Arte

articolul anterior articolul urmator

Opera FANtastica printre tablouri de colecţie

1
4 Feb 2019 07:19:57
Costin Popa
În faţa publicului, în ambient cald, Luminiţa Arvunescu, Brigitta Kele, Iordache Basalic şi, la pian, Luminiţa Berariu
În faţa publicului, în ambient cald, Luminiţa Arvunescu, Brigitta Kele, Iordache Basalic şi, la pian, Luminiţa Berariu

Ciclul de serate iniţiat, conceput şi pus în pagină de muzicologul dr. Luminiţa Arvunescu, realizator al apreciatelor „Seri de operă” de la Radio România Muzical, a cunoscut recent al şaselea episod, mult aşteptat de fanii lirici.

Printre simeze, una din sălile Muzeului Colecţiilor de Artă din fostul Palat Romanit a găzduit din nou evenimentul în prezenţa unui public devotat, care a participat cu dăruire la dialogul dintre moderatoare şi invitaţii săi, soprana clujeană Brigitta Kele, baritonul bucureştean Iordache Basalic. Pânze renumite i-au înconjurat pe auditori şi interpreţi, au îmbogăţit spiritual momentul, într-un demers de interdisciplinaritate. Muzică, gânduri, vorbe şi pictură, pline de culori.

Mai puţin cunoscută în Capitală, dar compensând absenţa de pe  scena de operă bucureşteană cu apariţii la... Metropolitan Opera din New York, Opera Naţională pariziană, Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf-Duisburg ş. a., ca şi în teatrele din municipiul de pe Someş, Brigitta Kele fusese aplaudată cu câteva zile mai înainte la debutul în rolul Leonora din „Trubadurul” verdian, în concert la Sala Radio. Am împărtăşit celor prezenţi, la invitaţia moderatoarei, succinte impresii de la spectacolele sopranei, văzute  la Cluj-Napoca şi Düsseldorf.

Despre Iordache Basalic se ştie că de peste 25 de ani este una dintre coloanele de susţinere a repertoriului Operei Naţionale Bucureşti, stabil interpret al multor roluri, pe care le serveşte cu constantă seriozitate.

Colocviul a fost animat de verva Luminiţei Arvunescu, care stăpâneşte şi căile prin care pătrunde în tainiţele sufletelor cântăreţilor, aşa încât publicul a aflat detalii puţin cunoscute despre începuturile preocupărilor Brigittei Kele şi ale lui Iordache Basalic pentru muzică şi dezvoltarea vocii, despre studiu şi construcţia rolurilor, despre cariera trecută şi proiectele de viitor. Brigitta Kele s-a integrat acestui dialog cu sensibilitate şi emoţie, în timp ce Iordache Basalic a adus nota de umor indispensabilă.

Foarte nimerită a fost intervenţia cunoscutei pianiste Luminiţa Berariu de la Opera Naţională Bucureşti, veritabil „coach” de glasuri, care a destăinuit secrete din lucrul cu cântăreţii la cabinele de repetiţii, secrete ale spiritualităţii lor, a vorbit despre preocuparea pentru inducerea exprimării expresive în condiţiile unor pregătiri tehnice şi stilistice exemplare.

Totul a incitat auditoriul, care a fost răsfăţat şi cu un minirecital în care s-au cântat pagini de largă popularitate, duetele „Là ci darem la mano” din „Don Giovanni” de Mozart şi Nedda-Silvio din „Paiaţe” de Leoncavallo, alături de aria „Io son l'umile ancella” din „Adriana Lecouvreur” de Ciléa, aria „salciei” şi „Ave Maria” din „Otello” de Verdi (Brigitta Kele), cavatina lui Figaro din „Bărbierul din Sevilla” rossinian şi canţoneta „Non ti scordar di me” de Ernesto de Curtis (Iordache Basalic). A acompaniat Luminiţa Berariu.

Participarea afectivă a publicului s-a transformat în ropote de aplauze şi flori pentru performeri şi moderatoare. O atmosferă destinsă, o întâlnire de suflet în care arta interpretativă probată „live” a susţinut aprecierile elogioase la adresa celor doi invitaţi.

OperaFANtastica îşi continuă parcursul şi viitoarele ediţii sunt aşteptate cu acelaşi interes. Eforturile realizatoarei au fost încununate de succes graţie celor sub egida cărora s-a desfăşurat serata, Asociaţia pentru Muzică, Artă şi Cultură (organizator), Muzeul Naţional de Artă al României (prin secţia Muzeul Colecţiilor de Artă condusă de Liliana Chiriac Creţu) şi „Wagner – arte frumoase şi poveşti”.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Sorin Ionascu
4.02.2019, 12:02:51

Prea multe laude pentru un eveniment de doua parale. Realizatoarea si-a demonstrat de sute de ori incultura si incompententa in emisiuni radio din care e - din pacate - nelipsita de peste 20 de ani si al carei doctorat presupun ca e la fel de valoros ca si cel al lui Iordache de la Balti. Probabil mai exista inca un "nucleu dur" de pensionari si rude care inca mai asculta Radio Romania Muzical si Seara de Opera si care inca se mai bucura de prestatiile ei mirobolante, dar cei mai mult cunoscuti ai mei au abandonat de mult "sportul" acesta, preferand sa-si redirectioneze timpul si atentia catre emisiuni mult mai bine si profesionist facute si incomparabil mai interesante, la alte posturi de radio disponibile pe internet. Sau pur si simplu sa merarga in sala si sa vada live evenimentele respective, chiar atunci cand sunt in tari indepartate. Brigitta Kele a revenit, se pare, la un repertoriu ceva mai potrivit vocii sale, dupa ce a demonstrat o totala inadecvare vocala si stilistica in acel concert de trista amintire de la radio.

Modifică Setările