La o aniversare enesciană. Gând în gând cu muzica maestrului!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
a

S-au împlinit zilele trecute 140 de ani de la naşterea celui care a definit spiritul enescian al muzicii. Nu mă refer doar la muzica maestrului ci la situaţia de specială exemplaritate pe care o oferă omul însuşi.

M-aş referi aici, în primul rând, la susţinerea necondiţionată, cordială, plină de înţelepciune, acordată tinerilor muzicieni. Mă gândesc la botezul întru muzică dat copilului Dinu Lipatti, la îndrumările profesionale oferite aici, la Sinaia, minunatului violonist, minunatului om care a fost Yehudi Menuhin, mă gândesc la încurajarea oferită fraţilor Gheorghiu, Valentin şi Ştefan... Ma gândesc la instituirea premiului de compoziţie ce-i poartă numele, distincţie care rodeşte în continuare în ultimele decenii pe parcursul ediţiilor marelui concurs enescian.

Sunt gânduri prilejuite de faprul că, recent, am putut participa, mai mult decât în alţi ani, la Sinaia, la momentele quasi cotidiene ale Festivalului Enescu şi Muzica Lumii, festival  susţinut anual - iată! - de mai bine de două decenii.

Sunt evenimente imaginate, constituite, de acest spirit mobilizator, creativ şi generos care este profesorul, violoncelistul Marin Cazacu, director al Centrului Naţional de Artă Tinerimea Română; sunt evenimente susţinute într-o bună  colaborare cu Primăria oraşului.

Intreaga suită a concertelor prilejuite în luna august de aniversarea zilei de naştere a celui mai imporant muzician român, a fost gândită  - nu de azi, nu de ieri - drept un veritabil laborator privind promovarea tânărului muzician performer; iar aceasta de  la nivelul liceanului talentat, remarcat pe parcursul mai multor competiţii naţionale şi internaţionale, până la acela al maestrului.

x

Un exemplar concert al tinerilor maeştri s-a dovedit a fi fost, spre exemplu, recitalul cameral susţinut de violonistul  Alexander Sitkovetski, o prezenţă artistică absolut fabuloasă, în calitate de solist dar şi de conducător al ansamblului tinerilor muzicieni; face parte dintr-o celebră dinastie violonistică rusă. In compania celebrului cvartet clujean Arcadia a oferit o versiune absolut spectaculoasă, de mare rafinament timbral-coloristic, a întregului ciclu concertant al Anotimpuri-lor de Antonio Vivaldi. Dispune în plus de un antrenant tact pedagogic atunci când - animând arcuşul viorii - conduce ansamblul Sinfonietta al tinerilor noştri liceeni şi studenţi, oferind pagini memorabile ale repertoriului orchestral, momente ce aparţin unor zone stilistice distincte, cum sunt Simfonia nr. 41 în do major, de Mozart, sau suita Carmen de Bizet, orchestrată de Rodion Scedrin pentru soţia sa, celebra balerină Maya Plisetzkaia.

Captivante la nivelul acestui veritabil laborator privind formarea, cultivarea, educarea tânărului muzician instrumentist membru al ansamblului, mi-au aparut microrecitalurile susţinute în aer liber, în curtea Muzeului oraşului Sinaia, în curtea primei şcoli din localitate, lăcaş inaugurat de regina poetesă Camen Silva, pe scena Casinoului sau pe parvis-ul acestuia, sau în faţa sediului Primăriei oraşului. Ansambluri de suflători, de alămuri, de lemne, duete instrumentale adunate quasi ad hoc, flautişti, oboisti, clarinetişti, violoncelişti selectaţi, sosiţi din diferitele oraşe ale ţării, elevi ai colegiilor de specialitate, au dat dovada unor abilităţi instrumentale cu totul captivante, atent dezvoltate, vizând o viitoare evoluţie de excelentă condiţie profesională. 

Trebuie sa recunosc, realmente entuziasmantă din acest punct de vedere mi-a apărut evoluţia câtorva liceeni ai colegiilor de artă şi studenţi, talente muzicale ce slujesc unei comunicări emoţionante, tineri posesori ai unor abilităţi istrumentale de mare performanţă, cum sunt violoniştii Sofia Smărăndescu, Maria Marica, Ştefan Aprodu, Luca Amarandei, Dragoş Rusanu, Mario Mititelu şi pianistul Cătălin Răducanu; au etalat repertorii de mare  virtuozitate, un simţ al culorii timbrale, o intuiţie impresionantă    privind relaţia dintre planurile sonore. Li se alătură la nivelul unei remarcabile experienţe competiţionale dar şi scenice, violoncelistul Jan Sekaci, absolvent al primului an de studii la Academia Barenboim din Berlin, de asemenea pianistul Iulian Ochescu, recent absolvent al Universitatii bucureştene de muzică.

a

Creaţii să le numim ale repertoriului clasic, muzică de antrenant divertisment de bună calitate, muzică din filme, din seriale TV celebre, au fost oferite unui numeros, unui entuziast public, de cunoscutul ansamblu Violoncelissimo, în faţa primăriei Sinaia. Evident, poziţia primului violoncel, conducerea ansamblului, au fost asigurate de maestrul Cazacu, iniţiatorul întregului proiect susţinut aici; iar aceasta dată fiind buna colaborare dintre Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română şi primăria locală. 

Este de remarcat evolutia acestui tânăr dirijor, Andrei Stanculescu, muzician de bună eficienţă în comunicarea sa atât cu orcestra Junior a celor mai tineri instrumentişti, cât şi cu - deja celebra! - Orchestră Română de Tineret; în compania acesteia, violoncelistul Ştefan Cazacu, laureat al recentei ediţii a Concursului George Enescu, a realizat, pe parcursul concertului final, un veritabil tur de forţă; a prezentat una dintre capodoperele marelui repertoriu concertistic, anume Variaţiunile pe o temă rococo de Ceaikovski. 

a

ALEXANDER SITKOVETSKY şi Cvartetul ARCADIA in debutul Festivalului, la Sinaia, in curtea Casinoului

Trebuie remarcat, Orchestra Română de Tineret este colectivul care evoluează la nivelul primelor oarganisme simfonice similare europene, colectiv simfonic care a fost invitat recent - pentru a şaptea oară! - să concerteze la Berlin în celebra sală Konzerthaus. Programul susţinut în capitala Germaniei a fost anterior prezentat aici, pe scena Casino-ului din Sinaia, evident tot sub bagheta dirijorului Cristian Mandeal. Marea performanţă a ansamblului, a tinerilor muzicieni, a şefului de orchestră, a constituit-o realizarea celor Trei piese pentru asamblu de corzi de Constantin Silvestri, capodoperă a genului în muzica deceniilor de mijloc ale secolului trecut; am în vedere evidenţierea rafinamentului timbral al corzilor în relaţie cu dinamica sonoră, cu mişcarea. Imaginativ şi prompt în acţiune, solistul serii, pianistul Daniel Ciobanu a redat caracterul tineresc propriu celui de al doilea Concert pentru pian şi orchestră, lucrare pe care Dmitri Sostakovici a dedicat-o fiului său. Am fost bucuros să observ că de această dată pianistul - artist de bun renume, de bună circulaţie în viaţa muzicală internaţională actuală - a evitat să colaboreze cu autorul partiturii; aşa cum a încercat să o facă recent, la Bucuresti, în compania orchestrei Filarmonicii, în finalul altei celebre lucrări concertante.

Noutate absolută în cadrul recentei ediţii a festivalului enescian al muzicii, aici, la Sinaia, a constituit-o integrarea în cadrul acestuia a unui salutar curs de măiestrie dedicat tinerilor cornişti. Cursul a fost susţinut de una dintre personalităţile europene importante în domeniul pedagogiei dar şi al practicii artistice a acestui nobil instrument, anume cornistul spaniol Juan Manuel Gomez. Cu totul emoţionant s-a dovedit a fi fost momentul în care pe scena Casino-ului au urcat peste douazeci de tineri cornişti de toate vârstele, de la şapte la peste patruzeci de ani, copii şi tineri sosiţi din toată ţara, elevi şi studenţi, absolvenţi ai conservatoarelor  noastre; au fost de faţă şi profesorii dar şi părinţii celor mici antrenând împreună entuziasmul cântului în ansamblu. 

Treptat, de la un an la celălalt, de la o ediţie la alta, de la un concert la altul, aici, la Sinaia, momentele festivalului enescian al muzicii se dovedesc a fi veritabile staţii pilot întremătoare ale vieţii noastre muzicale, spre bucuria noastră a tuturor, întru cultură.             

Materialul a apărut iniţial în revista România Literară.                                                                                                                                                                                                         

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite