articolul anterior articolul urmator

Juan Diego Flórez faţă cu mediocritatea

3
8 Sep 2018 11:08:46
Alexandru Pătraşcu
Juan Diego Flórez la Bucureşti
Juan Diego Flórez la Bucureşti

3 Comentarii

Sorin Ionascu
8.09.2018, 21:08:37

Artticol in mare corect, desi tendentios pe alocuri. Cateva amendamente: 1. Che gelida manina a fost cantata cu un semiton mai jos, acuta nu a fost do, ci si. Do a fost la finalul cabaletei din Traviata. Si al duetului din Boema, unde Florez a cantat si el acuta scrisa doar pentru soprana. 2. La aria Com'e bello, T. Gheorghiu a intrat prea devreme - eu am crezut initial ca s-a eliminat o bucata din introducerea orchestrala, dar nu era asa, pentru ca, inainte de arie orchestra canta tema primelor doua versuri. Ea, de emotie probabil, a uitat si nu a lasat orchestra sa termine partea ei. In schimb dirijorul nu a avut nicio reactie la intrarea gresita si nu a facut semn orchestrei - putea trece usor mai departe, ca nu s-ar fi prins nimeni, dar a lasat-o sa se faca de ras pana la capat. 3. Se pare ca initial fusese programat un recital al lui Florez si la Iasi, dar apoi s-a anulat, iar in locul lui vine Ernesto Palacio. Nu stiu ce va face, ca are o varsta la care e putin probabil sa mai merite atentie. In rest, am admirat la el linia legatto-ului, frazarea, dictia extrem de clara si precisa, nuantarea detaliata a cuvintelor, faptul ca nu a incercat sa imite pe nimeni, ci a interpretat partiturile respective in maniera sa personala. Intercatiunea cu publicul a fost subtila si deseori amuzanta - jocul de sensuri in Che gelida manina s-a referit la mana rupta; modul cum a tras-o spre el pe soprana in duetele de dragoste; jocurile cu florile si cu orchestra in Granada, inclusiv acel moment in care el a hotarat cand sa se opreasca orchestra pentru a face vocaliza finala. La ea am remarcat pe de o parte frumusetea timbrului, moliciunea emisiei in mare parte din ceea ce a cantat, fluiditatea frazelor, dar si o dictie defectuoasa, care aluneca peste consoane, facand imposibila intelegerea textului, sau lipsa de consistenta si de dramatism in roluri care cer o interpretare de cu totul alt calibru, la care ea nu va ajunge probabil niciodata. Pisicutza care miauna si se crede o pantera care rage. Partea buna e ca s-a putut face acest recital, in sfarsit se reuseste aducerea unui interpret de top in plina forma si in varf de cariera in afara Festivalului Enescu. Partea mai putin buna e ca orchestra a sunat in cel mai bun mod modest, ca sa nu zic mizerabil. Ca in cel mai clasic stil mioritic s-au dat enervant de multe invitatii si au fost si obisnuitii blatisti, care nu stiu cum intra, dar stiu sigur ca nu au bilet sau invitatie si reusesc sa ocupe locuri foarte bune, ramase libere prin absenta unora care nu si-au onorat invitatiile, ca bilete nu se mai gaseau de mult. Si iar au venit destui care nu prea aveau habar despre ce era vorba in propozitie, cei mai multi au venit bou si au plecat vaca (vorba lui Creanga), oricum nu au priceput nimic, dar au reusit sa aplaue in momente nepotrivite. O moda in extindere dupa cum constat, ca si la ultimele recitaluri la Ateneu s-a aplaudat aiurea, iar azi tocmai am vazut o culme a tzopismului, la rusi, care au aplaudat intr-o cezura din Rapsodia lui Rahmaninov pe o tema de Paganini.

-1 (1 vot)
Marcel Panciu
9.09.2018, 13:28:28

N-am fost acolo, nu comentez. Criticile mi se par pertinente, chiar daca pe alocuri exagerate. Altceva vreau sa zic eu aici: dezaprob cu tarie practica clickbait-ului. Concret, domnule Patrascu, dvs. folositi platforma Adevarul doar ca pe un suport pentru blogul dvs. numit "Despre Opera". Unul-doua paragrafe aici iar continuarea pe blog. Nu e in regula, e o lipsa de respect pentru cititori si, probabil, si pentru cei de la "Adevarul" (nu ca mi-ar pasa de ei, sincer sa fiu). Corect si elegant ar fi sa publicati continut original aici, daca tot vi s-a pus la dispozitie platforma. Daca nu puteti face asta, macar publicati aici textul integral preluat de pe blog, ca nu cred ca va impiedica ceva constringeri legate de spatiul disponibil sau de formatare.. E urit sa-i obligati pe cititori sa-si modifice ritualul de browsing doar pentru a citi continuarea unui articol fragmentat in mod artificial. Eu inteleg si dorinta dvs. de a creste traficul pe blog, dar exista si modalitati mai putin meschine pentru asta. Sint sigur ca cei care apreciaza scrierile dvs. pot sa salveze pagina la bookmarks si sa o viziteze chiar daca nu sint "momiti" cu firmituri presarate pe platforma "Adevarul".

0 (2 voturi)
Alexandru Pătraşcu
9.09.2018, 18:41:17

Mulțumesc pentru observație. Sunt mai multe motive pentru care nu reiau integral pe platforma „Adevărul“ articolele de pe blogul „Despre Opera“, de exemplu lungimea textelor, galeriile foto (mai greu de încărcat aici), în general experiența online e mai ergonomică pe blog pentru toată lumea (inclusiv pentru mine). Cu alte cuvinte, nu meschinăria e motivația. Toate cele bune!

+1 (1 vot)