PREMIERĂ: „Rigoletto“, o poveste cu gangsteri americani în opera lui Verdi
0Opera Naţională Bucureşti găzduieşte o nouă producţie a operei „Rigoletto“ de Giuseppe Verdi, în viziunea regizorului de origine australiană Stephen Barlow. Spectacolul va fi pus în scenă în datele de 20, 21, 22 şi 23 februarie, cu o distribuţie care reuneşte solişti invitaţi din SUA, Italia, Rusia, alături de artişti ai Operei Naţionale Bucureşti şi din ţară.
După aproape şase decenii de la intrarea în repertoriu a actualei montări a operei „Rigoletto“ de Giuseppe Verdi, Opera Naţională Bucureşti prezintă pe 20 februarie o nouă producţie a acestui titlu, a cărei regie e seamntă de Stephen Barlow, iar scenografia – de artistul grec Yannis Thavoris. Spectacolul va fi dirijat de Cristian Sandu.
Ducele din „Rigoletto“ devine Al Capone
În noua montare „Rigoletto“, Ducele devine un fel de Al Capone, în timp ce Rigoletto este un fel de entertainer privat al ducelui, care conduce o agenţie de pompe funebre. Acţiunea, în libretul original se petrece la Paris în secolul al XIV-lea. Compozitorul însuşi a fost nevoit să mute acţiunea în Italia în secolul al XVI-lea pentru a respecta restricţiile impuse de cenzură. În noua montare acţiunea a fost plasată de Stephen Barlow la Chicago, la începutul anului 1929; o perioadă „efervescentă“, după cum numeşte regizorul perioada prohibiţiei, o lume condusă de gangsteri şi dominată de jocuri de noroc, contrabandă cu alcool, prostituţie.
Premiera „Rigoletto“ devine astfel prima promisiune a anului 2014 care se materializează, iar Opera bucureşteană face încă un pas important în direcţia transformării sale într-un centru artistic aflat pe harta marilor instituţii de gen ale lumii.
„Am dorit să găsesc un timp şi un loc diferit, unde putem spune această poveste, pentru a o actualiza şi a o face contemporană, pentru a permite publicului să se identifice mai bine cu personajele“, mărturiseşte Barlow, care este convins că oraşul Chicago din vremea gangsterilor defineşte cel mai bine lumea periculoasă şi întunecată din opera lui Verdi.
Din punct de vedere scenografic Yannis Thavoris a vrut iniţial să redea atmosfera acelei epoci în amănunt, ajungând să creeze o scenografie dominată de culori şi forme detaliate. „M-am uitat şi la tablouri din acea perioadă şi la ilustraţii de modă colorate, în care erau prezentate materiale din acea perioadă, deci culorile pe care le-am folosit sunt influenţate de tonurile acelui deceniu“, mărturiseşte artistul, iar sursele sale de documentare nu se rezumă doar la atât, Thavoris fiind inspirat şi de scena operei bucureştene, mai exact de zidul din spatele scenei, acele cărămizi vechi şi frumoase, explică Thavoris.
PREMIERĂ
Joi, 20 februarie, ora 19.00
„Rigoletto“
Operă în trei acte şi patru tablouri de Giuseppe Verdi
Libretul de Francesco Maria Piave după drama „Regele petrece” de Victor Hugo
Un spectacol de Stephen Barlow
Scenografia: Yannis Thavoris
Dirijor: Cristian Sandu
Maestru de cor: Stelian Olariu
Distribuţii:
20, 22 februarie
Rigoletto – Lucian Petrean (invitat)
Gilda – Shoushik Barsoumian (SUA, invitată)
Ducele – Robert Nagy (invitat)
Sparafucile – Horia Sandu
Maddalena – Eva Mrvoš (Serbia, invitată)
Borsa – Andrei Lazăr
Contele Ceprano – Octavian Dumitru (invitat)
Marullo – Daniel Pop
Giovanna – Adriana Alexandru
Monterone – Marius Boloş
Contesa Ceprano – Elena Dincă (invitată)
Paj – Claudia Caia (invitată)
21, 23 februarie
Rigoletto – Martin Fulop (invitat)
Gilda – Romina Casucci (Italia, invitată)
Ducele – Paul Tabone (Australia, invitat)
Sparafucile – Petre Burcă (invitat)
Maddalena – Polina Garaeva (Rusia, invitată)
Borsa – Andrei Lazăr
Contele Ceprano – Octavian Dumitru (invitat)
Marullo – Daniel Pop
Giovanna – Adriana Alexandru
Monterone – Marius Boloş
Contesa Ceprano – Elena Dincă (invitată)
Paj – Claudia Caia (invitată)
Următoarele reprezentaţii:
21, 22, 23 februarie, 14, 15 martie, 2 aprilie si 7 mai