Arte

articolul anterior articolul urmator

La Atheneul Român. Percuţioniştii în spectacol

0
9 Mar 2016 15:52:33
Dumitru Avakian
FOTOGRAFII de Virgil Oprina
FOTOGRAFII de Virgil Oprina

Indiscutabil, când percuţia este protagonistă a întregii seri de muzică, concertul devine un spectacol! Prin culoare timbrală, pregnanţă sonoră, varietate în plan tipologic. Dacă la aceasta se adaugă talentul muzicienilor, dinamica temperamentală, vigoarea comunicării… atunci spectacolul muzicii ajunge a fi captivant în cel mai înalt grad.

Asta s-a întâmplat în cazul recentului concert susţinut de cunoscuta formaţie Wave, din Austria, concert realizat în compania Orchestrei Române de Tineret condusă de dirijorul Cristian Mandeal.

Wave? Este o formaţie de patru percuţionişti conduşi de minunatul muzician Bogdan Băcanu, profesor la conservatoarele din Linz şi Salzburg din Austria. Este sufletul, este iniţiatorul acestei dinamice echipe de tineri instrumenişti alături de care evoluează pe unele dintre cele mai prestigioase scene de concert. I se alătură Emiko Uchiyama, Vladimir Petrov, Christoph Sietzen, o echipă internaţională de tineri ce s-au format şi au crescut ca muzicieni în preajma maestrului.

Muzica… este, evident, compusă sau adaptată formaţiei, specificului acesteia; ba, mai mult decât atât, este imaginată pe direcţia luminării coloritului timbral al acestui grup de instrumente. Nu este inutil de menţionat, familia instrumentelor de percuţie este cea mai extinsă dintre toate familiile de instrumente ce pot fi clasificate, în acest caz, inclusiv prin prisma originii georgrafice şi a aparteneţei etnice; şi nu numai din punctul de vedere al tipului emisiei sonore.

Prima parte a concertului a fost dedicată în întregime unui triptic muzical, concertul „Gotan”, lucrare dedicată de compozitorul freancez Emmanuel Séjourné, membrilor cvartetului  Wave. Este o lucrare cu caracter concertant destinată unui grup de patru marimbe, instrumente acordate cromatic, special aduse pe scena Atheneului în vederea susţinerii acestei prime audiţii româneşti. Nu este creaţia unor problematici complexe; pe care nu este cazul a le investiga. Este muzica destinată unei agreabile petreceri a timpului; iar aceasta în compania unui complex timbral ce stimulează imaginaţia; intonaţiile cu caracter jazz-istic sau altele sosite din lumea rock-ului se aşază firesc în zona unei gândiri apropiate percepţiei de tip clasico-romantic. In plus… un grup de patru instrumente de acest fel, aflate în această componenţă pentru prima oară pe prima noastră scenă de concert, oferă un spectacol sonor de-a dreptul captivant!

Cum se explică pretinsa supremaţie a marimbei în ansamblul percuţiei zilelor noastre? Este unul dintre puţinele instrumente melodice ale familiei. In plus, dispune de registre extinse în limitele cărora instrumentistul performer poate plonja antrenat de propria virtuozitate; …ce ţine de abilităţile fiecăruia dintre muzicieni. Iar cei din grupul  Wave dispun de ceea ce putem numi o virtuozitate de nivel de-a dreptul transcendental. Fiecare în parte, fiecare în cadrul grupului. Sunt personalităţi dinamice care dezvoltă, în egală măsură, un mobilizator spirit de echipă, o relaţie muzicală de o eficienţă fantastică!

Partea secundă  a concertului a fost dedicată unei celebre parafraze simfonice care preia temele importante din opera Carmen de George Bizet. Parafraza, datorată compozitorului rus Rodion Scedrin, este ea însăşi o capodoperă. Din punctul de vedere al coloritului timbral, din punctul de vedere al tensiunii dramatice. Un mare solo coregrafic destinat celebrei balerine Maia Pliseţkaia, geniu al artei coregrafice din a doua jumătate a secolului trecut. Iar prima audiţie a fost asigurată de marele muzician Ghenadi Rojdestvenski, cel care a susţinut dirijoral evoluţia coregrafică a celebrei balerine.

Indiscutabil, adaptarea operată de Scedrin a fost la rândul ei adaptată; folosind de această dată un grup extins de şase percuţionişti. Câtorva dintre membrii grupului iniţial li s-au alăturat alţi trei percuţionişti sosiţi şi aceştia din Austria, instrumentişti ce au împlinit sonoritatea de ansamblu a Orchestrei Române de Tineret. Au marcat o pronunţată specificitate timbrală, o strălucire potenţată de gestica energică, clarificatoare, a dirijorului Cristian Mandeal.

Pentru tinerii membri ai ansamblului orchestral a fost o experienţă inedită; ce nu poate fi prea curând uitată.

Concertul a fost organizat de Filarmonica bucureşteana în colaborare cu Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română cu sprijinul Institutului Cultural Român.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările