Arte

articolul anterior articolul urmator

Crăciun cu Mariana Nicolesco la Banca Naţională

1
21 Dec 2017 10:58:57
Costin Popa

Minunile se repetă şi dau strălucire Sfintelor Sărbători ale Crăciunului. Banca centrală a României a oferit încă o dată somptuoasa Sală de Marmură pentru un concert liric extraordinar ideat de ilustra soprană Mariana Nicolesco, prin care s-au ridicat sunete înălţătoare în jurul bradului sacru, într-o tradiţie împământenită de mulţi ani.

În prezenţa oficialilor băncii, a unui numeros şi ales public, voci tinere, laureate ale Concursului Internaţional de Canto „Hariclea Darclée”, au interpretat un program de arii şi colinde.

A fost evidentă măiestria Marianei Nicolesco în selecţia cântăreţilor, în îndrumarea lor spre desăvârşirea artistică. Simţul detaliului s-a distins în fiecare frază muzicală a ariilor alese cu grijă şi perfectă pliere cu vocalitatea artiştilor, iar cele câteva intervenţii de profesor ale celebrei soprane nu au făcut decât să şlefuiască cu precizie de bijutier daruri native valoroase. Au fost pilde ale unei arte aplicate cu dăruire şi profesionalism. Şansa de a lucra cu Mariana Nicolesco este unică.

Prospeţimea iradiantă şi frumuseţea glasurilor sopranelor Larisa Ştefan (Lakmé din opera lui Delibes), Ramona Păun (Norina din „Don Pasquale” de Donizetti), Andreea Novac (Margareta din „Faust” de Gounod”), Irina Baianţ (Giuditta din opereta lui Lehár) şi mezzosopranei Florentina Soare (Angelina din „Cenuşăreasa” de Rossini) au reprezentat cununa serii, alături de calitatea vocilor baritonului Alexandru Constantin (aria şampaniei din „Don Giovanni” de Mozart), başilor Andrei Nicoară (Porgy din opera „Porgy & Bess” de Gershwin) şi Iustinian Zetea („The Green-Eyed Dragon” de Charles Wolseley).

Mariana Nicolesco, înconjurată de Guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, de istoricul de artă dr. Radu Varia şi de interpreţii seratei extraordinare

Cei opt performeri, cărora li s-a alăturat Doru Todoruţ, au adăugat secţiunii „clasice” a concertului un program de colinde tradiţionale din repertoriul românesc şi universal,  care a antrenat în chip entuziast şi asistenţa. În acompaniamentul pianistic al Ioanei Maxim, s-au cântat „Iată vin colindătorii”, „Moş Crăciun cu plete dalbe”, „O, ce veste minunată”, dar şi „O Tannenbaum”, „Stille Nacht” sau „Joy to the World”. Momentele inedite au fost reprezentate de liricul „Noaptea de Crăciun” (Ramona Păun), de colindul interpretat de Florentina Soare, de urările neaoşe româneşti (Alexandru Constantin alături de ceilalţi colegi, apoi Iustinian Zetea şi Doru Todoruţ, cel din urmă susţinut de dansul popular al lui... Andrei Nicoară). Clipe însufleţitoare care au dăruit concertului conturul festiv dorit, subliniat de aplauze frenetice.

Sub titlul „Bucuria supremă a cântului”, în fila de program a serii, Mariana Nicolesco şi-a mărturisit din nou crezul în cânt, ca „arta adevărului absolut, expresie sublimă a relaţiei noastre cu Creatorul şi în acelaşi timp a comuniunii, valori ce definesc Măreţia fiinţei”.

Concertul extraordinar de Crăciun de la Banca Naţională a României a dovedit cu prisosinţă, odată în plus, că „arta defineşte identitatea noastră”.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Cleopatra Pop
23.01.2018, 11:30:45

Domnule Popa, dumneavoastra chiar credeti ce scrieti? In primul rand, eu nu inteleg cum cineva cu o cultura muzicala cat de cat decenta ar putea merge la un astfel de concert de proasta calitate. Aceasta "îndrumarea spre desăvârşirea artistică" a dus la dezastrul de astazi de pe scenele nationale. Toti cei mentionati sunt cel mult comprimari, si canta foarte prost. Chiar castigatoarea marelui premiu, Florentina Soare, ne-a plictisit cu melismele ei in aria Cenusaresei. Aceasta este pura dovada ca Mariana Nicolesco habar nu are sa ii invete canto fiorito, ea la randul sau avand mari probleme cu fioritura, fiind adeseori grotesca, amuzanta, penibila, in cabalette si cantand cu un vibrato absolut gretos. Asa ca lasati laudele la adresa Maestrei care a cantat tot timpul vulgar si fara gust. Elevii sai se impart in doua categorii: 1. mediocritatile, care au ramas in tara sa cante Contessa Ceprano sau canta prin teatre de mana a zecea gen Magdeburg, acestia vin la toate concertele de doi lei ale doamnei Nicolesco la BNR si nu numai. 2. solistii talentati care au scapat de doamna Nicolesco si acum se bucura de o cariera importanta, acestia sunt cei ce spun ca a fost o binecuvantare sa studieze cu altcineva si sunt fericiti ca au scapat de madam Diva Divina. Am vazut-o pe Madam Nicolesco in anii 80' intr-o Maria di Rohan si a ramas cel mai prost spectacol de belcanto din istorie. Stridente, vulgaritate, lipsa de stil si multe exagerari....portamente peste portamente, vibrato enervant si lipsa de agilitate. Aceste lucruri mi s-au confirmat mai tarziu in Roberto Devereux de la St Gallen, cand doamna Nicolesco urla de zici ca cerea ajutor de pe alta planeta. Prima distributie a acelui spectacol, doamna Denia Mazzola-Gavazzeni a fost net superioara si ne-a aratat clar cum trebuie cantat acest rol, apoi Mariana Nicolesco ne-a dezamagit. Asa ca despre ce vorbiti mai sus? E vorba despre aceeasi Mariana de care radea toata lumea pe la colturi prin anii 80-90'? Mariana care era contestata prin teatre de catre public? Nu cred. Critic si muzicolog, Cleopatra Pop

+1 (1 vot)
Modifică Setările