Mezzosoprana Cecilia Bartoli: "Cred în puterea muzicii"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Una dintre cele mai renumite cântăreţe de operă din lume, Cecilia Bartoli (Italia), sparge tiparele tradiţionale: pe albumul „Mission“ apare rasă pe cap, în ţinută de preot catolic

Vocea de mezzosoprană, cu un timbru deosebit, inteligenţa şi farmecul aparte au făcut ca, în ultimii 20 ani, toate albumele italiencei Cecilia Bartoli (47 de ani) să fie bestselleruri internaţionale. A vândut până în momentul de faţă peste 10 milioane de CD-uri şi DVD-uri, fiind unul dintre cei mai bine vânduţi artişti de muzică clasică ai tuturor timpurilor. Este deţinătoarea a cinci premii Grammy şi a zece premii Echo Klassik (ale industriei discografice germane). Secretul succesului ei: talent, inteligenţă, muzicalitate aparte, permanenta căutare a noului chiar şi în repertorii vechi. Pe albumul „Mission“ lansat la
1 octombrie 2012, Cecilia Bartoli apare rasă în cap, în ţinută de preot catolic.  Pe 20 mai, Cecilia Bartoli va lansa cel mai nou album: opera „Norma“ de Vincenzo Bellini, în care cântă alături de mezzosoprana originară din România, Liliana Nikiteanu.

Care sunt aspectele speciale care definesc noua versiune a operei „Norma” de Vincenzo Bellini?
Cu această înregistrare (şi producţie pe scena Festivalului de primăvară de la Salzburg din acest an), mergem la originile operei. Datorită unei noi versiuni critice a partiturii, realizate de Riccardo Minasi şi Maurizio Biondi, avem şansa unei partituri netrunchiate, fără tăieturile tradiţionale, avem posibilitatea de a aborda tempo-urile şi tonalităţile originale şi de asemenea, de a restabili numeroasele detalii de orchestraţie din partitura originală. Cântăm pe instrumente de epocă, ceea ce creează o sonoritate totală nouă şi transparentă – ceea ce ne arată cu câtă grijă îşi orchestra de fapt Bellini partiturile.

De asemenea, încercăm să recreăm culorile vocale pe care Bellini le-a ales pentru rolurile sale: Norma a fost gândit pentru Giuditta Pasta al cărei repertoriu includea numeroase roluri care sunt cântate astăzi de mezzosoprane. Rolul Adalgisa a fost creat pentru Giulia Grisi care era o soprană lirică  - să ne amintim că Bellini a scris pentru Giulia Grisi şi rolul Elvira din “I puritani”, iar Gaetano Donizetti, Norina din opera „Don Pasquale”. În fine, Pollione a fost cântat în epocă de Donzelli, un tenor al cărui repertoriu cuprinde multe opere de Rossini.

cecilia bartoli

În distribuţia acestui nou album cu opera „Norma” de Bellini apare şi un nume românesc: Liliana Nikiteanu. Care sunt detaliile acestei colaborări? Cunoaşteţi sau aţi colaborat şi cu alţi muzicieni români?

Lucrez cu Liliana de mulţi, mulţi ani, cel mai des la Zurich, unde am cântat împreună în multe opere de Mozart, dar şi de Handel şi Rossini  - cel mai recent în „Othello”de Rossini şi „Contele Ory” la Viena. Liliana Nikiteanu este una dintre partenerele mele de scenă preferate pentru că ea are acelaşi scopuri profesionale ca şi mine, este o actriţă versatilă şi plină de intensitate în jocul scenic, mereu disponibilă şi o bună colegă. Poţi întotdeauna să te bazezi pe ea atunci când porneşti să cucereşti noi teritorii.
Îmi aduc aminte, de asemenea, de spectacolele dirijate de Ion Marin, care, de altfel, dirijează şi pe albumul meu „Rossini heroines” – o altă colaborare care durează de mult timp.

"Să nu crezi în tradiţie"

Fiecare dintre albumele dvs. este foarte special – şi mă refer aici la repertoriu, prezentare, promovare. Unde vă găsiţi inspiraţia pentru fiecare nou disc? Care este drumul pe care mergeţi ca să realizaţi un nou album?
Mai mult curiozitatea – învăţată, dacă tot vorbim – de la Nikolaus Harnoncourt! Niciodată să nu crezi în tradiţie, ci să mergi mereu la sursă, să studiezi împrejurările, contextul istoric şi cultural. De exemplu: cine au fost oamenii pe care i-a ascultat Mozart şi cu care a studiat? Aşa i-am descoperit pe Haydn, Gluck, Salieri, unul după altul. Sau când am studiat viaţa Mariei Malibran şi vremea în care a trăit, mi-am dat seama că ea, a cărei voce ar fi considerată astăzi de mezzosoprană, era una dintre cele mai faimoase interprete ale rolurilor Sonnambula şi Norma (n.r astăzi cântate de soprane). Ceea ce m-a făcut să mă îndrept către Bellini…Sau rădăcinile muzicale ale lui Handel care m-au făcut să descopăr recent muzica şi personalitatea extraordinare ale lui Agostino Steffani.


Care este locul muzicii clasice în societatea contemporană? Cred că sunteţi o campioană a promovării muzicii clasice pentru oamenii simpli, fără a pierde din calitatea actului artistic…

Cred că în timpurile noastre, muzica bună este din ce în ce mai importantă, esenţială. Ea face trimitere la părţi ale personalităţii umane care sunt prea adesea neglijate şi care sunt vitale pentru dezvoltarea sufletului, a sentimentelor, a stării de bine. Niciodată nu e prea multă muzică clasică şi trebuie să luptăm pentru promovarea ei. Dar dacă vrei să vorbeşti oamenilor, să-i emoţionezi este foarte important să le oferi cea mai bună calitate artistică şi interpretări foarte bine realizate.


Cum v-aţi descrie, ca artist şi ca om?
Cred în puterea muzicii, îmi place să fac muzică, dar de asemenea, îmi place să ascult muzică. Sunt curioasă şi pasionată. Îmi place să fiu pe scenă, dar în acelaşi timp, încerc să duc o viaţă simplă şi normală, atât cât este posibil.

"Norma", la România Muzical

Cel mai nou disc al Ceciliei Bartoli va fi difuzat în premieră românească sâmbătă, 18 mai, ora 19.00, în cadrul emisiunii „Seara de operă”, ce poate fi ascultată la Radio România Muzical, fiind preluată şi de Radio România Cultural. Discul va fi disponibil şi în România, începând cu data de 20 mai 2013, în magazinele de specialitate, pe site-ul www.getmusic.ro sau direct, pentru fişiere audio, la www.itunes.com.
 

O artistă nonconformistă

  Cecilia Bartoli este născută în 4 iunie 1966, la Roma; părinţii ei sunt amândoi cântăreţi profesionişti
•    A debutat la doar 21 ani, în 1987, la Arenele din Verona – un element ieşit din comun: prea puţine dintre cântăreţe se impun pe scenele internaţionale înainte de vârsta de 30 ani
•    Are o voce cu totul specială şi rară: mezzosoprană de coloratură – ceea ce înseamnă un timbru mai grav, dar cu o întindere foarte mare. Acest lucru îi permite să cânte atât roluri de soprană, cât şi de mezzosoprană.
•    Deşi apare şi în spectacole de operă, preferă recitalurile
•    A vândut până în momentul de faţă peste 10 milioane de CD-uri şi DVD-uri, fiind unul dintre cei mai bine vânduţi artişti de muzică clasică ai tuturor timpurilor şi cel mai bine vândut artist de muzică clasică din prezent
•    Colaborează cu casa Decca încă de la debut; până în momentul de faţă a lansat 34 de titluri.
•    Cele mai mari succese discografice: albumele „Vivaldi” (1999), „Gluck” (2001), „Salieri” (2003), „Opera proibita” (2005), „Maria – Tribut Mariei Malibran” (2007), „Sacrificium – Arii scrise pentru castraţi” (2009), „Mission” (2012)
•    Este deţinătoarea a 5 premii Grammy şi 10 premii Echo Klassik (ale industriei discografice germane), printre alte numeroase premii
•    Secretul succesului său: talent, inteligenţă, muzicalitate aparte, permanenta căutare a noului chiar şi în repertorii vechi, o promovare eficientă cu multe elemente de surpriză.

Cristina Comandaşu este redactor-şef adjunct la Radio România Muzical şi  bloger la "Adevărul".
 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite