VIDEO Laurenţiu Damian, preşedinte UCIN: „«Reconstituirea» intră într-o stilistică europeană a vremii aceleia“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Laurentiu Damian şi George Mihăiţă, în studioul Adevarul Live FOTO David Muntean
Laurentiu Damian şi George Mihăiţă, în studioul Adevarul Live FOTO David Muntean

Seria de emisiuni de pe adevarul.ro care marchează aniversarea a 50 de ani a Uniunii Cineaştilor din România (UCIN) s-a încheiat astăzi, alături de invitaţii Laurenţiu Damian şi George Mihăiţă, care au vorbit despre Gala UCIN şi despre filmele de succes din România de ieri şi de azi.

Laurenţiu Damian, regizor şi preşedine al Uniunii Cineaştilor din România, a vorbit despre Gala UCIN care a avut loc luni seară, 28 octombrie, la Ateneul Român. 

„În urma Galei UCIN  am tras învăţăminte în legătură cu maniera în care trebuie să ne purtăm cu pionirerii filmului românesc. De exemplu, cei care nu au putut veni trebuia anunţaţi de la început. Apoi, generaţia tânără e foarte ocupată şi n-a venit cam niciunul dintre ei. Asta nu înseamnă că tehnica digitală nu ne permitea sa ne trimită nişte CD-uri pe care să transmită «La multi ani, UCIN». Un lucru bun este că am dus cineaştii nu la Casa Cineaştilor, ci in Ateneul Român. În 1914, s-a făcut o gală Eminescu la Ateneu, unde a cântat Enescu, a recitat Maria Ventura, iar ultimul moment al evenimentului a fost proiecţia unui film“, a spus Laurenţiu Damian.  

„Nu e puţin lucru ce a făcut Laurenţiu Damian la UCIN. Cel mai greu e să aduni oamenii. E o familie acolo şi am simţit că suntem băgaţi în seamă“, a spus actorul George Mihăiţă. 

George Mihăiţă a mărturisit că, dintre toate filmele în care a jucat, „Reconstituirea“ şi „Undeva la Palilula“ sunt preferatele sale. „Foarte mulţi cronicari au apreciat filmul «Reconstituirea». 40 de cronicari, şi tineri, şi bătrâni, au realizat un top al celor mai bune filme româneşti, unde «Reconstituirea» era pe primul loc. După ce a fost vizionat, cineva din conducerea partidului a spus: «Acest film trebuie închis într-o cameră şi înghiţită cheia»“. 

După ce a fost vizionat filmul Reconstituirea, cineva din conducerea partidului a spus: «Acest film trebuie închis într-o cameră şi înghiţită cheia».George Mihăiţă, actor 

   

George Mihăiţă a recunoscut, de asemenea, că a trecut printr-un casting pentru obţinerea rolului din „Undeva la Palilula“, deşi are o experienţă actoricească vastă. „Unui actor spre vârsta mea s-ar putea să-i fi dispărut unele dexterităţi. Nu poţi să te iei după filmul precedent şi, în plus, teatrul e altceva pe lângă film“, a spus Mihăiţă.  

„Diferenţa dintre teatru si film e foarte importantă“, a completat Damian, „deoarece trăirea de la teatru e o magie dublă, pe când la cinema poţi să mănânci popcorn în timp ce te uiti la un ecran şi la o iluzie. Aceeaşi diferenţă s-a remarcat şi la Ateneu: invitaţii au venit îmbrăcaţi elegant. Începi să devii mai nobil. Cinema-ul e o artă populară, totuşi“.  

Mihăiţă îşi acceptă condiţia spunând, relaxat: „Eu mă consider un actor popular, dar odată urcat în altă zonă, ai vrea să rămâi acolo. Te înscrii deja în altă competiţie. Dacă reuşeşti să convingi şi acolo, sus, şi în zona populară, atunci e bine“. 

George Mihăiţă şi Laurenţiu Damian, despre magia filmului românesc

Laurenţiu Damian îşi aminteşte, de asemenea, de vremurile bune ale festivalurilor de film din România. „Înainte era Festivalul Naţional de Film de la Mamaia, numit Micul Cannes. Vreau să fac un astfel de festival în Bucureşti, un cinema de artă, în care merg şi îl văd pe George Mihăiţă pe ecran şi intru într-o poveste cu el. La aceasta ora, UCIN s-a implicat foarte mult în proiectul Oscar, împreună cu Călin Netzer. Eu am mare incredere ca filmul «Poziţia copilului» va intra pe lista celor cinci, deoarece niciodată nemţii nu vor accepta niciodată să nu fie băgat în seamă la Hollywood“. 

UCIN a sprijinit, de asemenea, delegaţia care s-a deplasat la Berlin în timpul Festivalului de Film, cu „Poziţia copilului“. „După 1990, primul Palme d'Or trebuia sa-l ia filmul «Moartea domnului Lăzărescu». După acest eşec, selecţionerii au fost mai atenţi şi au sprijinit «4 3 2», apoi «După dealuri»“, a mai spus Damian. 

Laurenţiu Damian a ridicat problema onorariului care se acordă regizorilor odată cu premiile franceze de la Cannes. „Banii pe care i-a primit Mungiu pentru premiul obţinut cu filmul «După dealuri» este echivalentul unei Skoda Octavia. Banii pe care Haneke i-a primit pentru «Amour» a fost 2 mil de euro. 

La Adevărul Live, începând de la ora 13.00, regizorul Laurenţiu Damian, preşedintele Uniunii Cineaştilor din România, şi actorul George Mihăiţă au discutat, împreună cu moderatorul Cezar Paul-Bădescu, despre filmul românesc de ieri şi de astăzi, despre aniversarea UCIN, dar şi despre cum această organizaţie poate fi mai prezentă în viaţa cinematografiei româneşti.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite