Rafală de premiere la opera din Bucureşti

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Opera

Renaşterea vieţii culturale bucureştene - sună puţin patetic, dar este foarte adevărat - se întâmplă în diferite viteze. Iar în ceea ce priveşte muzica clasică, de unde acum o lună îmi era greu să spun care din cele trei instituţii majore din Capitală – filarmonica, opera sau radioul – are o inerţie mai mare.

Dat fiind faptul că în 2020 Bucureştiul s-a aflat mult în urma altor oraşe din ţară în privinţa imaginaţiei de a găsi calea spre public într-o manieră sau alta, în contextul pandemic, această primăvară a decis învingătorul în această luptă nedeclarată, repede şi fără echivoc. 

La finalul lunii aprilie, Filarmonica întrerupea o „linişte“ de câteva săptămâni printr-un concert dirijat de Christian Badea, difuzat online şi cam atât. Radioul continua să difuzeze concertele la radio şi online aşa cum a făcut aproape toata stagiunea, cu mici întreruperi în care a primit publicul în sală, pe scaunele care nu erau blocate cu bare sudate de fier. La operă, puţin după începutul lunii aprilie, în fiecare săptămână, cu o ritmicitate lăudabilă, au putut fi urmărite online, cu bilet, remarcabile producţii de operă în concert şi chiar o gală de balet.

În momentul în care s-a deschis accesul publicului, adică din 3 mai, la Ateneu, la mijlocul lunii mai Filarmonica intra în colaborarea cu Concursul internaţional „George Enescu“, primul concert oficial cu public fiind pe 27-28 mai, iar la Sala Radio publicul va avea acces de-abia din 4 iunie. Motivele sunt diverse şi nu fac obiectul acestor rânduri.

Opera

La Operă însă, un nou tandem directorial, să le spunem Don Quijote şi Sancho Panza – rolurile schimbându-le între ei după cum e nevoie, atât în management, cât şi la pupitrul dirijoral – reuşea să aducă publicul în sală chiar din prima săptămână, adică din 8 mai, mai exact la 6 zile după ce s-a „dat voie“. Avea să fie Messa da Requiem de Giuseppe Verdi, în distribuţie fiind Renata Vari (soprană), Antonela Bârnat (mezzosoprană), Daniel Magdal (tenor) şi Marius Boloş (bas), alături de Orchestra şi Corul Operei Naţionale Bucureşti, dirijor Tiberiu Soare.

Nu a fost nicidecum simplu, mai ales că doar câteva zile mai târziu, pe 12 mai, avea loc premiera mult amânată cu spectacolul de balet Coppélia de Léo Delibes, în regia şi coregrafia Corinei Dumitrescu, adaptare după coregrafia originală de Arthur Saint-Léon, Marius Petipa şi Enrico Cechetti, într-o superbă ambianţă scenografică asigurată de Bogdana Pascal – costumele şi Vladimir Turturică – decorurile, distribuţia pe care am văzut-o aducându-i pe scenă pe Ada González, Robert Enache şi Virgil Ciocoiu, atât soliştii cât şi ansamblul evoluând cu entuziasm şi poftă de a dansa. La al treilea spectacol, deja, conform recomandărilor autorităţilor au putut fi scoase la vânzare în loc de 30%, chiar 50% din locurile disponibile ale Sălii Mari. 

Momentul cel mai comentat al acelei săptămâni de foc, 8-15 mai, a fost atunci când Opera Naţională Bucureşti a prezentat Gala Extraordinară „Libera Musica“, primul eveniment din cadrul programului pilot privind reluarea spectacolelor în săli în condiţii cât mai relaxate, adresat doar persoanelor vaccinate cu ambele doze împotriva COVID-19. La pupitrul dirijoral s-a aflat Tiberiu Soare, maestru de cor Daniel Jinga, iar amfitrionul evenimentului a fost actorul Mircea Rusu. Evenimentul s-a desfăşurat cu participarea Corului şi Orchestrei Operei Naţionale Bucureşti. Toţi artiştii au fost testaţi înaintea concertului şi absolut toţi au avut rezultate negative. Gala Extraordinară „Libera Musica“ a fost gândită ca un eveniment special dedicat întâlnirii mult aşteptate dintre artiştii primei scene lirice a ţării şi publicul iubitor de operă, în program găsindu-se piese celebre din repertoriul liric. Totul a mers bine, a existat şi un eveniment în aer liber pandant cu acesta pentru „celălalt“ public şi Opera şi-a îndeplinit şi rolul de experimentator al revenirii publicului în săli, făcând tot ce este posibil în acest context pentru a ajunge la toţi potenţialii spectatori.

Opera

Aşadar, la operă se vine cu bilet, toată lumea fiind binevenită!

Efectul advers complet neaşteptat al acestei deschideri a Operei către a se integra în programul pilot a fost însă unul complet neaşteptat. Opinia publică a înţeles că nu poate avea acces la niciun spectacol de acum înainte în primitoarea şi elegantă sală a Operei fără a face dovada vaccinului, ceea ce este foarte departe de adevăr. Cum s-ar explica altfel prezenţa numeroasă a fetiţelor frumos îmbrăcate, care nu ar fi putut fi vaccinate, la absolut toate spectacolele?

După 15 mai, programul cu publicul a devenit tot mai dens, unul dintre punctele culminante ale lunii fiind excepţionala Gală Aniversară „Elena Moşuc 30“, un eveniment menit să celebreze cei 30 de ani de activitate artistică ai celebrei soprane. La pupitrul dirijoral s-a aflat Daniel Jinga. Alături de Elena Moşuc, pe scenă au urcat şi Oana Andra, Daniel Magdal, Lucian Petrean şi Alin Stoica şi, evident, Orchestra Operei Naţionale Bucureşti, evenimentul fiind dedicat Zilei Românilor de Pretutindeni care s-a sărbătorit  în acest an la data de 30 mai.

Aşadar, la operă se vine cu bilet, toată lumea fiind binevenită! Biletele se găsesc online sau la casa de bilete, iar programul poate fi văzut pe site-ul operanb.ro.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite