Marin Cazacu 60

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Au existat în ultimele săptămîni, în viaţa artistică bucureşteană, câteva momente care, la nivelul opiniei publice, au ridicat interesul nostru pentru vocaţia de muzician performer, de creator de evenimente, de care dispune violoncelistul Marin Cazacu.

Dinamic şi întreprinzător, harnic şi în egală măsură sensibil, atât ca om cât şi ca muzician, violoncelistul Marin Cazacu este actualmente una dintre cele mai active personalităţi ale vieţii noastre artistice.

Concertul aniversar susţinut în prima parte a lunii decembrie în compania Orchestrei Naţionale Radio conduse de dirijorul Julien Salemkour, a constituit în acest sens o revelaţie; inclusiv în ce priveşte alcătuirea programului. Balada haiducească de Paul Constantinescu, pe de-o parte cât şi, pe de alta, lucrări cunoscute din literatura specifică a instrumentului, Kol Nidrei de Max Bruch şi Rapsodia ungară de David Popper, au actualizat portretul acestui minunat muzician ajuns la zenithul unei vocaţii împlinite. 

image

Comunicarea vibrantă, sensibilă, alimentând un sunet maleabil, atent condus, a susţinut acel generos Adagio imaginat de Max Bruch, a dat vigoare episoadelor „Baladei...” lui Paul Constantinescu, a conferit strălucire şi nerv dinamic „Rapsodiei...” lui David Popper. In mod cert, alegerea acestei soluţii privind alcătuirea programului, a fost una fericită; a evidenţiat disponibilităţi distincte ale personalităţii artistului.  

Cu câteva zile înainte, împreună cu colegii săi, împreună cu violonista Anda Petrovici, cu pianistul Andrei Licareţ, membri ai Trio-ului Pro Arte, în compania violistului Adrian Vasile, a prezentat celebrul Cvartet cu pian în do minor de Johannes Brahms; Andante-le, partea a 3-a a lucrării, a fost revelator în privinţa datelor acelei speciale comunicări marcate de balansul dintre înţelepciune muzicală şi sensibilitate, aspect susţinut prioritar de partitura corzii grave. A fost momentul în care – cu deplină înţelegere şi generozitate, mai tânărul confrate al membrilor formaţiei, pianistul Andrei Licareţ, a fost oficial cooptat în cadrul Trio-ului Pro Arte.

Mai mult decât atât, talentul pedagogic pe care îl dezvoltă artistul rodeşte an după an; şi nu numai la noi, la nivelul Universităţii bucureştene de muzică. Recenta coproducţie susţinută de câţiva dintre membrii Orchestrei Române de Tineret şi tinerii ansamblului similar din capitala Austriei, a fost revelatoare. Iniţial la Viena, apoi la Linz şi ulterior la Bucureşti, la Atheneul Român, au fost prezentate două mişcări din celebrul Octuor enescian, momente pregătite de însuşi Marin Cazacu (foto dreapta); întregul curs al polifoniei, mişcările interioare ale vocilor, transparenţele timbrale, susţinerea extinsă a excursului părţii lente a lucrării, au beneficiat de prospeţimea unei sensibilităţi proprii tinerilor muzicieni, de înţelepciunea profesională, pedagogică, a maestrului.

Este, evident, de menţionat experienţa extinsă de care dispune Marin Cazacu, experienţă dobândită, fructificată, în baza propriei cariere solistice, în baza colaborării cu importante personalităţi ale vieţii muzicale cum sunt Ghenady Rojdestvenski, Sergiu Comissiona, Horia Andreescu, Cristian Mandeal...; a colaborat cu mari  personalităi solistice, cu Valentin Gheorghiu, Vladimir Orlov, Radu Aldulescu, Mihaela Martin, cu Viktor Tretiakov, Silvia Marcovici... ; a colaborat cu membri ai Cvartetului Voces; a participat în importnte festivaluri muzicale de prestigiu, cum sunt Festivalul George Enescu, a participat în manifestări similare de la Berlin, Hong Kong, Munchen, Milano, Osaka, Tokio, Venezia, Singapore... ; este iniţiatorul Festivalului „Enescu şi muzica lumii”, de la Sinaia, eveniment ce comemorează în miez de august, ziua de naştere a celui mai important muzician român; alaturi de dirijorii Cristian Mandeal şi Horia Andreescu, Marin Cazacu este principalul organizator al celor două orchestre de tineret, Orchestra Română de Tineret şi Romanian Simfonietta; preluând experienţa unor cunoscute formaţii europene, a creat şi conduce la noi concertele formaţiei de violoncele „Violoncellissimo”...;

...o activitate prodigioasă, realmente creatoare, ce îmbogăţeşte salba de evenimente semnificative ale vieţii muzicale bucureştene, naţionale şi europene, atât de întremătoare, pentru a ne dori s-avem parte în continuare de ani mulţi şi buni în compania minunatului artist Marin Cazacu.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite