Izbânda unui eşec anunţat: campania „Cuminţenia Pământului“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

INSUCCES Guvernul Cioloş a sperat să strângă din donaţiile publicului 6 milioane de euro, însă românii au donat 1 milion de euro pentru „Cuminţenia Pământului“, în ciuda unor nume prestigioase, personalităţi şi companii puternice, implicate în susţinerea campaniei.

Vineri a fost ultima zi a subscripţiei publice pentru cumpărarea de către stat a „Cuminţeniei Pământului”, statuia lui Constantin Brâncuşi. Astfel, până pe 30 septembrie, s-au strâns în total 1.163.032 de euro, prin intermediul tuturor canalelor puse la dispoziţie: 201.704 de euro pe site-ul campaniei www.brancusiealmeu.ro, 67.526 de euro prin intermediul eMag.ro,  748.350 de euro prin transfer bancar în conturile Ministerului Culturii şi 145.452 de euro prin sms.

Avocatul proprietarilor sculpturii ”Cuminţenia Pământului”, Bogdan Grabowski, a declarat vineri că proprietarii speră ca tranzacţia să se încheie aşa cum au convenit cu Guvernul în luna martie, iar dacă s-ar pune problema unui alt termen pentru plata celor 11 milioane de euro, atunci acesta trebuie să fie „rezonabil“ şi să nu depăşească sfârşitul anului.

„În principiu, prelungirea campaniei este un act unilateral al Guvernului. Proprietarii îşi doresc în continuare să se încheie tranzacţia şi aşteaptă să semneze contractele”, a spus Bogdan Grabowski, după ce prim-ministrul Dacian Cioloş a precizat că este posibil ca statul român să prelungeasă subscripţia naţională pentru „Cuminţenia Pământului“ a lui Constantin Brâncuşi.

„Patriotism de doi lei“

Campania pentru „Cuminţenia Pământului“ a fost un eşec. „Campania de promovare a subscripţiei a fost de-o cuminţenie fără sfârşit. Nu a avut emoţie, nu a găsit drumul către diversitatea grupurilor sociale. Dar să dăm vina pe un lider de campanie, un charismatic. Politicienii, chiar din opoziţie, au fugit ca de tămâie, tehnocraţii n-au trecut puntea. De la Cioloş la Şuteu şi Isărescu niciunul n-a rupt bariera“, a comentat Eugen Istodor, în textul „Cuminţenia pământului, cuminţenia patriotismului. Reuşita eşecului“, pentru Mediafax.

„Dacisme, extremisme, patriotisme, politicianisme de tot felul au făcut paşi înapoi când a fost vorba de Brâncuşi. Brâncuşi este al altora, nu este Brâncuşiul meu. În România de astăzi funcţionează zeci de tendinţe ideologice invocând patriotismul ca basm de trezit conştiinţele. Patriotismul nostru al tuturor este un basm. Brâncuşi? Demagogie“, a subliniat Istodor. 

Anunţat cu surle şi trâmbiţe de-a lungul ultimelor luni, teledonul TVR de pe 18 septembrie pentru achiziţionarea sculpturii lui Brâncuşi nu a mai avut loc, poticnindu-se în „tradiţionalele“ probleme organizatorice.

Ministrul Şuteu laudă o neizbândă

Deşi rezultatul a fost clar sub aşteptări, ministrul Culturii Corina Şuteu s-a arătat mulţumită de rezultate. „Suntem extrem de onoraţi că atât de multe persoane şi companii au făcut demersuri pentru a păstra în circuitul muzeal naţional «Cuminţenia Pământului». A fost o mobilizare fără precedent la nivel autohton şi am reuşit să strângem peste 1 milion de euro în doar 4 luni de campanie. Ne dorim ca această sculptură să fie accesibilă tuturor românilor, mai avem o lună la dispoziţie până când trebuie să achiziţionăm lucrarea lui Constantin Brâncuşi, iar, în acest interval, analizăm toate variantele posibile. Vom reveni în cel mai scurt timp cu planul de acţiune“, a declarat, vineri, ministrul Culturii.

În opoziţie, deputatul Mădălin Voicu a considerat campania de subscripţie „aproape o bişniţăreală“. „Ca om de cultură, mie mi se pare aproape o bişniţăreală, dacă vreţi să folosesc un termen pe care-l merită acest proiect în stadiul şi în felul în care el arată astăzi. Nu sunt revoltat, ci doar mâhnit pentru că se face atâta paradă, în frunte cu doamna ministru”, a subliniat Voicu.

Guvernul  va plăti diferenţa

Parlamentarii din Comisia de Cultură a Camerei Deputaţilor au adoptat, la începutul lunii septembrie, un amendament la OUG 10/2016 privind achiziţionarea sculpturii „Cuminţenia Pământului“, potrivit căruia Guvernul va fi obligat să plătească diferenţa de bani până la 11 milioane de euro, indiferent de suma strânsă pentru achiziţionarea acesteia. Preşedintele Comisiei de Cultură, Gigel Ştirbu, a propus în timpul şedinţei introducerea unui amendament la proiectul de lege pentru aprobarea OUG 10/2016, privind achiziţionarea sculpturii „Cuminţenia Pământului”.

Fostul ministru al Culturii Theodor Paleologu a susţinut atunci că suma de 11 milioane de euro reprezintă „o afacere“ pentru statul român. „Lucrarea poate fi scoasă din ţară, aşa cum nenumărate piese din tezaur sunt scoase şi paricipă la expoziţii în afara ţării. Proprietarul o poate da în custodia marilor muzee ale lumii, cu obligaţia să se reîntoarcă în ţară peste ani de zile. Eu de aceea am spus, 11 milioane este un preţ excelent”, a punctat Paleologu.

Soluţia Băncii Naţionale

De la Banca Naţională a venit însă altă sugestie. Bogaţii României trebuie să completeze diferenţa, aşa cum făceau elitele cultivate de altădată, potrivit Digi24. Prin lege, Banca Naţională a României (BNR) nu mai poate finanţa proiecte culturale, a explicat consilierul Adrian Vasilescu. BNR trimite 80% din impozitul său pe profit în bugetul statului, dar nu poate dona un leu. Numai Ministerul Finanţelor poate decide ca, din cele 300 de milioane venite de la BNR în 2016, aproape şase milioane să fie cheltuite pentru „Cuminţenia Pământului“, a punctat Vasilescu.
La rândul lui, vicepremierul Vasile Dâncu declara la începutul lunii că, probabil, se va găsi o soluţie pentru achiziţionarea acestei opere, chiar dacă subscripţia publică nu va avea efectul aşteptat.

Solidaritate sau nereuşită?

Ministrul Culturii a anunţat pe 16 martie că proprietarii sculpturii lui Brâncuşi, „Cuminţenia Pământului“ au acceptat oferta de achiziţie de 11 milioane de euro propusă de comisia de negociere mandatată de Guvern, executivul plătind 5 milioane de euro, restul, cele 6 milioane de euro, Ministerul de resort prin subscripţie publică naţională. Ideea subscripţiei pentru 6 milioane din cele 11 a apărut în primăvară şi a venit din partea ministrului Vlad Alexandrescu. Ministerul Culturii nu avea fonduri, iar Ministerul de Finanţe oferea numai cinci milioane.

„Atunci când ministrul Vlad Alexandrescu a venit cu această iniţiativă, Guvernul a fost extrem de entuziast. Pentru că presupunea un efort de solidaritate. Sunt deja zeci de mii de oameni care au donat de la 1 leu la 100 de mii de euro. Numărul donatorilor este la fel de important ca şi suma. Sigur că nu numărul celor care donează va cumpăra sculptura, ci suma va trebui să fie plătită. Dar numărul arată că această solidaritate în jurul unor valori care au stat la baza campaniei e importantă”, este de părere fostul purtător de cuvânt al Guvernului, Dan Suciu. 


Înfrângere de la înălţimea unor nume mari

Campania pentru strângerea de fonduri a fost realizată, pro bono, pe partea de creaţie de agenţiile grupului GMP, iar pe partea de media Media Investment. Clipul TV, în care au apărut personalităţi precum Maia Morgenstern, Victor Rebengiuc şi Irina Păcurariu, a fost pe TV începând din 20 mai.

”Am lansat la 1 septembrie un parteneriat cu Romfilatelia, prin care am pus plicuri personalizate în toate oficiile poştale din ţară. Avem de partea noastră o serie de parteneri privaţi. Câteva bănci şi instituţii financiare şi non-financiare şi-au anunţat deja donaţiile”, a spus Anca Drăgoi, adăugând că sunt şi supermarketuri care au donat 1% din vânzările lor din marca proprie din luna septembrie.

Printre companiile care şi-au anunţat implicarea în susţinerea campaniei se numără Bitdefender, PwC Romania, Carrefour, Dedeman, BRD, Uber, Enel, McDonald’s, Auchan Romania, Bancpost, Banca Transilvania, OMNIASIG, eMAG, UniCredit Bank România, Coresi, New Folder, Unlock, Media Trust, Telekom, Băcănia Veche, Dexter Print, Humanitas şi Cărtureşti. Modurile în care donatorii şi-au arătat sprijinul pentru subscripţia publică au fost pe cât de diverse, pe atât de originale. Avram Iancu, hunedoreanul din Valea Jiului,  a reuşit să traverseze înot Canalul Mânecii fără costum de protecţie termică, dedicând întregul său efort „Cuminţeniei Pământului“. Neagu Djuvara a lansat un apel pentru donaţii cu ocazia aniversării a 100 de ani, iar Ministerul Culturii a realizat împreună cu artistul Mircea Cantor şi în parteneriat cu Romfilatelia o ediţie specială de plicuri dedicată campaniei de subscripţie publică pentru achiziţia operei lui Constantin Brâncuşi, „Cuminţenia Pământului”. 25.000 de plicuri sunt disponibile în 392 de unităţi ale Poştei Române la preţul de 1,5 lei, începând cu data de 1 septembrie.  Mai mult, 1 din 6 participanţi ai festivalului Electric Castle a donat pentru „Cuminţenia Pământului”.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite