O
piatră care îi sparge geamul din sufragerie e însă doar primul dintr-o serie
întreagă de factori perturbatori care ameninţă serios stabilitatea acestei
situaţii iniţiale. Din acel moment, viaţa foarte ordonată a lui Romeo este dată
peste cap, iar ceea ce eroul lui Mungiu nu-şi dă seama e că toate compromisurile
pe care urmează să le facă sunt inutile, deoarece puterea lui de a influenţa
cursul evenimentelor e limitată.
Aceasta
nu se întâmplă doar pentru că nu are cum să îl prindă pe agresorul fiicei sale,
fiindcă nu există martori, iar el nu are stofă de detectiv, sau pentru că nu
are cum să-şi salveze căsătoria, deoarece aceasta era deja compromisă, sau
pentru că nu îi mai poate dicta fiicei sale ce să facă, deoarece aceasta ştie
de relaţia dintre el şi Sandra (Mălina Manovici), influenţa pe care o exercită
Marius (Rareş Andrici), prietenul ei, e mai puternică şi în tot cazul e pe cale
să plece în Anglia, deci e conştientă că, în curând, tatăl ei nu va mai avea
niciun cuvânt de spus.
Ci
şi pentru că pe Romeo, oricât de bine intenţionat ar fi el, nu prea îl
interesează foarte tare ce cred sau ce vor ceilalţi (soţia, fiica sau amanta
lui, pe care nici măcar nu o întreabă ce intenţionează să facă în privinţa unei
posibile sarcini sau cum se simte, atunci când e posibil ca ea să fi trecut cu
doar câteva minute sau ore în urmă printr-un avort). Eşti OK?, întrebarea pe care Romeo o tot repetă, e doar de formă,
aceasta e adevărata culpă morală a eroului, dincolo de cea evidentă (anume că,
deşi scopul lui e ca Eliza să crească departe de cunoscuta reţea toxică de
datorii care trebuie achitate şi de prieteşuguri care obligă, modul prin care
încearcă să atingă acest scop e prin punerea în mişcare tocmai a acestei reţele).
Adevăratul
păcat al lui Romeo, şi nu doar al lui, e o formă aparte de nepăsare care derivă
din preocuparea aproape exclusivă pentru sine: pentru propriile planuri, de a
căror reconfigurare e incapabil. În măsura în care laxitatea morală e sport
naţional, acelaşi lucru se poate spune şi despre lipsa monstruoasă de empatie
care face parte într-atât de mult din firescul vieţii noastre, încât aproape că
nici n-am observat-o.
Nu
e foarte clar de ce, dar în The Last Face,
Sean Penn preia un steag (crimele umanitare ale războiului din Liberia) şi fuge
cu el cum ştie mai bine: cu mişcări de cameră permanente, inutile, şcolăreşti,
într-un cuvânt, idioate, cu muzica bubuitoare a lui Hans Zimmer, cu un
pregeneric în care s-a rătăcit parcă logline-ul
filmului, din care aflăm că o să vedem o poveste despre război filtrată prin
sita unei mari iubiri, cu corpuri sfârtecate, în număr mare şi cel mai adesea
de femei sau copii, cu un cuplu de doctori care, când ţi-e lumea mai dragă, de
pildă în timpul unei operaţii, se opresc şi încep să vorbească despre
moralitate sau dragoste, cu copii care plâng pe acorduri de vioară. E greu de
zis dacă Penn confiscă subiectul sau dacă într-adevăr crede în această cauză,
dar atâta poate. În tot cazul, e o neruşinare.
Dacă
a reuşit să facă din Pericle (Ricardo Scamarcio), protagonistul lui Pericle il nero, un personaj simpatic,
asta în condiţiile în care jobul acestui narcoman abrutizat e să îi pedepsească
pe cei care îl supără pe Don Luigi, angajatorul lui, pocnind-i cu un săculeţ
plin cu nisip în cap şi violându-i anal, atunci regizorul italian Stefano Mordini
poate face orice, chiar şi un musical cu surdomuţi.
Debutul lui Mal
de pierres ne pune pe o pistă falsă: suntem lăsaţi să credem că motivul
pentru care Gabrielle (Marion Cotillard) umblă dintr-o scenă într-alta ca
lovită cu leuca în cap e isteria şi că aceasta ar urma să se vindece după
căsătoria ei cu José (Alex Brendemühl). Mâhnirea chic nu o părăseşte, însă, pe Marion, nici după ce se aşază la casa
ei, nici după ce scapă de pietrele la rinichi. Disperarea ei nu îşi găseşte o
explicaţie în filmul lui Nicole Garcia, o mistery-melodramă
care are la fel de multe şanse să înduioşeze ca tablourile electrice sau
butoanele de la lift.
Cătălin Olaru
este câştigătorul concursului Fii critic la Cannes!, organizat în cadrul
festivalului Les films de Cannes à Bucarest. Deplasare realizată cu
sprijinul Apa Nova Bucureşti.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
0 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate