Portret componistic Carmen Petra-Basacopol, miercuri-seară, la Ateneu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Carmen Petra Basacopol s-a născut la Sibiu, în 1926
Carmen Petra Basacopol s-a născut la Sibiu, în 1926

Carmen Petra Basacopol, în vârstă de 89 de ani, a urmat la conservatorul din Bucureşti cu Paul Constantinescu şi Tudor Ciortea. Între cele 100 de opusuri semnate de Petra Basacopol, muzica de cameră ocupă un loc privilegiat. A obţinut Diploma de Onoare la Concursul Internaţional de Compozie la Mannheim, Premiul Uniunii Compozitorilor.

În concertul de astă seară, de la Ateneul Român, protagonişti vor fi Paul Basacopol - bas şi Cristian Vais - pian.

Invitaţi extraordinari
FELICIA FILIP - sopranã
ION BOGDAN ŞTEFÃNESCU - flaut
MARIN CAZACU - violoncel
ION IVAN-RONCEA - harpã
NICOLAE LICAREŢ - orgã

Prezintã CRISTIAN MIHÃILESCU

Program

Liedul Chiot pe versuri de Mariana Dumitrescu
Piccola Sonata pentru flaut şi pian
Preludii pentru harpã
Psalm Pânã când, O lãcustã din ciclul Acuarele argheziene şi Rugãciune din ciclul Cântece imaginare, pe versuri de Marin Sorescu pentru voce şi pian
Fantezie pentru flaut şi harpã
Improvizaþii pentru flaut solo
Rugãciunile Regelui David pentru voce şi harpã: Pleacã Doamne urechea ta şi 'Iubite-voi Doamne
Sonata pastoralã pentru harpã
Interludiu pentru orgã
Liedurile Rugãciune, pe versuri de Mihai Eminescu şi Rar, pe versuri de George Bacovia
Suita pentru violoncel solo
Liedul Frunzã verde de albastru din ciclul Cântece naive, pe versuri de Nichita Stãnescu
Fântâna şi Masca din Nereju din suita pentru pian Impresii din Muzeul Satului
Liedul Greierele pe versuri de Tudor Arghezi

nicolae licaret

Nicolae Licareţ va cânta astă-seară la orgă

A studiat cu Mihail Jora, Paul Constantinescu, Theodor Rogalski

Născută la Sibiu, Carmen Petra-Basacopol a absolvit mai întâi cursurile Facultăţii de Filosofie din Bucureşti, apoi pe cele ale Academiei de Muzică din Bucureşti, secţia compoziţie, unde a studiat cu maeştrii Mihail Jora, Paul Constantinescu, Theodor Rogalski. A participat la Cursurile internaţionale pentru muzică nouă de la Darmstadt şi şi-a completat studiile la Paris, obţinând doctoratul în muzicologie la Universitatea Sorbona (1975), sub îndrumarea lui Jacques Chailley. A câştigat premii la diferite concursuri internaţionale de compoziţie, printre care cele de la Berlin (1951), Bucureşti (1953) şi Mannheim-Ludwigshafen (1961). E

ste laureată a Premiului Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, timp de mai mulţi ani, iar în 1980 a fost distinsă cu Premiul Academiei Române. Începând din 1961 a desfăşurat o bogată activitate didactică, predând armonie, contrapunct şi forme muzicale, la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, la Conservatorul Regal din Rabat (Maroc) şi la Universitatea „Spiru Haret” din Bucureşti.
    Între cele peste 100 de opusuri semnate de Carmen Petra-Basacopol, muzica de cameră ocupă un loc privilegiat, harpa fiind unul dintre cele mai îndrăgite instrumente.

Piesele pentru harpă solo (Sonata pastorală, Şase preludii, Suita, Incantaţiile Pământului, Imagini europene, Şapte piese pentru copii, Passacaglia, Mica sirenă, Trei dansuri, Anotimpurile) reprezintă un repertoriu ce deţine un loc important în literatura pentru harpă în muzica românească.

Creaţia compozitoarei abordează toate genurile, de la cel simfonic (o simfonie, o suită simfonică şi opt concerte instrumentale), cel vocal-simfonic (Crengile şi Moartea căprioarei) până la genul operei (Inimă de copil după cartea cu acelaşi titlu de Edmondo de Amicis, Apostol Bologa după Pădurea spânzuraţilor de Liviu Rebreanu) şi al muzicii de balet (Mioriţa după un libret de Oleg Danovski, Cei şapte corbi, Ciuleandra după Liviu Rebreanu, poemul coregrafic pentru copii Fata mării). De asemenea, în genul muzicii vocale se înscriu peste 200 de lieduri şi coruri a cappella, muzică vocală în care acompaniamentul, combinând formule de instrumente de suflat şi instrumente cu coarde, nuanţează o bogată paletă timbrală. Deşi atât de diversificată stilistic, creaţia compozitoarei Carmen Petra-Basacopol poartă o marcată amprentă originală, definită prin prospeţimea inspiraţiei, eleganţa construcţiei şi capacitatea de a comunica, prin simplitatea expresiei melodice şi armonice, în mod direct cu auditoriul. (Text de Ozana ALEXANDRESCU)

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite