Arte

articolul anterior articolul urmator

Filmul lui Radu Jude, „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, câştigă Ursul de Aur la Berlinale. Motivaţia juriului: Provoacă spiritul epocii noastre VIDEO

52
5 Mar 2021 13:23:28
Autor: Otilia Andrei
Ursul de aur merge la filmul lui Radu Jude şi al Adei Solomon                                   FOTO: Shutterstock
Ursul de aur merge la filmul lui Radu Jude şi al Adei Solomon                                   FOTO: Shutterstock

Lungmetrajul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” regizat de Radu Jude este marele câştigător al celei de-a 71-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, fiind recompensat cu Ursul de Aur.

Lungmetrajul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” regizat de Radu Jude este marele câştigător al celei de-a 71-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, fiind recompensat cu Ursul de Aur.

Radu Jude a câştigat marele premiu după şase ani de când a primit Ursul de Argint pentru regia „Aferim!”. 

Motivarea juriului:

„Ursul de aur merge către un film care are acea calitate rară şi esenţială a unei opere de artă care dăinuie. Surprinde pe ecran însăşi esenţa şi conţinutul, mintea şi trupul, valorile şi carnea crudă a momentului nostru prezent. Din chiar acest moment al existenţei umane. O face provocând spiritul epocii noastre (Zeitgeist), plesnindu-l, provocându-l la un duel. Şi în timp ce face asta, provoacă de asemenea acest moment prezent din cinema, zdruncinând cu aceeaşi mişcare a camerei convenţiile noastre cinematografice şi sociale. Este un film elaborat, cât şi unul sălbatic, deştept şi copilăros, geometric şi vibrant, imprecis în cel mai bun fel. Atacă spectatorul, evocă dezacordul, dar nu lasă pe nimeni să ia o distanţă sigură”

În ultimii opt ani, trei filme româneşti au fost recompensate cu Ursul de aur:  „Poziţia copilului” (regizat de Călin Peter Netzer), „Touch me not” (în regia Adinei Pintilie), respectiv „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”.

Juriul internaţional, alcătuit din şase regizori premiaţi în trecut cu marele trofeu la Berlinală, între care Adina Pintilie, a anunţat vineri câştigătorii competiţiei, iar trofeele vor fi acordate într-o gală ce va avea loc în luna iunie a acestui an.

Pentru producătorul Ada Solomon, acesta este al doilea Urs de Aur obţinut de-a lungul carierei, după „Poziţia copilului” (2013), regizat de Călin Peter Netzer.

„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” a fost singurul film românesc din selecţia Berlinalei din acest an. Filmul analizează raporturile dintre individ şi societate, având ca punct de plecare urmările pe care un clip porno de amatori, încărcat de o profesoară de şcoală generală pe un site specializat, le provoacă în viaţa acesteia.

Din distribuţie fac parte actorii Katia Pascariu, Claudia Ieremia, Olimpia Mălai, Nicodim Ungureanu, Alexandru Potocean, Andi Vasluianu, Alex Bogdan, Ilinca Manolache, Dana Voicu, Axinte, Adrian Enache şi Ilinca Hărnuţ.

Imaginea este semnată de Marius Panduru, montajul este realizat de Cătălin Cristuţiu, Dana Bunescu s-a ocupat de sound design, Cristian Niculescu a fost responsabil de scenografie, iar de costume, Cireşica Cuciuc. Producător este Ada Solomon şi coproducători sunt Paul Thiltges, Adrien Chef, Jiří Konečný şi Ankica Jurić Tilić.

Cum a fost receptat filmul lui Jude

În urma premierei mondiale, care a avut loc pe 2 martie, The Hollywood Reporter a titrat că filmul este „o usturătoare satiră socială despre sex, minciuni şi casete video”.

„Jude rămâne o voce originală îndrăzneaţă în cinema-ul european modern, cu lucruri importante de spus şi moduri tot mai aventuroase de a le spune... Delicios de nebune”.

Variety l-a considerat „provocator şi profan”, „unul dintre primele exemple de operă autentică de autor care au apărut într-o lume răscolită de Covid-19”. „Se simte ca fiind revoluţionar. O simplă premisă poate servi ca portal spre o critică socială profundă, pentru cei dornici să facă pasul hotărâtor”.

Deadline l-a văzut ca pe „un rechizitoriu nimicitor asupra României moderne”. Subliniind umorul negru, filmul „este profund inconfortabil şi revelator, stimulează gândirea, e jucat bine şi îşi apără punctul de vedere cu o claritate remarcabilă, având în vedere vibratoarele prezentate”.

Sursa Foto: Silviu Gheţie

Regizor şi scenarist, Radu Jude (foto: dreapta) a câştigat cu lungmetrajul său de debut - „Cea mai fericită fată din lume”- premiul CICAE, la Berlinala 2009. În 2012, el a regizat lungmetrajul „Toată lumea din familia noastră”, prezentat în premieră mondială în secţiunea Forum de la Berlinală. Pelicula „Aferim!” (2015) i-a adus Ursul de Argint pentru cea mai bună regie. Ea a fost urmată de „Inimi cicatrizate” (2016), care a fost recompensată cu două premii la Locarno IFF şi pentru care Radu Jude a primit trofeul pentru regie la Mar del Plata, de documentarul „Ţara moartă” (2017) şi de lungmetrajul „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (2018), primul film românesc premiat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary. Anul trecut, Radu Jude a fost prezent la Berlinală cu două lungmetraje: „Tipografic majuscul” şi „Ieşirea trenurilor din gară”. Ambele filme au fost proiectate în secţiunea Forum a festivalului.

 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

52 Comentarii

Stefan din Nord
5.03.2021, 13:32:54

Arta frate ! Se vede ca fritzii sunt mari amatori de pornosaguri .

-4 (28 voturi)
Ludwig
5.03.2021, 14:14:54

Cu denumirile filmelor ii spargem. Actiunile si scenariile sunt slabe. Alte filme premiate de cei ce au cazut in plasa titlurilor misto: Moartea Domnului Lazarescu, Eu cand vreau sa fluier, fluier, sau 4 luni 3 saptamani si 2 zile, Loverboy, Astfalt Tango, etc

+2 (18 voturi)
Ciprian Ioan
5.03.2021, 14:22:20

Deci Moartea Domnului Lazarescu nu e ok.. Zi-mi si mke un film care iti place cu adevarat.

+10 (20 voturi)
LazyBear
5.03.2021, 13:44:50

Toate filmele astea care au câștigat mari premii după revoluție au un numitor comun: prezentarea mizeriilor românești. Niciun regizor român nu e în stare să ia un mare premiu cu o temă pozitivă, frumoasă, haioasă, pentru că e greu să concurezi direct cu Hollywoodul.

0 (36 voturi)
Ludwig
5.03.2021, 14:16:46

Pai chiar daca ar face un film tare, simplu fapt ca e romanesc il exclude de la mari premii americane. Raman premiile europene unde cica filmele premiate sunt mai educative, cultura, bla, bla..

0 (12 voturi)

Vezi toate comentariile (52)

Modifică Setările