Arte

articolul anterior articolul urmator

Diversitatea vocilor feminine româneşti la dEvA Magic Summer

0
30 Aug 2021 13:51:10
Oltea Şerban-Pârâu

Multă lume a ales în vara aceasta să îşi exploreze propria ţară, într-o manieră mai puţin obişnuită raportat la apetenţa românilor pentru a căuta în exterior soluţiile pentru orice şi a vorbi din principiu bine despre ce se întâmplă afară sau vine din afară şi prost despre ce se întâmplă în ţară.

Între 20 şi 22 august am participat la dEvA Magic Summer, un festival petrecut în Parcul Cetate din Deva, seri de jazz, blues şi crossover având în centru vocile unora dintre cele mai talentate şi cunoscute cântăreţe ale momentului din România. Un concept prezentat în premieră, a adunat un public numeros timp de trei zile în spaţiul ofertant al Parcului Cetate din Deva, sonorizarea şi spatiul scenografic în general fiind cu totul special, ca şi organizarea asigurată de Primăria  Municipiului Deva şi Centrul Cultural “Drăgan Muntean” Deva. Iar aceste seri care nu au beneficiat de trupe invitate din străinătate a demonstrate că există resurse şi că trebuie doar să avem deschiderea să le apreciem, evident, dacă sunt puse în pagină într-o manieră atrăgătoare.

Pentru a convinge publicul românesc că avem şansa de a fi contemporani cu cea mai numeroasă şi talentată generaţie de vocaliste ale acestor stiluri muzicale, Festivalul dEvA Magic Summer - seri de jazz, blues şi crossover a invitat pe scenă în cele trei seri de 20, 21 şi 22 august în Parcul Cetăţii, voci deja consacrate din diverse generaţii, precum Paula Seling, Luiza Zan, Nadia Trohin, Irina Sârbu,  Ana Cristina Leonte, Ana Maria Roşu, Maru, Maria Răducanu, în formulă solo sau cu trupă, alături de care au evoluat reprezentativi muzicieni ai genului, dintre care nu au lipsit Big Band-ul Radio sau sextetul vocal a cappella Blue Noise, cu programe pline de virtuozitate, fantezie, culoare şi exuberanţă.

dEvA Magic Summer – seri de jazz, blues şi crossover a propus, aşadar, o întâlnire în premieră în România cu frumuseţea, delicateţea, dar şi forţa şi seducătoarea fascinaţie a jazz-ului şi a celor mai noi derivate ale acestuia, în proiecte muzicale inovatoare de cel mai înalt nivel artistic având în centru VOCEA FEMININĂ.

Artistele invitate, mare parte dintre ele deja cu o recunoaştere care depăşeşte graniţele ţării, au dat acea notă de strălucire, clasă şi stil, care înscrie festivalul pe harta celor mai selecte manifestări de gen din România.

Pentru ca o astfel de întreprindere să fie un succes este nevoie de câteva ingrediente de bază, acestea fiind mesajul artistic de înalt nivel şi purtător de o reală emoţie artistică, o scenotehnică (sunet, lumini plus întregul rider tehnic) de bună calitate, de vreme bună şi, deloc în ultimul rând, de un public prezent şi disponibil de a se bucura de călătoria spirituală propusă de artişti. Din fericire, dEvA Music Summer a avut parte din plin de toate aceste condiţii, bucuria artiştilor de a comunica, diversitatea stilurilor muzicale propuse, rezonând cu cei peste 500 de spectatori în medie care au asistat în cele trei seri de concert (estimarea putând fi cu uşurinţă ajustată “în sus“, pentru că cei care asistau la concerte de lângă spaţiul special amenajat era mult mai mare).

Am văzut oameni puternic impresionaţi de onestitatea şi frumuseţea mesajului lui Maru, de forţa aparent fragilei Maria Răducanu, de strălucirea şi directeţea confesivă a Paulei Seling, surprinşi de farmecul minunatului sextet a cappella Blue Noise, seduşi de “clasicismul“ Irinei Sârbu şi a minunaţilor Puiu Pascu la pian, alături de fraţii Parghel la contrabas şi percuţie electronică şi fermecaţi de nonşalanţa şi forţa explozivă a Nadiei Trohin care alături de cel mai titrat Big Band de Jazz al României, este vorba despre Big Band-ul Radio condus de Ionel Tudor a construit un memorabil moment culminant care a încheiat ascendent acest festival.

Peste toate acestea a existat o idee, care vine să consemneze o realitate. Şi anume că trebuie să fim recunoscători acestei generaţii de artiste, care prin efort propriu şi un demers de abordare a stilurilor de multe ori autodidact, reuşesc nu doar să aibă prezenţe scenice de înalt nivel, ci să ne pună – la propriu – pe harta internaţională în ceea privinţa stilurilor jazz, pop, folk şi toate combinaţiile acestora, care merg de la etno până la DJ-ing, într-un univers artistic fără limite, care în prima seară a fost deja prefigurat de performanţele minunatelor Ana Maria Roşu & Guests, în zona de jazz mainstream, Luiza Zan, mereu reinventată, acum alături de surprinzătorul trompetist maghiar Barabas Lorincz şi incursiunile computerizate ale Anei Cristina Leonte în cadrul proiectului AC Leonte & THE BASH  .

Prin ele – aici incluzând toate numele dedicate acestor stiluri muzicale – românii se pot lăuda cu acoperire, că sunt up to date în ceea ce priveşte scena muzicală de gen, care evadează cu tot mai mare curaj, în mod continuu, din aşa numita zonă de mainstream.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările