Distribuţie internaţională în Lacul lebedelor... pe lac în cea mai scurtă noapte a anului

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lacul Lebedelor

„Cel mai cunoscut spectacol de balet al tuturor timpurilor, Lacul lebedelor de Ceaikovski, prezentat, în premieră în Dobrogea, pe o scenă amplasată în aer liber, pe lac“. Iată un anunţ suficient de tentant pentru a atrage să participe la acest spectacol pe oricine se afla la mare în seara de 22 iunie.

Oferta, de altfel cu intrarea liberă, venea dinspre cei care au realizat acest spectacol, Primăria Ovidiu în parteneriat cu Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“ din Constanţa. Pe scena de pe Lacul Siutghiol (partea opusă staţiunii Mamaia, în localitatea Ovidiu) s-au aflat artiştii operei constănţene, care au evoluat pe o scenă cu o suprafaţă de 300 metri pătraţi. Pe faleza lacului erau aşteptaţi 1000 de spectatori, dar vizual dădeau senzaţia că sunt mult mai mulţi.

Surprinzătoarea propunere culturală s-a datorat mai multor elemente, cel mai important fiind entuziasmul primarului oraşului Ovidiu pentru a-şi face cunoscută localitatea şi din acest punct de vedere, încercând să depăşească percepţia generală de „locul unde se termină autostrada spre mare“. Iar acesta se pare că nu este un eveniment cultural izolat, pe parcursul întregii veri pe scena în cauză urmând să se întâmple multe alte spectacole de diverse genuri. Pe de altă parte, acest eveniment apare însă şi în contextul în care teatrele şi operele din ţară sunt obligate mai mult ca oricând în acest an 2019 să facă o prioritate din „obţinerea de venituri proprii“, respectiv din a ieşi din limitele stagiunii proprii, pentru a face rost de bani. E greu să nu facem o paralelă cu situaţia filarmonicilor care erau nevoite să facă aproape orice pentru venituri în „glorioasa“ perioadă de acum 30 de ani şi mai bine... De exemplu, la acest moment, managementul teatrului constănţean a ajuns să îşi imagineze cum poate face o premieră cu un buget de... 2000 de lei. Totuşi, Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“ din Constanţa pune acest superb spectacol Lacul lebedelor de pe lacul din Ovidiu în contextul obiceiului de a acoperi prin spectacole un teritoriu cât mai larg din Dobrogea, unde nu există o instituţie de cultură similară sau care să poată prezenta operă şi balet, acest tip de deplasări fiind o obişnuinţă şi fiind considerat ceva firesc. Iar în lipsa aerului condiţionat (oare câtă lume ştie că, deşi orice birou de funcţionar public are aşa ceva în oraşele şi chiar în satele României, cea mai importantă sală de teatru din Dobrogea nu îşi poate permite un astfel de „lux“), chiar pentru artişti este mult mai bine să evolueze seara, sub stele, acompaniaţi de briză. Iar pentru public, senzaţia era aceeaşi. Oare se poate imagina ca artiştii Operei Naţionale din Bucureşti de astăzi să păşească mai departe de Parcul Operei, unde ies o dată pe an la Promenada Operei şi să susţină spectacole complete, sub egida instituţiei, în oraşul... să spunem Voluntari, iar publicul să aibă o reacţie la fel de entuziastă? Dar până la urmă, de ce ar face-o, dacă nu există presiunea supravieţuirii, aşa cum am avut de fiecare dată senzaţia în ultimii ani când am văzut spectacole ale Operei din Constanţa.

Lacul Lebedelor

Şi iată-ne ajunşi la aspectul distribuţiei internaţionale. Un fenomen generalizat în ultimii ani în operele din România, mai mari sau mai mici (fenomen instalat cu mult înaintea zonei economice) în artele spectacolului, şi în mod cu totul particular în balet, a apărut un număr tot mai mare de balerini străini (atât în cazul soliştilor, cât şi al ansamblului) care s-au integrat în companiile de balet din ţară, ajungând să depăşească în multe situaţii numărul balerinilor români. Este un fenomen firesc în condiţiile în care, deşi instituţii de stat, teatrele de operă şi balet nu îşi pot permite să aibă balerini neperformanţi, iar şcolile de balet nu mai produc în aceşti ani suficienţi dansatori pentru a face faţă cererii, în condiiţiile de salarizare care încă defavorizează această minunată artă în România.

Dar să părăsim zona poate prea socială în care au alunecat aceste rânduri şi să ne referim la  ceea ce s-a petrecut pe scenă, în dificilul rol Odette-Odille, evoluând remarcabil japoneza Mayu Takahashi, Prinţul Siegfried fiind interpretat cu graţie şi fermitate de australianul Douglas Stewart, iar rolul Rothbart revenindu-i englezului Ryan Brown. Toţi s-au adaptat perfect suprafeţei de joc, păstrând elementele de virtuozitate strict necesare pentru spectaculozitatea rolului, dar nefăcând concesii cadrului informal.

Lacul Lebedelor

Coregrafia spectacolului Lacul lebedelor este realizată de Mihai Babuşka, după coregrafia clasică semnată de Lev Ivanov şi Marius Petipa, Corina Dumitrescu şi Monica Cherecheş au asigurat asistenţa coregrafie, iar decorurile eficiente şi costumele elegante şi fluide au fost semnate de Adriana Urmuzescu. Iată, aşadar, o echipă românească pe acest palier. De altfel, succesul acestei producţii se datorează, aşa cum spuneam şi anul trecut după premiera de balet cu Frumoasa şi bestia, faptului că baletul operei constănţene ce poartă numele celebrului Oleg Danovski este condus cu talent, dar şi cu mână de fier, de Monica şi Horaţiu Cherecheş, nume ce au făcut celebritatea acestei scene în deceniile trecute.

Nu este prima dată când, în România, „Lacul lebedelor“ se dansează pe o scenă amenajată pe suprafaţa unui lac. Prima dată s-a întâmplat în iunie 2016, la Cluj, pe scena Lacului Chios, unde s-a jucat capodopera ceaikovskiană în varianta Operei Naţionale Cluj.

Lacul Lebedelor

Totuşi, nivelul artistic al acestui eveniment, care nu a făcut rabat la calitate, deşi a fost în primul rând un eveniment informal, mi-a confirmat faptul că şansa supravieţuirii culturii româneşti la nivel naţional la trei decenii după 1989, depinde tot mai mult de persoane cu atitudinea de Don Quijote a directoarei Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“ din Constanţa, Daniela Vlădescu, care continuă să aibă forţa de a se dedica acestei cauze – considerate de mulţi pierdută – de a revitaliza şi de a menţine standarde ridicate o instituţie culturală puternic afectată în ultimii ani de prefacerile administrative.

Publicul aflat pe faleza lacului Siutghiol din Ovidiu la acest spectacol va rămâne doar cu partea frumoasă a acestei poveşti. Aceea că, în seara solstiţiului de vară din 2019, a văzut un superb Lacul lebedelor pe lac în versiunea companiei Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“.

Lacul Lebedelor
Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite