Arte

articolul anterior articolul urmator

Fostul consilier Rareş Zaharia a făcut dezvăluiri din culisele de la scandalul de la Operă, la Adevărul Live VIDEO

4
3 May 2016 11:28:54
Autor: Florin Ghioca
Rareş Zaharia a demisionat din funcţia de consilier al Ministrului Culturii, în urma scandalului de la ONB  FOTOGRAFII: Eduard Enea
Rareş Zaharia a demisionat din funcţia de consilier al Ministrului Culturii, în urma scandalului de la ONB  FOTOGRAFII: Eduard Enea

Scandalul de la Opera Naţională a fost scânteia care a aprins butoiul cu pulbere în cultură, ministrul Vlad Alexandrescu fiind destituit de premierul Cioloş. Consilierul demisionar al ministrului Culturii a fost acuzat de partizanat în cazul problemelor apărute după schimbarea conducerii ONB. Rareş Zaharia a venit la Adevărul Live să facă lumină în privinţa acuzelor care i-au fost aduse.


Rareş Zaharia s-a născut, la Sibiu, într-o familie de artişti. A debutat ca actor pe scena Teatrului Naţional din Iaşi la vârsta de şapte ani, în piesa "Familia Toth", de Orkeny Istvan. Câteva luni mai târziu a susţinut şi primul recital de pian.
 
În ianuarie, Rareş Zaharia a fost numit în funcţia de consilier pentru operă al ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu.
 
În urma scandalului de la ONB, Rareş Zaharia a fost acuzat de ministrul Culturii că l-a sfătuit greşit în calitate de consilier, fiind indirect responsabil de mersul lucrurilor.
 
Cum s-a ajuns la criza de la Opera Naţională Bucureşti?
 
"Eu îl cunoşteam pe domnul Alexandrescu de aproape 18 ani, am colaborat în multe proiecte culturale", a spus Rareş Zaharia, la Adevarul Live.
 
Cele mai importante declaraţii:
 
De peste zece ani, mă ocup de problemele regiei de Operă.
 
A existat propunerea de a fi director artistic la Opera Naţională, dar deja în formula Vlad Conta - director general, Tiberiu Soare - director adjunct, eventualul meu post nu se mai afla în organigramă.
 
Alina Cojocaru şi Johan Kobborg sunt nişte dansatori foarte buni, dar în ceea ce priveşte managementul Operei Naţionale am nişte obiecţii, în general.
Nu a fost invitat niciun creator român timp de trei ani să pună în scenă la Opera Naţională Română, mă refer aici la Andrei Şerban, Silviu Purcărete şi Petrică Ionescu. 
 
În nicio operă din lume nu se întâmplă ca un creator de valoare autohton să nu fie invitat să pună în scenă în vreun an la operele naţionale, la noi nu a fost invitat niciunul dintre creatorii români timp de trei ani, a spus Rareş Zaharia.

 
Nu am fost de acord cu repunerea în funcţie cu a dlui George Călin, a declarat Rareş Zaharia.
M-am alăturat protestatarilor de la Opera Naţională Bucureşti, pentru că aşa simţit nevoia să fiu alături de artiştii acestei instituţii.
 
Eu nu sunt de acord ca un artist, oricât de mare ar fi, să şantajeze un ministru,a punctat Rareş Zaharia.
 
L-am avertizat pe dl ministru Alexandrescu că, dacă îl repune pe George Călin în funcţie, va fi o revoluţie în Operă.
 
Eu i-am zis dlui Alexandrescu că toate răzgândirile s-ar putea să-l coste capul. Domnul Alexandrescu mi-a răspuns că nu are ce face, pentru că Johan Kobborg şi Alina Cojocaru doresc asta, a explicat fostul consilier al lui Vlad Alexandrescu.
 
A colaborat cu Silviu Purcărete
 
Absolvent al Facultăţii de Istoria şi Teoria Artei din cadrul Universităţii de Arte Bucureşti, Rareş Zaharia este autorul a numeroase studii şi articole, precum şi traduceri de specialitate, de la arta antică la cea contemporană, publicate în România, Franţa şi Marea Britanie.
 
În paralel cu studiile universitare, a studiat canto cu Cornelia Gavrilescu (Bucureşti) şi Medea Iassonidi (Grecia). Din 2003, se stabileşte la Paris, unde îşi continuă studiile la École des Hautes Études en Sciences Sociales şi la Sorbona.
 
Rareş Zaharia, care a colaborat cu Opera Naţională din Bucureşti, Festival d'Aix-en-Provence şi al Opéra national du Rhin din Strasbourg a fost asistentul unor mari regizori români, între care Silviu Purcărete, dar şi străini, ca Irina Brook, la Théâtre des Champs-Elysées din Paris.
 
În 2009, a debutat în calitate de regizor pe scena Operei Naţionale Bucureşti cu opera "Don Pasquale", de Gaetano Donizetti, dirijor Tiberiu Soare, un spectacol ce s-a bucurat de succes.
 
Printre proiectele lui Rareş Zaharia se numără reluarea, în calitate de regizor, a spectacolului lui Silviu Purcărete "Love and Other Demons", de Peter Eötvös, la Opera Naţională din Budapesta (decembrie 2016 - ianuarie 2017), şi regia spectacolelor "Amore/ Guerra", de Monteverdi, la Palau des Arts Reina Sofia din Valencia, şi "Don Carlo de Verdi", la Opera Română Craiova.
 
Rareş Zaharia a fost invitat la Adevărul Live, de la ora 14.00, într-o discuţie despre culisele celui mai mare scandal din Cultură din ultimii ani.
 
 
 
 
 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Camelian Propinatiu
3.05.2016, 11:39:44

Furtuna intr-un pahar de plastic. Se mai manânca si intelectualii între ei într-un context electoral cu cântec. Din recunostinta pt eliminarea contraganditatului periculos, noua doamna primar general PSD ar trebui sa înalte un Palat al Societatii Civile, cum au si decidentii Statului, iar ca poeta sa reţină ca unii dintre scriitorii vii n-au nevoie de Muzeul Literaturii al scriitorilor morti, pe care i-ar izgoni si din manuale, si din librarii, deci sa-l gazduiasca acolo. Chiar daca nici TVR Cultural nu e necesar pt Luminarea Poporului http://propinatiu.ro/carti Nici filarmonica in fiecare din cele 6 sectoare mai mari decât Clujul. Nici Opera noua, daca nu ca la Sydney https://www.youtube.com/watch?v=7t3WuiRryRw macar una ca la Copenhaga. https://www.youtube.com/watch?v=rPQYQJwHciE

Ovidiu Stoica
3.05.2016, 15:15:09

Pe cine intereseaza creatorii romani ? Un astfel de interes inseamna xenofobie si nationalism. Opera romana, bugetul culturii, trebuie sa finanteze cariera si proiectele lui "Kobborg&friends", sau oricine altcineva doar nu romani. Sunt destui, chiar foarte multi, artisti (din Danemarca pana in Japonia) care pot fi finantati (corespunzatoar desigur) de catre bugetul statul roman. Sa demonstram astfel cat de dezinteresati, flegmatici sau chiar antagonici, suntem fata de alti romani.

-1 (3 voturi)
sabine marin
3.05.2016, 19:26:07

Rares Zaharia imi lasa impresia unui naiv. A facut ce a crezut ca e bine. Insa este implicat emotional. Cine nu ar reactiona asa cand pe umarul lui se plange "suntem asupriti, ne e frica". Este insa prea tanar ca sa isi dea seama ca a fost folosit. De ce s-a procedat in felul acesta? Pentru ca intr-adevar in Opera erau probleme, dar si pentru ca IN FELUL ASTA FUNCTIONEAZA LUCRURILE. El pus o pila la ministru unui grup de nemultumiti. Reporterul a spus: ”artistii trebuiau sa faca memorii daca erau nemultumiti”. Probabil au facut. Are idee cineva cum se solutioneaza petitiile? Ministrul sau un secretar de Stat pune apostila si trimite documentul conducerii institutiei, care da o explicatie, sau nu. Punct. Ca sa obtii ceva de la Ministerul Culturii trebuie SA AI PE CINEVA. Chiar daca esti director de institutie de prim rang chiar daca te lupti pentru binele institutiei. Teebuie sa ai pe cineva si trebuie sa faci frumos in fata consilierilor de acolo. Altfel nu stie nimeni ca existi. Nici de institutia pe care o conduci nu se stie. S-a intamplat ca un fost ministru al culturii (nu VA) sa cheme sa dea explicatii pe directorul altei institutii decat cea din care se facuse reclamatia. Artistii nu pot lucra daca sunt tensionati, este adevarat, insa si metoda lor de protest nu a respectat niste reguli. S-a mai intamplat sa fie greve la institutii de prestigiu din lume, insa ce am vazut la Opera din Bucuresti era o aiureala. Zaharia spune ca sunt 6 sindicate. Le-as numi gasti. Daca pe niste acte cineva, oricine, trece nume cu pixul, inseamna ca acolo este o stare generalizata de indisciplina si neseriozitate. Despre nivelul profesional al lui Soare si Conta nu sunt multe lucruri de spus. Sunt si in Opera si in afara ei dirijori mult mai buni, si romani si straini. Despre nivelul profesional mediu din opera, acel „Va pensiero” cantat in semn de protest spune tot. Oricum, majoritatea nu cred ca stiu pentru ce protestau. Despre actiunile de „reforma” ale lui Soare din prima zi de mandat, ele erau parte dintr-un plan. Argumentele lui pentru stergerea numelui lui Kobborg de pe site, cum ca „functia nu exista in organigrama” sunt penibile. Daca nu era in organigrama, inseamna ca era onorifica. Soare intentionat a vrut sa-l jigneasca si sa-l hartuiasca pe Kobborg. Ma bucur ca Rares Zaharia a clarificat ce fel de intalniri si discutii au fost in realitate cu persoanele mentionate de VA ca fiind propuse pentru conducerea Operei si contextul in care au avut loc. Am o banuiala ca ministrul habar n-avea cine este Christian Badea, pentru ca este o neconcordanta intre ce a spus el si ce a spus Zaharia. Este adevarat ca nu poti sa stii absolut totul despre domeniul pe care il conduci. Insa nici nu te poti lasa 100% in grija consilierilor si tu sa fii aerian.

+4 (4 voturi)
Vlad W
4.05.2016, 18:19:15

Multe de ritinut din gindirea Dnl. Rares din interviu - in special: Pe tema de directie artistica in opera: Opere pe placul audientelor. Cele deja cunoscute sunt preferate, cu muzica usoara daca se poate, placuta, ca sa umple sala / vinda bilete. Cum e Nabuco din ani 80 - mentionat aparte - ca asata este modernizarea actului spectacolului si viitorul operei - in mintea sa. (selectionat de el drept expemplu!) Si hai sa si dam un pic cu noroi pe Graham Vick! - de ce nu. (a fost dat afara auzi!... nu conteaza, de cum, cine, si care este politica culturala acolo...) Tare trista perspectiva artistica a dnl. ... Nu ma mir ca tine sa apere status quo structural la ONB (el vede multa bogatie si valoare artistica, din acel sistem!). Si acest domn este considerat un om 'tinar' - cel putin mental - ales pentru visiune, reforma si modernizare... ? Nu am auzit UN lucru reformist / modernizator ref. arta teatrala / lirica - din tot discursul lui! Cit despre dans / balet - total depasit.

+1 (1 vot)