Arte

articolul anterior articolul urmator

Diversitate timbrală într-o „acţiune cvasi-nebunească”

0
30 Jun 2022 15:17:20
Dumitru Avakian

Astfel, înţelegem în parte, se autodefinesc membrii formaţiei Wahnsinn; şi de această dată pasiune angajării în actul performanţei instrumentale asigură nivelul special al realizării.

Mai bine ca oriunde în ală parte, vorba românească potrivit căreia Omul sfinţeşte locul, îşi găseşte înţelesul în acţiunile formaţiei; iar aceasta dată fiind aşa-zisa nebunie privind angajamentul ce susţine performanţa, angajamentul întregului grup, al violistului Marius Ungureanu în mod special.

Rezultatul? Un veritabil concert spectacol de acţiune, în parte aparent paradoxală, moment susţinut în zilele Festivalului SIMN 2022, în Studioul de Operă şi Multimedia al UNMB! 

În fapt, emblema formaţiei ascunde – aş putea spune ocultează -  adevăruri adânci care adună piesele programului. Căci formaţia a fost imaginată şi constituită de violistul şi compozitorul Marius Ungureanu, stabilit de decenii bune în Germania. Este artistul pe cât de captivant, de pasionat, de comunicativ, pe atât de paradoxal în acţiunile sale.

Prezentată în primă audiţie absolută, lucrarea d.sale Gott dichtet nicht este rodul unor meditaţii deseori contondente din punct de vedere sonor, asupra problemelor esenţiale ale existenţei, ale fiinţării; cluster-ul iniţial poate fi asemuit în acest caz cu marele început din care decurge totul! ...inclusiv această lucrare a autorului.

Pe aceeaşi linie privind nevoia imperioasă a comunicării se înscrie şi piesa Tra cielo e Terra a compozitorului italian Biagio Putignano; este muzica unor sugestive combinaţii timbrale care pot sugera acel complex al echilibrelor de care depinde existenţa noastră. Prima audiţie absolută a lucrării compozitorului japonez Cain Katsumi Yokoyama, lucrare formal intitulată Untitled #3b, sugerează complexul nebănuit al lumii din care vremelnic facem parte; este muzica unor experienţe personale unice, revelate aici, în muzică.

Lucrarea compozitorului suedez Erik Sandberg, Three Swedish Landskapes, prezentată de asemenea în p.a.a., este rodul eliberării autorului de rigorile unei stricte educaţii profesionale – de altfel - bine fundamentate, de asemenea rodul unei experienţe profesionale extinse.

Sunt aspecte pe care le poţi distinge şi pe parcursul cestui extins complex vizual-scenic şi sonor, în parte deconcertant, pe care îl oferă Mihaela Vosganian de-a-lungul marelui spectacol intitulat The Temptation of a Marmeid Looper – scene dramatice pentru trei muzicieni performeri şi percuţie; aceasta din urmă fiind susţinută de autoare însăşi.

De altfel, nu poţi să nu observi, aspectul ludic orientează în bună parte întreaga evoluţie a formaţiei inspirate de acest captivant muzician de extinsă experienţa profesională, care este Marius Ungureanu. Aş parafraza observând că muzicienii de valoare se caută, se întâlnesc, se regăsesc. Mă refer inclusiv la trombonistul Barrie Webb, la cornistul Erik Sandberg.

Materialul a apărut anterior în publicaţia Actualitatea Muzicală.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările