După proiecţia filmului „Monştri.”, în regia lui Marius
Olteanu, care a avut premiera mondială sâmbătă seara, în festivalul de la
Berlin, primele cronici punctează deopotrivă aspecte pozitive, cât şi negative.
„Monştri.”, primul lungmetraj al regizorului Marius Olteanu, a fost proiectat sâmbătă seara la Berlinală. Selectat în secţiunea Forum a Berlinalei 2019, filmul prezintă o zi din viaţa a doi tineri căsătoriţi, pe care familia, societatea, prietenii par că îi iubesc împreună, dar şi că îi judecă şi resping atunci când sunt pe cont propriu, din cauza nevoilor, convingerilor, opţiunilor lor de viaţă.
După proiecţia în premieră mondială de la Berlin, au apărut şi primele recenzii despre filmul românesc, nominalizat la secţiunea „Cel mai bun debut”. Primii critici care au scris despre „Monştri.” au apreciat jocul actorilor, precum şi estetica lui Olteanu.
„Hollywood Reporter“ scrie că tânărul cuplu, plin de angoase, jucat de Judith State şi Cristian Popa „îşi înfruntă demonii psiho-sexuali”. Autorul articolului, Stephen Dalton, laudă filmul lui Olteanu pentru că, deşi atinge teme întunecate, precum „o sexualitate dureros de închisă şi un conflict amar de familie”, o face fără a le amplifica „într-o melodramă senzaţională”.
De asemenea, este lăudat jocul celor doi actori, precum şi estetica filmului.
„Debutul rece al lui Olteanu ar trebui să se bucure de o primire caldă la Berlin, unde cinema-ul românesc şi-a construit un puternic pedigree de câştigare a premiilor”, se mai arată în ”Hollywood Reporter”.
Este bine primit şi cadrul strâns, în format 1:1 al primelor două părţi, considerat „o idee stilistică îndrăzneaţă”.
În ceea ce priveşte minusurile peliculei lui Olteanu, autorul consideră că „câteva din aceste atingeri brechtiene în plus şi alte câteva răsturnări ale naraţiunii” ar fi putut să aducă un entuziasm pentru întâmpinarea unei poveşti altfel inerte şi introvertite.
O saga care explorează tabuuri sociale
O altă publicaţie care urmăreşte ce se întâmplă la ediţia din acest an a Berlinalei este „Cine-vue” care consideră că, prin acest lungmetraj, regizorul român păşeşte pe urmele marelui câştigător al festivalului de anul trecut, „Nu mă atinge-mă” al Adinei Pintilie.
Autorul recenziei descrie „Monştri.” ca pe „o saga tragică ce explorează tabuuri sociale care înconjoară identitatea sexuală şi emanciparea femeii în România de astăzi”.
„«Monştri.» continuă de unde a rămas Pintilie, cu toate că într-o manieră uşor mai convenţională… O dramă a unei relaţii, spusă în trei capitole, filmul explorează relaţia dintre culturile în modernizare şi identitatea sexuală”.
De asemenea, în articolul din „Cine-vue”, se punctează că filmul lui Olteanu merge mai departe, „examinând impactul psihologic al traiului într-o societate în care femeile sunt încă privite în primul rând ca mame şi soţii”.
O dramă studiată
„Ioncinema” vede în „Monştri.” un material profund prin contemplările sale cu privire la ideea de sfârşit necesar al unui cuplu. Nicholas Bell, autorul articolului, consideră că filmul regizorului român examinează tensiunea sacrificiului într-o „dramă maritală studiată”.
„Relaţia din centrul filmului sugerează, ca multe scenari de felul lui, că iubirea şi căsătoria cu greu funcţionează împreună ca un cal cu o caleaşcă”, mai scrie Bell, adăugând că speranţa nu lipseşte complet din naraţiunea filmului, căci cuplul rămâne să se gândească la posibilităţile unui viitor unul fără celălalt care ar putea însemna ceva nou, autentic.
![]()
Cristian Popa şi Judith State în „Monştri.”
„Monştri.”, care spune povestea cuplului Dana (Judith State) şi Arthur (Cristian Popa), a pornit de la scurtmetrajul lui Olteanu, din 2015, „Scor alb”. Pentru că îşi lăsase spectatorii cu prea multe întrebări, regizorul a considerat că era necesară o dezvoltare.
„E o poveste de dragoste, până la urmă asta a fost şi partea care m-a interesat. Ce faci în momentul în care iubeşti pe cineva care nu e compatibil cu tine 100%? Renunţi sau nu renunţi?”, a explicat regizorul într-un interviu pentru „Weekend Adevărul”. Împreună cu echipa implicată în proiect, Olteanu a trecut prin multe pentru ca scenariul să devină filmul pe care o să îl vedem pe marile ecrane în 2019, cum ar fi schimbarea aproape în întregime a castingului iniţial. Poate cel mai important pentru regizor a fost crearea, împreună cu actorii, a unor personaje de care spectatorul să se ataşeze într-un fel sau altul.
Marius Olteanu (foto: dreapta), regizor, scenarist şi producător, născut în 1979, este absolvent al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L Caragiale” (2004) şi National Film and Television School, Marea Britanie (2008).
Prin intermediul scurtmetrajelor sale, în calitate de scenarist şi regizor, Marius Olteanu prezintă conflictul dintre viaţa privată şi cea socială şi limitările pe care acesta ni le impune. Cele mai recente filme ale sale: „Scor alb” (2015)- de la care a pornit ideea filmului „Monştri.” şi „No Man’s Land”, au fost selectate la peste 30 de festivaluri, printre care: Busan International Film Festival, Tallinn Black Nights Film Festival, Festival International du Film Francophone de Namur, TIFF. Marius Olteanu este, de asemenea, şi fotograf.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
2 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Bah, da' voi in Rumunia nu mai aveti decat tragedii lacrimogene? Ca nu or fi toti saraci, orfani sau violati. Un film cu copii frumossi si fericiiti nu v'ar da prin capatanile alea seci? Va place sa va victimizati ca ologii aia de pe treptele bisericii care isi arata infirmitatile. Ca daca sunteti saraci sunteti ca asa ati votat. V-a dat Dumnezeu o tara frumoasa si nu o meritati. Ati lasat-o pe mana hotilor. Nu sunt evreu, da' de cate ori merg in Israel si vad ce au facut evreii din pustiu' ala de desert, nu stiu de ce romanii nu pot.
De ce as aprecia un film superficial, schematic, ideologic, manierist? (Pare ca toti autorii de filme romanesti post 1990 au crescut la scoala neomarxista a "demistificarii" vietii - din perspectiva "adevarului absolut" revelat de Marx, dar un Marx travestit "cultural", "adus la zi"). Orice film conceput in vederea succesului este un film comercial, indiferent daca urmareste succesul la public sau la "festivaluri". Si falsitatea lui este data de faptul ca pune in miscare locuri comune, cauta efectul; nu este explorare, ci exploatare. Se potriveste perfect cu narcisismul "autorilor" romani.