Arte

articolul anterior articolul urmator

Dirijorul Christian Badea, pentru prima dată la pupitrul Operei Naţionale Bucureşti, în două spectacole cu „Otello” de Giuseppe Verdi

2
12 May 2022 10:11:53
Autor: Ionela Roşu
Maestrul Christian Badea la Teatro Colón
Maestrul Christian Badea la Teatro Colón

Maestrul Christian Badea, cu o cariera impresionanta in cele mai importante teatre de opera din lume precum Metropolitan Opera, Royal Opera House, Wiener Staatsoper, Bayerische Staatsoper München, Sydney Opera sau Teatro Colón din Buenos Aires, dirijează pentru prima dată la Opera Naţională Bucureşti pe 8 şi 11 iunie.

Christian Badea dirijează Concertul Regal din 13 mai la Sala Radio, cu Orchestra Naţională Radio, avându-l ca solist pe violoncelistul Andrei Ioniţă. La Ateneul Român, dirijorul susţine două concerte, pe 19 şi 20 mai, la pupitrul Orchestrei Filarmonicii "George Enescu", într-un program Liszt /Dvořák, cu pianistul spaniol Josu de Solaun, în ipostaza solistică, în Concertul nr. 2, în la major, pentru pian şi orchestră, S.125 de Franz Liszt.

Maestrul Christian Badea a primit aprecieri excepţionale de-a lungul unei cariere internaţionale de peste 40 de ani, care cuprinde colaborări importante în cele mai celebre săli de concerte şi teatre de operă de pe toate continentele. Cu peste 160 de spectacole dirijate la Metropolitan Opera din New York, multe dintre ele fiind transmise radiofonic, Christian Badea deţine recordul apariţiilor unui artist român în cadrul stagiunilor prestigioasei scene americane. De asemenea, cariera sa include conducerea muzicală a zeci de spectacole la Royal Opera House, Wiener Staatsoper, Bayerische Staatsoper München, Théâtre Royal de la Monnaie Bruxelles, Teatro Regio di Torino, Teatro Comunale di Bologna, Sydney Opera sau Teatro Colón şi multe altele.

Două spectacole cu Otello de Giuseppe Verdi, la Opera Naţională Bucureşti

 

Spectacolele cu Otello de la ONB sunt programate pe 8 şi 11 iunie. Biletele pentru spectacolele cu Otello  se pot achiziţiona online sau de la casa de bilete a ONB.

Într-un repertoriu care cuprinde sute de titluri, de la Gluck şi Mozart la Prokofiev, Şostakovici şi Samuel Barber, Christian Badea a colaborat cu unii dintre cei mai importanţi artişti lirici precum Plácido Domingo, Luciano Pavarotti, Alfredo Kraus, Mirella Freni, Christa Ludwig, Giuseppe Giacomini, Bryn Terfel, Renée Fleming, Thomas Hampson, Leo Nucci, Stefan Vinke, Natalie Dessay, Rolando Villazón şi mulţi alţii şi cu regizori de renume, dintre care îi amintim pe Franco Zeffirelli, Werner Herzog, Bruce Beresford, Stefan Herheim, John Cox, Liviu Ciulei, David Pountney, Keith Warner sau Andrei Şerban. 

Presa internaţională a avut aprecieri superlative, ca de exemplu despre spectacolul cu Otello la Opera Regală din Stockholm (Leif Are în cotidianul Dagens Nyheter — Informaţia zilei): "În prima seară a seriei s-a întâmplat un fel de miracol. Omul din spatele minunii — un exemplu de primă clasă în ceea ce priveşte puterea muzicii — a fost dirijorul american de origine română Christian Badea. Simţul său pentru importanţa dramatică a timbrului este extraordinar, o adevărată oglindă a întregului spectru de emoţii umane. Intriga, gelozia compulsivă dar şi cea mai ataşantă expresie a tragediei au format o sinteză autentică sub conducerea lui Badea.  Primul acord a căzut ca o lovitură de trăznet à la Toscanini, iar Orchestra Operei Regale din Stockholm a cântat ca şi cum ar fi fost posedată. Christian Badea trebuie angajat imediat, de preferat pentru o nouă producţie. Şi daţi-i timp pentru repetiţii ca să lucreze cu soliştii. E nevoie de un asemenea dirijor la Opera Regală".

Începând cu debutul sau la Lincoln Center, când a prezentat versiunea originală a lucrării Povestea soldatului de Igor Stravinski, în dubla calitate de dirijor şi regizor, Christian Badea a continuat, de-a lungul anilor, activitatea de regizor în SUA şi Europa, cu producţii ale operelor FidelioElektraTurandotToscaPovestirile lui Hoffmann şi Parsifal la Ateneul Român, în 2016.

Discografia dirijorului Christian Badea cuprinde, printre altele, Simfonia nr. 3 de Camille Saint-Saëns, înregistrată cu Royal Philharmonic pentru casa de discuri Telarc, înregistrări apreciate şi premiate ale simfoniilor compozitorilor americani Roger Sessions şi Peter Mennin, precum şi o înregistrare live a operei lui Samuel Barber, Antony and Cleopatra, care a primit Premiul Grammy.  

Conduce Orchestra Naţionale Radio pentru Concertul Regal din 13 mai

 

Într-un repertoriu vast, care se întinde de la Bach şi Mozart la cele mai importante creaţii ale secolului XX şi ale compozitorilor zilelor noastre, Christian Badea a dirijat orchestre precum Royal Philharmonic şi BBC Symphony din Londra, Accademia Nazionale di Santa Cecilia di Roma, Gothenburg Symphony, Beethovenhalle Orchestra din Bonn, Filarmonica din Sankt Petersburg, Orchestra Naţională din Spania, Orchestre Philharmonique de Paris, Filarmonica Cehă, Filarmonica din Tokio, orchestrele din Montréal, Pittsburgh, Detroit, Atlanta şi the American Symphony la Carnegie Hall, colaborând cu artişti importanţi precum Leonard Bernstein, Mstislav Rostropovich, Nathan Milstein, YoYo Ma, Yefim Bronfman, Shlomo Mintz, Midori, Cho Liang Lin, Mitsuko Uchida, Mischa Maisky, Viktor Tretyakov, Khatia Buniatishvili şi mulţi alţii. 

La Sala Radio, în cadru Concertului Regal, Christian Badea va susţine un program cu lucrări de George Enescu (Simfonia concertantă pentru violoncel şi orchestră, Op.8) şi Antonin Dvořák (Simfonia nr. 8 în sol major, op. 88), avându-l ca solist pe Andrei Ioniţă. Concertul se va deschide cu Imnul Regal (E. Hübsch).

La Ateneul Român, pentru concertele Filarmonicii "George Enescu" din 19 şi 20 mai

 

La Filarmonica "George Enescu", Christian Badea va prezenta un program cu lucrări de Franz Liszt (Concertul nr. 2, în la major, pentru pian şi orchestră, S.125) şi Antonin Dvořák (Simfonia nr. 9, în mi minor, op. 95, „Din Lumea Nouă”), avându-l ca solist pe Josu de Solaun. Biletele se pot procura de la Casa de Bilete a Ateneului Român şi online, accesand site-ul www.fge.org.ro - secţiunea „Calendar“. 

Christian Badea este dirijorul principal al Filarmonicii George Enescu din Bucureşti. De asemenea, este fondatorul şi preşedintele Fundaţiei Române pentru Excelenţă în Muzică, dedicată realizării unor proiecte artistice de cea mai înaltă valoare artistică internaţională şi susţinerii dezvoltării artistice a celor mai talentaţi tineri muzicieni din România şi din alte ţări europene. 

Printre proiectele realizate de Fundaţie se numără Festivalul Internaţional de Muzică Sibiu-Hermannstadt din 2014, Proiectul Parsifal la Ateneu, prezentat în 2015 şi în 2016 şi ciclul Mari Concerte ale Centenarului României, în colaborare cu Filarmonica George Enescu, în toamna anului 2018. 

Christian Badea a început ca violonist la Bucureşti, unde l-a avut ca profesor pe Ştefan Gheorghiu, iar apoi la Paris, Geneva şi New York, unde a studiat vioara cu  Henryk Szeryng şi Dorothy DeLay, în paralel cu cursurile de dirijat la Conservatorul Regal din Bruxelles şi la Mozarteum din Salzburg, cu Herbert von Karajan. A absolvit clasa de dirijat la Juilliard School of Music din New York, unde unul dintre cei mai importanţi mentori ai săi a fost Leonard Bernstein.

 

 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

2 Comentarii

Sorin Ionascu
12.05.2022, 15:50:48

E foarte bine ca il aduc, dar "cu o floare nu se face primavara". Trec peste faptul ca distributia spectacolelor e inca incerta (pentru rolul titular nu exista un nume, dupa ce Anile a disparut de pe afis), lucru nu tocmai corect cand pui bilete in vanzare. Revin la problema de fond a ONB - lipsa unui dirijor, a unei persoane capabile sa construiasca un spectacol in plan muzical si emotional, astfel incat publicul venit sa aiba o experienta memorabila (si acum e uneori memorabila, in sens negativ). Cei actul angajati nu au si nu au avut niciodata aceasta calitate. Poate cu exceptia ultimei productii cu Lohengrin, dar si acolo minunea a tiunut, ca de obicei, 3 zile, dupa care spectacolul a incpeut sa se degradeze si sa se dezintegreze muzical. S-au vazut diferente notabile cand au fost invitati muzicieni de calitate, aceeasi orchestra si acelasi cor au sunat altfel, de regula substantial mai bine. Sperante sunt. Oamenii pot oferi performanta, dar trebuie condusi spre ea si ghidati permanent - un proces continuu si de durata. La ora actuala, in sistemul institutionalizat de repertoriu, rezultatele sunt modeste. Numarul urias de repetitii are, in mod pervers, efect contrar celui scontat - reduce calitatea spectacoleleor, pentru ca oamenii devin obositi, rutinati si isi pierd interesul, astfel incat nu mai dau rezultate. Aproape fiecare spectacol e dublat de (minimum) o repetitie generala, chiar daca se canta de ani buni si cu frecventa ridicata - un volum urias si inutil de munca, ce are ca rezultat o tot mai slaba prestatie a ansmablurilor, excesiv solicitate, inclusiv prin foarte desele schimbari stilistice intre spectacolele prezentate. Nimeni nu pare sa inteleaga ca resursa umana e cea mai importanta, iar un bun management al acesteia inseamna folosirea ei in mod optim, cu o buna organizare, care sa permita inclusiv refacerea ei in perioade de odihna adecvate. Plus conditii bune de munca, nu frig, curent, praf s.a.m.d. Munca artistilor este una speciala, care cere conditii speciale, iar in Romania nu prea pare sa se fi inteles acest lucru nici macar dupa atatia ani.

-1 (1 vot)
Nicoleta Dascălu
12.05.2022, 22:55:09

Aproape fiecare spectacol e dublat de o repetiție generală? De unde știți? Dacă sunt spectacole în fiecare seară (alt spectacol în fiecare seară) când se mai face repetiție generală? Și Opera din Viena are în fiecare seară alt spectacol și nu am auzit pe nimeni să se plângă de schimbările stilistice. :)

Modifică Setările