Cota pictorilor de dinainte de Grigorescu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Licitaţia „Vechi maeştri“ scoate din umbră şi repune în circuit artiştii care au introdus pictura de şevalet în Ţările Române.

Theodor Aman este singurul pictor de dinainte de Nicolae Grigorescu care este tranzacţionat cu regularitate în licitaţii. Mai puţin prezent pe piaţă, Gheorghe Tăttărescu se bucură şi el de notorietate.

Însă pictori ca Henri Trenk, Nicolo Livaditti, Carol Popp, care au organizat primele saloane şi expoziţii din România, sunt adesea uitaţi şi, atunci când apar în licitaţii, sunt umbriţi de pictorii de secol 20.

Licitaţia „Vechi maeştri ai Picturii Româneşti (sec. XVIII - XIX)" este programată la Artmark pe 15 mai. Ea cuprinde 37 de loturi, cele mai valoroase lucrări fiind semnate de Nicolae Grigorescu. „Nimfă în iarbă" şi „Margine de Câmpulung", ambele de dimensiuni mici (14x23,5 cm prima, 17x24,5 cm cea de a doua), sunt evaluate pe intervalul 30-60.000 de euro.

Aman şi Băncilă - invitaţi speciali

Cu 107 lucrări vândute prin licitaţii în ultimii 16 ani (dintre care 21 de picturi), Theodor Aman este vedeta oricărei licitaţii de foarte vechi maeştri. Totuşi recordul său personal datează din 2007, ceea ce indică o scădere a interesului pentru el în ultimii ani.

Aman are de regulă picturi de dimensiuni mici şi foarte mici, ceea ce face ca preţul mediu (calculat prin raportare la dimensiunile medii ale tablourilor româneşti) să fie unul impresionant.

Aşa se face că (din punct de vedere statistic) preţul mediu în 2007 a fost de 366.000 de euro, deşi au fost vândute numai două lucrări ale lui Aman care (din punct de vedere contabil) au însumat doar 64.000 de euro. Ambele erau de foarte mici dimensiuni.

La fel stă cazul şi în acest an când au fost vândute două tablouri cu laturi sub 10 cm, la un preţ de 10.000, respectiv 20.000 de euro. În licitaţia „Vechi maeştri" Aman este prezent cu două lucrări, o pictură şi o acuarelă, ambele cu o evaluare de 6-12.000 de euro. Pictura („În grădină") are dimensiunile 9x17 cm.

Al treilea pictor cu o personalitate artistică foarte clară din licitaţia maeştrilor de secol XIX este Octav Băncilă. Mai tânăr decât Aman şi Grigorescu, Băncilă este intens tranzacţionat, cu peste 200 de picturi vândute în ultimii ani.

El are un record personal de peste 50.000 de euro, stabilit în 2011, şi un preţ mediu de 11.000 de euro. În licitaţie este prezent cu două naturi statice: „Vas cu liliac" (4-7.000 de euro) şi „Căpşuni" (2-4.000 de euro).

Capodoperele lui G. D. Mirea

Cunoscut mai mult ca profesor al pictorilor români de după 1900, George Mirea Demetrescu a apărut rar în licitaţii (doar 12 vânzări înregistrate în catalogul Tudor-art) şi are un record personal de 7.300 de euro.

În licitaţia „Vechi maeştri" este prezent cu trei lucrări importante, cu referinţe istorice, una dintre ele fiind evaluată la 8-15.000 de euro şi o alta la 5-8.000. Cu asemenea lucrări, cel mai probabil G.D. Mirea va fi performerul licitaţiei.

În cazul celorlalţi pictori din selecţie, valoarea lucrărilor este predominant istorică. Una dintre acestea este pictura „Mănăstirea Stavropoleos" cu vechiul schit, semnată de Carol Popp de Szathmari, estimată la 4-7.000 de euro, o alta este un portret de fanariot, lucrare atribuită cehului Chladek care a executat o serie de portrete în Ţările Române la începutul secolului XIX. Henri Trenk, Arthur Garguromin Verona, gălăţeanul Pierre Bellet şi ieşeanul Eugen Voinescu sunt prezenţi cu lucrări care vor intra în licitaţie sub 1.500 de euro.

135.000 de euro da fost recordul ediţiei de anul trecut a licitaţiei „Vechi maeştri", preţ obţinut de o pictură de Andreescu.

Artişti şi cote: Oszkar Nagy, de la Budapesta la Cluj

Reprezentant al şcolii de la Baia Mare, pictorul Oszkar Nagy este promovat intens la Cluj-Napoca. În ţară, recordul personal al pictorului îl reprezintă adjudecarea, la Quadro, a tabloului „Strada Cetăţii din Baia Mare" , vândut în decembrie 2011 cu 13.500 de euro.

Recordul absolut al lui Nagy a fost stabilit în 2009 la Budapesta unde a reuşit o vânzare cu 34.808 euro. La Bucureşti, pictorul a fost prezent în ultima perioadă doar în licitaţiile organizate Casa Goldart.

Aici, în februarie era adjudecată, cu 2.200 de euro, lucrarea „Case la ţară". Potrivit Indexului pieţei româneşti de artă, preţul mediu pentru o lucrare semnată Oszkar Nagy este de 4.400 de euro.

Agenda investiţiilor: Artmark propune o sculptură de Salvador Dali

În ţara lui Brâncuşi, Salvador Dali poate deveni cel mai scump vândut sculptor. Licitaţia „Mobilier de birou" de la Artmark, programată pe 17 mai, propune şi câteva sculpturi în bronz, între care „Unicorn" de Salvador Dali, cu o evaluare de 20-25.000 de euro.

Cunoscut îndeosebi ca pictor şi considerat în multe clasamente drept cel mai popular artist plastic al secolului 20, maestrul suprarealismului, Salvador Dali, a realizat şi câteva sculpturi, însă nu unicate, ci serii de autor.

„Unicornul" pus în vânzare de Artmark face parte dintr-un tiraj de 350 de exemplare multiplicate de Dali şi are numărul de ordine 343. În România, sculptura şi bronzurile au o piaţă mult mai redusă în licitaţii decât celelalte domenii ale artelor plastice. Recordul anului 2011 a fost de 17.000 de euro, obţinut de o lucrare semnată de Ion Irimescu.

Recorduri în licitaţii: „Prometeul" lui Brâncuşi, profit 4.100% în 30 de ani

Sculptura lui Brâncuşi, „Prometeu" , adjudecată cu 12,6 milioane de dolari în licitaţia în care „Strigătul" lui Munch devenea cel mai scump tablou vândut într-o sesiune publică, a stabilit noi standarde de rentabilitate pentru o operă de artă. Opera lui Brâncuşi a intrat în licitaţie cu o evaluare de 6-8.000.000 de dolari şi a fost adjudecată cu peste 100% valoarea de start.

Dublarea valorii, în decurs de câteva minute, nu este singura performanţă a lucrării „Prometeu". Artprice.com, cel mai mare site de analize financiare pentru investiţia în artă, a ales această operă ca exemplu de rentabilitate.

Conform Artprice, o altă versiune a acestei sculpturi a lui Brâncuşi, identică şi datată 1911, a fost adjudecată în 2002 cu doar 1,6 milioane de dolari la Phillips New York, după ce mai înainte trecuse prin alte două licitaţii: 1,1 milioane de dolari la Christie's New York în 1999 şi 300.000 de dolari la Sotheby's în 1986.

Rezultă un profit de 4.100% în 30 de ani, care face din lucrarea lui Brâncuşi una dintre cele mai rentabile investiţii posibile, nu doar dintre operele de artă.







Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite