Arte

articolul anterior articolul urmator

Concursul ONB: înapoi la interimat

4
5 May 2018 13:26:32
Alexandru Pătraşcu
2016: oprirea unui spectacole de balet la ONB ajunsese o realitate cotidiană
2016: oprirea unui spectacole de balet la ONB ajunsese o realitate cotidiană

Ministerul culturii a anunţat ieri rezultatul concursului pentru ocuparea poziţiei de manager general al ONB: nici un concurent nu a obţinut nota de trecere. Până la organizarea unui nou concurs, Opera din Bucureşti rămâne în continuare sub conducerea unui interimar. Banalitatea situaţiei nu mai poate ascunde falimentul culturii instituţionalizate din România.

E ruşinos că instituţia cu cea mai mare subvenţie de la ministerul culturii (între 75 şi 100 milioane € în următorii cinci ani) nu a reuşit să atragă decât trei candidaţi, dintre care unul nici nu era eligibil. Secretomania ministerului a ascuns numele celor trei, dar logica elementară şi surse bine informate îl indică pe actualul interimar al ONB drept unul dintre candidaţi, acesta obţinând nota 5,84 — substanţial sub barem. Dar această notă poate fi văzută şi ca o evaluare realistă a activităţii interimarului într-o stagiune pe care o consider cea mai cenuşie din ultimul deceniu. Cele două premiere (Don Carlo şi Cav&Pag) nu pot face uitate cele 11 producţii de operă şi 12 coregrafii, toate noi, eliminate din repertoriul anului 2018. Cu atât mai ruşinos cu cât Ştefan Ignat a beneficiat şi de consilierea lui Ioan Holender. Cu toate acestea, tot el va rămâne interimar, chiar dacă proiectul său de management este slab. Deşi consecinţa acestui rezultat impune o demisie sau o demitere rapidă.

Este lamentabil că un colectiv de aproape 600 de persoane angajate pe viaţă la ONB nu poate produce nici măcar un singur candidat capabil să obţină cel puţin nota 7,00 la un examen de management. Vorbim de acelaşi colectiv care a luptat din răsputeri să alunge excelenţa artistică din instituţie în 2016, bagatelizând fără ruşine pierderile de la balet. În mod ironic, în cazul în care concursul ar fi fost totuşi câştigat de cineva, acesta ar fi fost anunţat pe 9 Mai. Adică de Ziua Europei, la cea mai naţionalistă instituţie, criticată dur de presa occidentală acum doi ani, atunci când orchestra refuza să cânte, maşiniştii refuzau să ridice cortina, iar spectatorii erau poftiţi să plece acasă, provocând în final demisia unui ministru al culturii.

În aceste condiţii, ministerul culturii nu este mai puţin vinovat de eşec. Criteriile de eligibilitate neconstituţionale, comisiile de evaluare (evident secrete şi ele) alcătuite din oameni care n-au nici o experienţă relevantă în materie de management al unui teatru de operă, limitarea perimetrului deciziilor managerului general la cele ale unui administrator de bloc, birocraţia şi modul de funcţionare atât de învechit încât ar putea să aniverseze un centenar fac aproape imposibilă selectarea unui manager modern. Pentru ce mai dăm atâţia bani la Opera Naţională? Desfiinţarea ONB şi trimiterea acasă a angajaţilor nu mai pare deloc o opţiune absurdă, ci o rezolvare a unei crize care nu se mai sfârşeşte. De ce să ne mai facem de râs cu ocazia Centenarului? Sau pe tot parcursul anului 2019, când la Bucureşti se vor ţine nenumărate şedinţe cu miniştrii Europei în condiţiile preluării preşedinţiei Consiliului UE. Sau prin jena de a nu putea prezenta decent un spectacol de operă în cadrul sezonului cultural româno-francez sau la festivalul Europalia. De ce?

Excelenţa artistică? Nu rămâne decât s-o descoperim în altă parte. De pildă la cinema, Duminică, atunci când se va transmite de la Covent Garden Manon, cel mai frumos balet, altădată prezentat pe scena ONB, în 6 spectacole memorabile.

Desfiinţaţi Opera. Consumă mulţi bani, calitatea actului artistic e cel mult mediocră şi instituţia nu este guvernabilă, pentru că sistemul nici măcar nu mai poate produce un manager.

Articole publicat pe blogul Despre Opera.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

scrob petru
5.05.2018, 15:54:23

Stimate Domn situatia e grava dar nu singulara. E un trend ... e usor ... mult mai usor cu interimatele .... si cu interimarii .... executa mai bine doleantele pentru o noua prelungire .... in aceeasi nota parcurgeti si comentariul de azi dimineata de pe link-ul http://www.romaniacurata.ro/raspunsul-gabrielei-firea-despre-statui-n-a-fost-difuzat-niciodata-de-tvr-pentru-ca-primariei-nu-i-a-convenit-intrebarea/ Poate chiar asta se vrea: fiecare familie, cuib sau grup omogen (cu un interes comun care leaga) dintr-o institutie nationala sa-si ia bucata preferata ... sau chiar sa desfiintam institutiile reper ale tarii ... :(

scrob petru
5.05.2018, 15:59:20

https://www.hotnews.ro/stiri-cultura-21764172-directorul-interimar-bibliotecii-nationale-fost-demis-postul-preluat-candidatul-care-nu-fost-admis-concurs-surse.htm

Sorin Ionascu
6.05.2018, 15:08:59

Vad ca apare un nou episod din saga atacurilor perverse si marsave asupra ONB. Nu contest faptul ca institutia are numeroase probleme si ca nivelul de calitate este de multe ori modest, dar modul in care este prezentata situatia mi se pare abuziv si distorsionat. "Este lamentabil că un colectiv de aproape 600 de persoane angajate pe viață la ONB nu poate produce nici măcar un singur candidat capabil să obțină cel puțin nota 7,00 la un examen de management. " De unde si pana unde candidatul ar trebui sa apara din randurile colectivului? Unde ai vazut in toata lumea asta ca managerul este ales din personalul angajat al operei? Sau macar din tara respectiva? "cea mai naționalistă instituție, criticată dur de presa occidentală acum doi ani, atunci când orchestra refuza să cânte, mașiniștii refuzau să ridice cortina, iar spectatorii erau poftiți să plece acasă, provocând în final demisia unui ministru al culturii." Nu zau! Dar de ce au refuzat atunci sa tina spectacolele mai stii? Sau modul execrabil in care acel ministru al culturii - demis pentru incompetenta crasa - s-a comportat si a gestionat situatia? Sunt multe detalii pe care le omiti convenabil din articole sau pe care le prezinti in forma care iti convine si care denatureaza adevarul. Afirmatia cu "nationalismul" este periculoasa si abuziva. Ai grija, poate te mai trezesti cu un proces. Sau poate te-ai obisnuit si a inceput sa-ti placa. Ai dreptate cu birocratia si secretomania, dar stii ce presiuni s-au facut asupra d-nei Rancea? Nu o simpatizez foarte tare, dar nici nu-mi place cand e tarata in noroi doar de dragul de. Multe personalitati de valoare fug pur si simplu de ideea de a prelua managementul ONB stiind cu ce ar trebui sa lupte, si nu e vorba doar de cei din interior. "În aceste condiții, ministerul culturii nu este mai puțin vinovat de eșec." Aici ai dreptate, ministerul este PRINCIPALUL vinovat, dar nu e singurul. "Excelența artistică? Nu rămâne decât s-o descoperim în altă parte." Posibil. Dar nu obligatoriu. Asa cum spuneam, ONB nu e un standard de excelenta, dar poate oferi spectacole decente sau chiar bune. Intr-un context mai larg, european, tu alegi doar ce iti convine, ignorand convenabil restul. Eu unul am vazut numeroase spectacole in teatre mult mai celebre si cu distributii destul de "rasunatoare", cu nume mari si pe bani foarte multi, care nu au fost cu nimic mai bune decat ale ONB. Ba chiar au fost mult mai rele uneori. Si vorbesc de Paris, Londra, Viena, Barcelona, Madrid sau nenumarate teatre din Italia de toata mana. Sunt doar cateva exemple. "Desființați Opera. Consumă mulți bani, calitatea actului artistic e cel mult mediocră și instituția nu este guvernabilă, pentru că sistemul nici măcar nu mai poate produce un manager." Afirmatia suprema a unui asa-zis iubitor de opera. Care (se preface ca) nu intelege nimic, dar sta pe margine si croncane, abia asteapta un motiv ca sa mai arunce o mizerie. Stii, acea opera mediocra si neguvernabila functioneaza permanent cu sali pline, lumea vine cu placere si interes, chiar tineretul si copiii care in ziua de azi pot gasi nenumarate moduri foarte interesante si placute de petrecere a timpului. Si, asa mediocre cum sunt, acele spectacole au succes in continuare. "Ceva e putred in Danemarca." [Hamlet] Intre mizeriile din acest articol si situatia reala din opera sunt diferente uriase.

-2 (2 voturi)
Alexandru Pătraşcu
7.05.2018, 11:42:23

Porniți de la o premiză greșită ("S-avem și noi faliții noștri"). Accidente artistice se întâmplă și la Viena (300 de spectacole pe an), și la Met (tot 300) și la Paris (250), unde sunt 10-20 de spectacole proaste. La ONB abia se strâng 70-80 de spectacole din care 60-70 sunt slabe. Mentalitatea de acest tip, pe care și dvs. o împărtășiți, nu se poate remedia, de aceea ONB trebuie desființată.

+2 (2 voturi)
Modifică Setările