Debuturi şi oaspeţi la Opera bucureşteană (VIII)

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Emanuela Pascu şi Alin Stoica
Emanuela Pascu şi Alin Stoica

La final de stagiune, serialul se încheie cu cronica spectacolului „Carmen“ de Bizet, în care rolul titular i-a revenit tinerei Emanuela Pascu. Îl mai cântase pe prima scenă lirică naţională înainte de stagiul de pregătire la Atelierul Liric al Academiei Operei din Paris.

În sezonul 2018-19, mezzosprana figurează deja pe afişul Operei Naţionale pariziene, în roluri mai mici din „Iolanta“ de Ceaikovski şi „Rusalka“ de Dvořák, precum şi într-un recital „single“ în care va interpreta ciclurile de lieduri „Şapte cântece pe versuri de Clément Marot“ de Enescu şi „Dragoste şi viaţă de femeie“ de Schumann.

După ani, progresul a fost evident, artista a conturat un personaj credibil şi mai ales bine încadrat stilistic în lirica franceză, susţinut prin glasul cunoscut ca rotund şi frumos timbrat, căruia i-a adăugat dezvoltări generoase în registul acut, alături de sunete grave abisale. Frazarea inteligentă şi coloristica diversă au venit drept corolar.

După Habanera plină de inflexiuni şi insinuări subtile, a urmat Seguidilla înzestrată cu modelări şoptite şi impulsuri seducătoare, în timp ce Cântecul gitan a debutat gânditor în prima strofă, în cea de-a doua a avut expansiuni cu adevărat iberice, dintr-o singură respiraţie, în timp ce ultima a fost pornită prudent, pregătind un final acut de efect, în prefigurarea notelor înalte ce aveau să urmeze, îndeosebi în actul al patrulea. Tulburător a sunat încheierea profetică „Toujours la mort!“ a introvertitei arii a cărţilor din actul al III-lea şi impresionantă a fost adresarea „Tiens!“, momentul aruncării inelului către Don José în ultima scenă, o autocondamnare rostită fără violenţă, cu răscolitoare tristeţe lăuntrică. Sunt doar câteva detalii – este imposibil de a le consemna pe toate – care demonstrează construcţia amănunţită cu care mezzosoprana a abordat partitura.

Poate că Emanuela Pascu nu este acea Carmencită focoasă care găseşte lecturi peste tot în lume, este posibil ca şi vechea producţie neimaginativă a Operei Naţionale s-o fi constrâns în corsetele sale împiedicând-o pe alocuri la asemenea desfăşurări, însă perspectivele dezvoltării sale drept cântăreaţă-actriţă sunt frumoase.

Alin Stoica şi Irina Iordăchescu

Irina

Seria debuturilor...

... a atras în primul rând prin prezenţa Irinei Iordăchescu în rolul Micaëla. Experimentata artistă a adus desenelor melodice fineţe şi rafinament, venite dintr-o admirabilă simţire interioară. Delicateţea şi transparenţa detaliilor, căldura comunicării din duetul cu Don José, supleţea şi nuanţările expresive ce au dus aria „Je dis, que rien ne m'épouvante“ pe culmile unei emoţionante rugăciuni, au fost puternicele atu-uri ale sopranei.

Debutant ca Escamillo, baritonul Cătălin Toropoc şi-a expus glasul omogen, cu mai puţine accente în aria „Votre toast“ şi aflat într-o... corrida cu sonorităţile orchestrei, dar bine cumpănit în replicile confruntării cu Don José din actul al treilea.

Catalin

Aflat într-o formă optimă, tenorul alin Stoica (Don José ) nu a emis numai acute fabuloase venite din vocalitatea sa liric-spintă, ci şi desenări potrivit dozate, în crescendo-uri expresive, mai ales în aria „La fleur que tu m'avais jetée“.

În alte roluri au cântat Andreea Novac (Frasquita), Sorana Negrea (Mercédès), Liviu Indricău (Le Dancaïre), Valentin Racoveanu (Le Remendado), Daniel Filipescu (Moralès), Horia Sandu (Zuniga).

Sub bagheta energică şi atentă a lui Tiberiu Soare, spectacolul a avut pulsaţie şi echilibru, susţinut şi prin meritorii prestaţii ale orchestrei şi corurilor, acestea din urmă pregătite de Daniel Jinga şi Smaranda Morgovan (Corul de copii).

„Carmen“ cu Emanuela Pascu, Alin Stoica, Irina Iordăchescu, Cătălin Toropoc şi Tiberiu Soare, o seară de ţinută, precum multe din ultima vreme, unele consemnate în cele opt episoade ale serialului „Debuturi şi oaspeţi la Opera bucureşteană“, alături de cronicile premierelor „Don Carlos“, Cavalleria rusticana“, „Paiaţe“ şi reluării concertante cu „Turandot“. Se aşteaptă rezultatul concursului pentru funcţia de manager al scenei din Splai şi configurarea integrală a noii stagiuni.

Aplauze
Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite