa sală a Atheneului sau în parcul din faţă, unde se putea urmări suita de recitaluri pe un ecran uriaş, a asistat la un regal  dedicat muzicii camerale de la începutul secolului trecut. În cele din urmă preferinţele experimentaţilor artişti care au alcătuit juriul s-au oprit asupra lui Fédor Rudin (22 de ani), un tânăr care adoptă soluţii foarte personale, emanaţii ale unui temperament debordant – excelentă coloristica Sonatei a II de Enescu – a lui Bea Wonhee (27 de ani, violonistă cu o tehnică extrem de strălucitoare, interpretări tehnice perfecte dublate  de o extraordinară  sensibilitate şi feminitate) şi Ştefan Tarara ( 28 de ani, de origine română, exponent al şcolii celebrului Zakhar Bron, care a convins atât prin perfecţiunea execuţiei cât şi prin atitudinea mai conservatoare, agrementând  cu mult gust  bunul stil european al  Sonatei a III-a de Brahms. Etapa finală va cuprinde Concertele pentru vioară şi orchestră de Ceaikovski şi Sibelius alături de Filarmonica George Enescu, la pupitrul căreia se va afla Daisuke Soga.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite