Arte

articolul anterior articolul urmator

Diletanţii

4
27 Feb 2021 11:48:29
Alexandru Pătraşcu
Ministerul culturii
Ministerul culturii

Fără buget aprobat, guvernul României se apropie de finalul negocierilor tripartite pentru ocuparea posturilor de secretari de stat.

Articol publicat pe blogul Despre Opera.

Ministerul Culturii are o tradiţie bine stabilită în a fi o monedă de schimb, ceea ce a provocat de multe ori numiri hilare: instalatori care pretindeau că ştiu istorie din discuţiile cu unchiul profesor, tenori sindicalişti, personaje cu trecut scandalos, rapsozi de muzică populară. Pe scurt, un evantai pitoresc  de oameni nepotriviţi la locul nepotrivit.

De data asta, mă aşteptam la ceva mai mult. Mai ales din partea USR, un partid care se revendică din lupta eroică pentru patrimoniul istoric arhitectural al Bucureştiului. Şi care o propune pe dna Iulia Popovici ca secretar de stat pentru artele spectacolului. A rămas USR fără membri interesaţi de patrimoniu? Se pare că da, pentru că dna Popovici nu este membră de partid, ci independentă. Mai mult, afinităţile sale politice asumate sunt de stânga, în timp ce USR, după multe dezbateri, s-a declarat de dreapta, fără echivoc. Nu-i bai, asta să fie problema. Putem să ignorăm şi luările de poziţie ale dnei Popovici în diverse scandaluri din trecut, toate din perspectivă sindicală, deşi nu sunt de bun augur acum, când va avea de construit politici şi de administrat bugete, cu obiectivul de a creşte totuşi nivelul calităţii din sectorul culturii instituţionalizate.

În fine, ca să n-o lungim prea mult, distinsa doamnă a fost confirmată oficial şi, înainte de orice, şi-a adus şi doi consilieri. Doi domni care se ocupă de muzica blues, pentru că dna secretar de stat recunoaşte cu adorabilă candoare că este o „afoană care nu ştie propriu-zis muzică“, în schimb expertiza reală ar avea-o „în sectorul independent din teatru şi dans”. Secretarii de stat au dreptul să-şi aducă patru consilieri. Cum artele spectacolului înseamnă teatru, muzică şi dans, presupun că aceşti „blues brothers” plus expertiza şefului lor acoperă toate cerinţele. Mă întreb ce specializări vor avea următorii doi consilieri, dacă vor exista, căci de muzică sigur nu vor fi.

Ca să înţelegem ce urmează în sectorul artelor spectacolului în următoarea perioadă, o privire rapidă pe câteva cifre oficiale nu poate fi decât un motiv de îngrijorare.

Anul trecut, ministerul culturii a alocat instituţiilor subordonate subvenţii în valoare de cca 127 milioane euro (mai exact, 616, 863 milioane lei). Felia care revine instituţiilor de spectacolul (adică teatre, orchestre, opere, coruri şi dans) este de 93 de milioane de euro, adică 73% din totalul subvenţiilor. Mai departe, din banii alocaţi spectacolului, 64 de milioane euro, sunt daţi pentru operă şi muzică clasică (teatre lirice, filarmonici, orchestre simfonice – am exclus de aici Centrul Naţional al Dansului şi noul festival „Cântarea României”, camuflat sub numele de Teatrul Muzical „Ambasadorii”). Toată muzica asta nu are nici o legătură cu blues-ul şi totuşi ne costă jumătate din totalul subvenţiilor alocate de minister. Încă o dată: 50% din banii cu care ministerul sprijină toate instituţiile subordonate sunt pentru muzică clasică şi operă. Ei bine, jumătatea asta revine spre administrare, iluminare şi direcţie vizionară acestei echipe, formată din dna „afoană” şi „completarea ideală”.

Eu nu cred că-i bine.

Update:

András István Demeter este noul secretar de stat care va coordona teatrele şi instituţiile muzicale subordonate. Se pare că m-am grăbit, atribuindu-i dnei Iulia Popovici responsabilităţi guvernamentale atât de extinse. E mai rău: secretarul de stat propus de USR nu se ocupă de nimic, conform descrierii de pe website-ul ministerului. Cu toate astea are deja doi consilieri.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Lucifer
27.02.2021, 11:56:34

Mai întîi ar trebui să definim ce fel de cultură vrem să avem: una "conservatoare" sau una "progresist-socialistă". Prin Occident, cam toată cultura este progresist-socialistă.....

-8 (14 voturi)
Paun Al
27.02.2021, 13:47:46

Cred ca este un cerc vicios. In democratie cultura( sau incultura) majoritara isi alege reprezentatii. Iar reprezentantii vor promova cultura, care sa fie pe placul celor care i-au ales.. Politicul odata ales este eventual controlat, daca electoratului ii pasa, sau nu uita, odata la 4 ani. Politicul are prea mare putere de decizie, in conditiile in care clasa politica nu se pricepe concret sa rezolve ea.. nici o problema a societatilor moderne.. In cultura , in educatie, in sanatate, infrastructura... deciziile politicienilor ar trebui supervizate de elitele , cenzurate de consilii ale specialistilor recunoscuti din domeniile respective.

-1 (1 vot)
Sorin Ionascu
27.02.2021, 21:19:37

"expertiza reală ar avea-o" Eh, eu stiu ca autorul e inginer si stim povestea cu inginerul si inteletualul, dar cand te bagi sa scrii la jurnal si mai ales pe teme de cultura, ar fi de bun simt (daca exista) sa se verifice textele si limbajul. In limba romana "expertiza" insemna cu totul altceva decat in limba engleza, din care "expertise" se traduce exact si simplu prin "experienta". Pana se modifica DEX-ul si normele limbii, e cazul sa fie folosita semantica corecta a cuvintelor. Si aici nu e o scapare, ca aapre de doua ori in text. "Errare humanum [est], perseverare diabolicum".

-1 (1 vot)
Sorin Ionascu
27.02.2021, 21:29:20

p.s. Am remarcat si eu numirea doamnei in cauza si mi-am amintit cum spumega pe bloguri pe diferite teme si greseli (reale sau imaginare) ale Ministerului Culturii; m-am intrebat daca, acum ca e cu sacii bine asezati in caruta, ce parere are si, mai ales, ce atitutine va avea. Nu imi fac vreo iluzie ca va fi cineva care sa sprijine in vreun fel activitatea in domeniul muzicii clasice, unde - ca sa-l citez pe autor - nu prea are nimeni "expertiza" (vad ca e la moda sa se foloseasca eronat acest cuvant) si nici macar vreo urma de cunoastere, fie si superficiala, in domeniu. Vor rezulta, cel mai probabil, noi numiri pe criterii incomprehensibile ale directorilor de institutii, se vor acorda fonduri pe criterii similare, iar activitatea acestora va fi in functie de capabilitatile (mai mult absente) ale celor in cauza. Bugetele alocate nu vor fi foarte mici, dar vor fi oricum insuficiente, iar atragerea de fonduri private ramane inca de domeniul utopicului. Si inca ceva, conforma graficelor prestabilite anterior, anul acesta ar trebui sa aiba loc o noua editie a Festivalului Enescu, festival care a tot crescut ca anvergura de la editie la editie, dar care necesita eforturi foarte mari, atat financiare, cat si logistice si organizatorice, plus contractarea ferma din timp a tuturor posibililor participanti. Suntem deja aproape in martie si inca nu sufla nimeni vreun cuvintel despre acest lucru, desi la editia anterioara abonamentele se pusesera in vanzare din decembrie anterior.

-1 (1 vot)
Modifică Setările