VIDEO. Noi propuneri de audiţii estivale

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Copacul de pe coperta discului New seasons semnat de Gidon Kremer
Copacul de pe coperta discului New seasons semnat de Gidon Kremer

Patru discuri cu muzică clasică, apărute pe parcursul acestei veri, aşteaptă să fie descoperite şi de publicul românesc: printre numele prezente pe copertele lor figurează şi muzicieni care au fost de-a lungul timpului invitaţi în Festivalul Enescu, unii dintre ei, protagonişti chiar anul acesta.

Andris Nelsons

Andris Nelsons este dirijorul care va conduce cele ultimele două concerte din Festivalul Enescu 2015. Un dirijor leton de doar 36 ani, cu o carieră aproape neverosimilă până la această vârstă: lansat în linia întâi a vieţii internaţionale de concert la 28 ani, el este din 2013 directorul muzical al Orchestrei Simfonice de Boston, care i-a prelungit recent contractul până în stagiunea 2021-2022. La Bucureşti, Nelsons va conduce Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam, considerată la un moment dat drept cea mai bună orchestră a lumii – încă un semn referitor la statura impresionantă profesional a acestui dirijor.

În 31 iulie 2015, a fost lansat primul disc din seria celor cinci proiectate să apară până în 2017 la casa Deutsche Grammophon, sub semnătura lui Andris Nelsons şi a Orchestrei Simfonice din Boston. Seria se intitulează “Şostakovici în umbra lui Stalin” şi în cadrul ei au fost incluse lucrări scrise de Şostakovici între anii 1936 şi 1953, adică în intervalul cuprins între data primei repudieri  a lui Şostakovici de către regimul stalinist (au fost două repudieri) şi anul morţii lui Stalin. Pe acest prim disc din serie figurează lucrări scrise în momente cheie: un extras din opera “Lady Macbeth din Mţensk” care după ce a fost urmărită de Stalin pe scena operei din Moscova, a condus la denunţarea publică a lui Şostakovici în ziarul “Pravda” (1936), şi Simfonia a X-a, scrisă în 1953 despre care însuşi Şostakovici se pare a mărturisit că vorbeşte despre Stalin şi perioada stalinistă.

Dincolo de poveştile legate de cele două lucrări de pe disc, oarecum neverosimile pentru cei care nu au cunoscut ororile regimului comunist, acest disc este un prilej de a asculta o muzică mai rar abordată, de o expresivitate aparte, zguduitoare, într-o interpretare de mare clasă, cu atât mai plină de emoţie cu cât înregistrările au fost realizate în timpul unor concerte live, nu în atmosfera septică a unui studio de înregistrări.

Discul Şostakovici semnat de Andris Nelsons şi Orchestra Simfonică din Boston poate fi ascultat în 24 august, de la ora 19.00, la Radio România Muzical.

Daniel Barenboim şi Gustavo Dudamel

În 10 septembrie va apărea în România al treilea disc din colecţia cu dichis a “Dilemei vechi” având ca temă tinerii celebri din Festivalul Enescu: înregistrări semnate de dirijorul Andris Nelsons alături de  pianistul Daniel Barenboim.

Daniel Barenboim, unul dintre cei mai iubiţi dintre oaspeţii festivalului Enescu, a încurajat mereu tinerii (şi nu mă gândesc doar la Academia Barenboim-Said de la Berlin sau la orchestra “West Eastern Divan”), ci la faptul concret de a evolua în compania unor tineri muzicieni.

S-a întâmplat şi în 2 septembrie 2014, când Daniel Barenboim a deschis Festivalul de muzică de la Berlin alături de venezueleanul Gustavo Dudamel, vedeta de 34 ani, cu o expunere la nivel global graţie concertelor sale electrizante. Daniel Barenboim la pian şi Staatskapelle Berlin, sub conducerea lui Gustavo Dudamel, au interpretat atunci cele două concerte pentru pian şi orchestră de Brahms, un adevărat act de curaj pentru Daniel Barenboim care avea totuşi 71 ani, ştiut fiind că marii pianişti abia se încumetă să cânte un singur concert de Brahms într-o seară, atât de dificilă este partitura.

Acea seară a rămas memorabilă însă în amintirile celor care au fost în 2 septembrie 2014 la Berlin sau care au ascultat la radio acel concert: întâlnirea dintre un mare pianist al timpurilor noastre şi concepţia proaspătă şi plină de energie a dirijorului venezuelean a fost de bun augur. O asemenea amintire merita păstrată, aşa că în 7 august 2015, Deutsche Grammophon a lansat un dublu CD pe care se regăseşte acest concert.

Carte blanche pentru Martha Argerich

În 19 aprilie 2014, Daniel Barenboim apărea tot la Berlin în compania prietenei sale de o viaţă, pianista Martha Argerich, şi ea, o adevărată legendă.

Ca şi Daniel Barenboim, şi Martha Argerich a fost de mai multe ori la Bucureşti, invitată a Festivalului Enescu, iar concertele sale au strâns atât de mulţi oameni, că sălile de concert de la Ateneu şi Sala Palatului s-au dovedit complet neîncăpătoare.

Martha Argerich alege întotdeauna să facă totul în felul său: de la cum se îmbracă, la cum cântă şi cum gândeşte. Organizatorii festivalului de la Verbier – Elveţia, unul dintre cele mai importante festivaluri de vară europene, au speculat aceste trăsături de personalitate ale Marthei Argerich, oferindu-i în 2007 o ‘carte blanche’, adică mână liberă în a realiza un concert exact aşa cum doreşte, fără nicio constrângere referitoare la partenerii de scenă şi repertoriul abordat. Martha Argerich i-a invitat pe câţiva dintre prietenii săi: pianiştii Lang Lang şi Gabriela Montero, violoniştii Julian Rachlin şi Renaud Capucon, violoncelistul Mischa Maisky, violistul Yuri Bashmet, iar rezultatul a fost un concert cameral de aproape 2 ore şi jumătate, absolut memorabil. Acest concert cameral din 27 iulie 2007 este acum disponibil pe albumul “Martha Argerich – Carte blanche” apărut în 10 iulie 2015, primul dintr-o serie de două albume pe an pe care casa Deutsche Grammophon urmează să o editeze împreună cu Festivalul de Verbier în viitor.

Selecţiuni de pe acest album pot fi ascultate luni, 17 august, de la ora 19.00, la Radio România Muzical: mai precis, acele lucrări interpretate la patru mâini de Martha Argerich şi Lang Lang (o întâlnire absolut special între doi muzicieni speciali, vârfuri ale generaţiei lor), dar şi Suita “Scene de copii” de Schumann cu Martha Argerich (în categoria rarităţilor, pentru că în ultimii ani Martha Argerich a evitat să mai abordeze repertoriul pentru pian solo, preferând concertele şi muzica de cameră pentru ansambluri cu pian), dar şi o înregistrare cu Martha Argerich şi Gabriela Montero la două piane şi o improvizaţie realizată de Gabriela Montero pe o temă dată ad hoc din public, adică “Happy birthday to you” (Gabriela Montero este de altfel recunoscută drept una dintre puţinele pianiste din muzica clasică capabile să improvizeze oricând).

New seasons cu Gidon Kremer

La începutul verii, pe  1 iunie 2015, s-a lansat şi noul album semnat de violonistul Gidon Kremer şi ansamblul său “Kremerata Baltica”, “New seasons”, cuprinzând lucrări de Philip Glass, Arvo Part, Shigeru Umebayashi şi Giya Kancheli. Muzică contemporană, adică, cu cap de afiş Concertul nr.2 pentru vioară şi orchestră de Philip Glass, intitulat “Cele patru anotimpuri americane”, evident, prin analogie cu celebrele “Anotimpuri” vivaldiene.

Gidon Kremer şi Kremerata Baltica (şi ei, vechi oaspeţi ai festivalului Enescu şi autori ai unui superb disc Enescu) sunt recunoscuţi pentru implicarea lor în promovarea muzicii clasice contemporane; este adevărat, şi repertoriul pe care-l aleg face parte din categoria lucrărilor care vorbesc mai curând despre speranţă şi nu despre distrugere, disoluţie şi depresie. Este de altfel şi ceea ce afirmă Gidon Kremer în materialul video care a însoţit lansarea acestui disc special; da, ascultând Concertul nr.2 de Philip Glass, o lucrare scrisă în anul 2009, cred că poţi să deveni optimist, ceea ce cred că este totuşi o performanţă, în lumea în care trăim.

Discul “New seasons” poate fi reascultat oricând pe site-ul campaniei Radio România Muzical “Votează discul de muzică clasică al anului 2015”.

Toate albumele prezentate sunt disponibile şi în România, în magazinele de specialitate sau pe www.getmusic.ro.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite