Arte

articolul anterior articolul urmator

Criza de la ONB (II): Multe motive pentru reformă

2
8 Nov 2017 20:19:58
Alexandru Pătraşcu
Renovarea Operei Naţionale Bucureşti (2014)
Renovarea Operei Naţionale Bucureşti (2014)

Criza în care se zbate ONB de mai mulţi ani este atât de profundă, încât orice moment e potrivit pentru o reformă, iar astăzi problemele şi oportunităţile sunt atât de mari, încât chiar merită ca ministrul să se simtă încurajat să o declanşeze.

Articol publicat pe blogul Despre Opera.

Pe scurt: subvenţiile din cultură sunt comparabile cu cele din ţările dezvoltate ale Europei, salariile sunt competititve şi ele, dar calitatea spectacolelor e proastă pentru că banii sunt cheltuiţi aiurea, iar în viitorul apropiat România are nevoie de altceva decât de mediocritatea actuală.

Subfinanţare? Nici vorbă! În anul 2017, dna Beatrice Rancea a controlat managerial trei instituţii de spectacole: Operele din Bucureşti şi Iaşi, dar şi Opereta. Acest interimat fără precedent  a scos la suprafaţă nu doar lipsa de performaţă a managementului, dar mai ales eşecul sistemului în a cheltui cu folos banul public în domeniul culturii. Subvenţiile acordate de Ministerul Culturii celor trei teatre însumează 102 milioane RON, adică 22 milioane €. Guvernul britanic acordă, prin organismul său de finanţare numit Arts Council, o subvenţie anuală de cca 25 milioane £ pentru Royal Opera House of Covent Garden. Deşi finanţarea românească a devenit comparabilă cu cea britanică, nici una dintre cele trei instituţii amintite nu a prezentat măcar o singură premieră în toamna 2017 folosindu-se de aceşti bani. Sigur, 80% din subvenţie se duce exclusiv pe salarii, dar şi onorariile plătite invitaţilor din ţară sunt modice pe lângă nivelul de la Londra. O strategie evidentă era ca aceste trei teatre să facă o serie de coproducţii, numai că ONB a preferat să duplice Lucia di Lammermoor de la Iaşi, sau să evite coproducţia cu Opereta pentru un titlu de... operetă! (Văduva veselă), în stagiunea trecută.

În aceste condiţii, calendarul celor trei teatre programează în stagiunea de toamnă multe spectacole (eventual de varietăţi) cu numere improvizate, de calitate discutabilă, atât în privinţa programului cât şi a interpretării. Practic, din subvenţia totală pe care o acordă Ministerul Culturii instituţiilor subordonate, în valoare anuală de cca. 100 mil. €, cele trei teatre au beneficiat de aproape 25%. Rezultatul?

Citiţi continuarea articolului pe blogul Despre Opera.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

2 Comentarii

Sorin Ionascu
10.11.2017, 01:46:28

Un alt articol tendentios, care prezinta o realitate deformata si care nu pierde ocazia de a ataca din nou institutiile muzicale ale tarii, mai ales directiunea Operei bucurestene. Nu ca lucrurile ar fi impecabile, dar sunt destul de diferite de felul in care sunt prezentate.

Alexandru Pătraşcu
10.11.2017, 16:19:50

Sursa cifrelor bugetare este Ministerul Culturii: http://www.cultura.ro/sites/default/files/inline-files/file%20de%20plan%202017.xls

Modifică Setările