Noul director interimar Beatrice Rancea: „Am crescut în Opera Naţională Bucureşti. M-am întors acasă“ VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angajaţii Operei Naţionale Bucureşti au ascultat liniştiţi, aşezaţi în sală, discursurile Ministrului Culturii Corina Şuteu şi ale noului manager Beatrice Rancea
Angajaţii Operei Naţionale Bucureşti au ascultat liniştiţi, aşezaţi în sală, discursurile Ministrului Culturii Corina Şuteu şi ale noului manager Beatrice Rancea

Ministrul Culturii Corina Şuteu a venit, astăzi, de la ora 12.00, alături de secretarul de stat Lucian Vărşăndan, la instalarea în funcţie a managerului interimar Beatrice Rancea, la Opera Naţionala Bucureşti (ONB)

"Eu am crescut în Opera Bucureşti. Nu m-aş fi întors de la Iaşi, de la conducerea Operei Naţionale Iaşi, nicăieri în altă parte decât la Opera din Bucureşti", a spus Beatrice Rancea, la întâlnirea de miercuri la prânz cu cei aproape o sută de angajaţi ai Operei Naţionale Bucureşti (ONB).

Ministrul Culturii Corina Şuteu a subliniat că speră ca instituţia să iasă din perioada de criză, subliniind că preferă opera ca gen, deşi ea este cunoscută mai mult ca apropiată de lumea teatrului şi ca promotoare a artei contemporane. "Când doresc să mă reîncarc, ascult operă", a spus Corina Şuteu, care a subliniat importanţa teatrului de repertoriu, corelat cu noi proiecte.

"Uşa mea este deschisă tot timpul. Relaţia mea cu cei de la Opera din Iaşi a fost de colegialitate, de prietenie. Cred foarte tare în dialog. Aştept conducătorii de compartimente la întâlniri, doresc să-i cunosc", le-a spus Beatrice Rancea angajaţilor ONB, adunaţi în Sala Mare a Operei Naţionale Bucureşti (ONB).

Rancea a anunţat că în zilele următoare se va întâlni cu toate compartimentele ONB, pentru a cunoaşte "situaţia reală" din instituţe.

opera beatrice rancea

Secretarul de stat Lucian Vărşăndan, ministrul Culturii Corina Şuteu şi regizorul Beatrice Rancea s-au întâlnit cu angajaţii Operei Naţionale Bucureşti

"Mă bucur că am fost solicitată, că mi s-a acordat această încredere să încercăm să facem ceva bun din acest moment. O să îmi doresc ca în zilele următoare să mă întâlnesc cu toate compartimentele, cu fiecare în parte, pentru că vreau să cunosc situaţia reală din toate punctele de vedere, să ascult pe fiecare angajat al acestei instituţii", a punctat noul manager.

Corina Şuteu, ministrul culturii, şi-a exprimat încrederea că noul director interimar va încerca să rezolve problemele cu care s-a confruntat Opera Naţională.

 Ministerul Culturii va demara procedurile de separare ale Operei Naţionale din Bucureşti de Teatrul Naţional de Operetă şi Muzical „Ion Dacian” fuzionate prin Hotărârea de Guvern nr. 741/2013, urmând ca în cel mai scurt timp posibil cele două instituţii de spectacol să fie reorganizate şi să-şi poată relua activitatea artistică într-o nouă formulă, a precizat Corina Şuteu.

Corina Şuteu a declarat: „Situaţia de la Opera Naţională din Bucureşti impune un reglaj în mai mulţi paşi. Cronicizarea situaţiei de faţă şi complexitatea ei mă determină să am o abordare raţională; nu cred în rezolvarea şi reformarea violentă a instituţiilor. Există o mare oportunitate în această situaţie, oportunitatea de a corecta anumite disfuncţionalităţi în organizarea instituţiilor de spectacol din România. Este, cred, cel mai potrivit moment să amendăm o decizie dintr-un mandat anterior, care a dus la fuzionarea a două instituţii de cultură cu specific, public şi repertoriu diferite. Consider, totodată, că instituţiile de spectacol din România trebuie să înţeleagă ca fiind fundamentale colaborările internaţionale şi deschiderea către performanţă artistică reală. Asigur artiştii Operei Naţionale din Bucureşti şi ai Teatrului Naţional de Operetă şi Muzical „Ion Dacian” de suportul Ministerului Culturii, care va acompania reformarea acestora şi le va garanta resurecţia unui spirit internaţionalist, exigent şi strălucitor”.

artisti in sala la intalnirea cu beatrice rancea

Irina Iordăchescu a întrebat la final care va fi situaţia cu Johan Kobborg şi cu Corpul de Balet. Ministrul Culturii a spus că se poartă  discuţii cu Johan Kobborg şi cu Alina Cojocaru.

După încheierea întâlnirii, Oana Andra şi-a invitat colegii la un miting la Cotoceni, în faţa preşedenţiei, pe 30 mai. "Vom merge să prezentăm problemele noastre preşedintelui Johannis", au spus artiştii adunaţi în jurul Oanei Andra.

"A fost folosit un limbaj de lemn perfect la această întâlnire. Nu s-a rezolvat nimic", a declarat un instrumentist. 

Artiştii Operei Naţionale Bucureşti, după întâlnirea cu noul manager interimar Beatrice Rancea şi cu ministrul Corina Şuteu

Citiţi şi:

În aşteptarea numirii noului director al Operei, Corpul de Balet se destramă, spectacolele nu se mai joacă, iar elevii sunt aduşi cu forţa la reprezentaţii

Marea majoritate a spectacolelor antamate de Johan Kobborg în calitate de director al Corpului de Balet sunt deja compromise, din cauza problemelor contractuale sau de drepturi de autor. Rând pe rând, ONB-ul a trebuit să dea comunicate în care mai anunţa anularea câte unei reprezentaţii sau imposibilitatea jucării unui alt şi alt spectacol din cele montate aici în „era Kobborg“. Situaţia a ajuns atât de penibilă, încât la una dintre reprezentaţiile cu „Don Quijote“ – spectacol tradiţional al ONB-ului, din cele „fără probleme“, pentru că nu au legătură cu Kobborg – sala a trebuit să fie umplută cu elevi ai Liceului de Coregrafie „Floria Capsali“, invitaţi să vadă pe gratis „una dintre montările de bază ale baletului universal“ (dar „vizionarea acestui spectacol este obligatorie“, se scria în mailul trimis de conducerea şcolii).

În acest moment, toate tensiunile (imense) din Opera Naţională Bucureşti sunt mocnite şi toţi beligeranţii, cum s-ar spune, „fierb în suc propriu“.

Toate acestea se întâmplă în timp ce nu numai că data de 20 mai, anunţată ca dată de încheiere a crizei de Ministerul Culturii, a trecut fără nicio reacţie din partea aceluiaşi Minister, dar ministrul Culturii, Corina Şuteu, se află în această perioadă pe Croazetă, în fruntea unei „delegaţii oficiale“, pentru a-i încuraja pe cineaştii români care speră în această seară la un trofeu important în palmaresul Festivalului de la Cannes. Să sperăm că acest lucru se va întâmpla şi că, după întoarcerea în ţară, Corina Şuteu o să-şi dea seama că trebuie să ia taurul de coarne şi cu situaţia de la Opera Bucureşti.


Mai mulţi artişti ai Corpului de Balet de la Opera Naţională Bucureşti, cu o singură excepţie de alte naţionalităţi decât cea română, au demisionat sau au intrat în concedii medicale şi fără plată în ultima lună, una marcată de conflicte, proteste, anulări de reprezentaţii, una dintre acestea fiind oprită, deşi unii dintre balerini erau deja pe scenă, iar publicul se afla în sală.

Demisionarii sunt, pe lângă Johan Kobborg, Dawid Trzensimiech, care a obţinut imediat un contract la Opera din Varşovia şi prim-soliştii, soliştii şi membrii Corpului de Balet Lucas Campbell, Henry Dowden, Diana Tudor, Daniela Norman, Gina-Marie Leathem, Dianyu Wu, potrivit informaţiilor agenţiei de presă News.ro.

De asemenea, potrivit informaţiilor portalului slippedisc.com, au intrat în concediu fără plată artiştii Rebecca Haw, Caspar Stadler, Liam Morris, Ross McCaw, Alistair Beattie, Barnaby Bishop. Totodată, prim-solistul Liam Morris, solistul Rin Okuno şi balerinul George Murray şi-au luat concedii medicale, în această perioadă.

Situaţia lui George Murray este una incertă.

În ultima lună, în contextul tensiunilor de la Opera Bucureşti, culminate cu demiterea ministrului Culturii Vlad Alexandrescu, Opera Naţională Bucureşti a pierdut drepturile de reprezentare pentru două mari producţii internaţionale, a anulat Gala Internaţională a Dansului, programată pentru 28 aprilie şi a oprit trei reprezentaţii, în condiţiile în care spectatorii erau deja în sală.

Opera Naţională Bucureşti a pierdut oficial, numai din costurile biletelor pentru reprezentaţiile anulate, peste 20.000 de euro, la care se adaugă aproximativ 350.000 de euro, reprezentând cheltuielile pentru producţia spectacolelor anulate şi drepturi de reprezentare, potrivit unei estimări obţinute de agenţia de presă News.ro. Aproximativ 70.000 de euro au reprezentat pierderile pentru primele două reprezentaţii ”Giselle”, la care se adaugă costurile pentru alte două, anulate ulterior comunicrăă datelor financiare.

Pentru toate aceste reprezentaţii anulate, Opera Naţională Bucureşti a anunţat returnarea banilor obţinuţi din vânzarea de bilete.

Cum s-a ajuns până aici

Opera Naţională Bucureşti a fost scena unor conflicte deschise între noua conducere numită de Vlad Alexandrescu, dirijorii Vlad Conta şi Tiberiu Soare, şi balerinul Johan Kobborg, care avea atribuţii de coordonare a Companiei de balet.  Tensiunile s-au accentuat, ducând la un vid de putere la ONB, fără conducere, astăzi, şi la demisia ministrului Culturii, criticat de preşedintele Klaus Iohannis pentru felul în care a gestionat criza de la Operă.


Noul ministru al Culturii, Corina Şuteu, a declarat în cadrul primei conferinţe de presă, că preferă să nu se grăbească în cazul situaţiei de la Opera Naţională Bucureşti (ONB) şi că Johan Kobborg va rămâne în instituţia de spectacole.

În opinia ministrului Culturii, ”este firesc” ca Johan Kobborg să rămână în instituţie, iar despre numele vehiculate pentru conducerea interimară a Operei, Corina Şuteu a afirmat că regizoarea Beatrice Rancea, angajata Operei din Iaşi, este luată în considerare pentru această funcţie. (Doinel Tronaru)

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite