Final de festival (PFF 2022)

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine de la gala de închidere a PFF 2022 FOTO @PulaFilmFestival.hr
Imagine de la gala de închidere a PFF 2022 FOTO @PulaFilmFestival.hr

În seara de sâmbătă, 23 iulie 2022, ediţia a 69-a a celui mai vechi festival de film din Croaţia, Pula Film Festival (PFF), şi-a desemnat câştigătorii.

Din păcate, „Miracol” de Bogdan George Apetri, selecţionat în competiţia internaţională, nu a intrat în palmaresul ediţiei, aşa că Alexandru Mironescu şi Tudor Dobrescu, despre ale căror scurtmetraje am scris aici, au rămas singurii cineaşti români premiaţi la PFF 2022.

Marele câştigător al competiţiei croate a fost debutul în lungmetraj al Sonjei Tarokić, „Cancelaria” („Zbornica”), despre care am scris după premiera sa mondială din august 2021, când a concurat pentru Globul de Cristal al Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary. La PFF 2022, filmul scris şi regizat de înzestrata cineastă a obţinut şase distincţii: trofeele Arena de Aur pentru Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun actor (Stojan Matavulj – interpretul lui Siniša, profesorul de istorie paranoic şi incontrolabil), Cea mai bună actriţă într-un rol secundar (Nives Ivanković – Vedrana, imprevizibila directoare a şcolii), Cel mai bun montaj (Borna Buljević), precum şi premiul juriului criticii pentru competiţia croată.

În schimb, juriul internaţional prezidat de cineastul austriac Stefan Ruzowitzky (oscarizat în 2008 pentru „Falsificatorii de bani”/„ Die Fälscher”) a nedreptăţit un alt debut sosit de la Karlovy Vary (însă de la ediţia din 2022 a festivalului ceh). „Unchiul” („Stric”), îndrăzneţul lungmetraj scris şi regizat de David Kapac şi Andrija Mardešić, a primit doar trofeele Arena de Aur pentru Cel mai bun scenariu şi Cel mai bun design de costume (Ana Savić Gecan).

Celelalte opt filme intrate în competiţia naţională fie au obţinut una sau două distincţii, fie n-au intrat deloc în palmares.

Marele câştigător al competiţiei internaţionale a fost al patrulea lungmetraj al cineastului turc Emin Alper, care avusese premiera mondială în secţiunea „Un Certain Regard” a Festivalului de la Cannes din 2022. „Zile aride” („Kurak Günler”, coproducţie Turcia-Franţa-Germania-Olanda-Grecia-Croaţia), o puternică dramă politică despre criza apei din Anatolia rurală, a obţinut trofeele Arena de Aur pentru Cel mai bun film, Cea mai bună coproducţie minoritară croată, precum şi premiul criticii, toate distincţii rezervate competiţiei internaţionale.

Ediţia 69 a fost una în care festivalul şi-a continuat expansiunea iniţiată în 2021 de noul director artistic, cineastul Pavo Marinković, căruia i s-a alăturat între timp şi o nouă directoare a instituţiei publice PFF, Tanja Miličić. Misiunea declarată a conducerii este prezentarea, în faţa spectatorilor din oraşul turistic de pe coasta Adriaticii, a celor mai valoroase producţii cinematografice recente din Croaţia şi Europa (una dintre secţiunile necompetiţionale se numeşte chiar „Best of Europe”).

Inedite în programul celui de-al 69-lea PFF au fost, pe lângă competiţia studenţească, proiecţiile organizate pentru un public compus preponderent din vacanţieri, precum cele de pe insula Brijuni, din fostul cinematograf de vară al lui Tito, sau de pe plaja Ambrela, cu un ecran gonflabil ridicat în faţa unor spectatori aşezaţi confortabil în şezlonguri.

S-au înmulţit evenimentele destinate reprezentanţilor industriei filmului, atât profesionişti experimentaţi, cât şi cineaşti aspiranţi (cum sunt studenţii şcolilor de film care au intrat în selecţia ediţiei şi au putut participa la festival). De asemenea, nu au lipsit programele pentru copii şi adolescenţi, cine-concertele (proiecţiile de filme presonore acompaniate muzical live) sau omagiile aduse unor mari cineaşti străini dispăruţi în ultimul an, precum Lina Wertmüller sau Jean-Paul Belmondo, incluse în programul „Clasici”. Şi, fiind vorba de omagii, ar fi fost greu de găsit un film de închidere pentru PFF 2022 mai potrivit decât „Belfast”, încântătorul elogiu cinematografic adus de Kenneth Branagh oraşului său natal.

PFF este, aşadar, un festival în plină dezvoltare, a cărui influenţă în regiune şi pe bătrânul continent va continua inevitabil să crească.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite