Roots Revival Romania – 0 călătorie jazzistică în inima muzicii tradiţionale

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şapte muzicieni din şapte ţări ale lumii se întâlnesc în România pentru a da viaţă unui proiect inedit, în care muzica tradiţională şi jazz-ul se îmbină într-o armonie perfectă.

Despre ”Roots Revival Romania”

Tradiţiile sunt cele care ne definesc, de aceea este crucial să le păstrăm şi să le transmitem mai departe către generaţiile care ne succed. Altfel, viitorul ar fi fără identitate, iar inovaţia ar deveni imposibilă. Proiectul ”Roots Revival Romania” a fost iniţiat şi coordonat de Mehdi Aminian, artist iranian pasionat de combinaţia inedită între diferitele tradiţii muzicale şi improvizaţia jazz. A implementat această idee alături de Peter Hurley, un prieten din Irlanda, care s-a mutat în România în urmă cu 20 de ani şi care a organizat proiecte etnografice de succes în Maramureş.

În 2013, Mehdi Aminian a adus laolaltă muzicieni de înaltă clasă din ţări diferite ale lumii (Irlanda, Liban, Turcia, Armenia, Moldova şi România) şi i-a invitat în Maramureş; acolo, timp de o săptămână au explorat împrejurimile şi s-au familiarizat cu viaţa în mediul rural. S-au cufundat în acest mod de a trăi, ajungând să înţeleagă viaţa sătenilor, obiceiurile şi credinţele lor. Au transpus apoi toată această experienţă în muzică sub forma unor improvizaţii, pe care le-au împărtăşit publicului în cadrul unui concert organizat la Cimitirul Vesel din Săpânţa, urmat de un eveniment la Bucureşti.

Rezultatul sonor al proiectului din 2013 va fi disponibil pe CD-ul intitulat ”Roots Revival Romania” - Chapter one: Maramureş, care va fi lansat în luna februarie a acestui an. 

În 2014, ”Roots Revival Romania” capătă o nouă dimensiune, cea a unui turneu în patru oraşe. Spontaneitatea şi improvizaţia sunt cuvinte-cheie ale proiectului, muzicienii dorind să îmbine tradiţiile şi experienţele lor artistice personale cu muzicile româneşti de provenienţă folclorică. ”Frumuseţea unui astfel de demers muzical constă în faptul că nu ştii de la început către ce te îndrepţi. Ai o bază sonoră de la care porneşti, iar apoi fiecare aduce în proiect parte din sufletul său. Toţi cei şapte muzicieni vor veni din diverse colţuri ale lumii la Bucureşti, cu o săptămână înainte de începerea turneului şi vor crea spectacolul de la zero”, spune Mehdi Aminian.

Despre turneu

Turneul ”Roots Revival Romania” are loc în perioada dintre Sărbătoarea de Dragobete şi cea de Mărţişor, când natura şi sufletul pulsează de viaţă. Temele de inspiraţie autohtonă pe care le veţi recunoaşte în program sunt sonorităţile tradiţionale din zona Maramureşului, ritualuile de primăvară şi muzica Mariei Tănase. “Ştiu că este o cântăreaţă extraordinar de apreciată aici, dar noi ne propunem să prezentăm muzica ei asa cum nu a mai fost auzită”, promite Mehdi Aminian publicului din România.

Cei şapte muzicieni vor prezenta proiectul Roots Revival Romania la Braşov (25 februarie, Sala „Patria” a Filarmonicii), Cluj-Napoca (26 februarie, Casa Studenţilor), Timişoara (27 februarie, Sala „Capitol” a Filarmonicii) şi Bucureşti (1 martie, Sala Radio).

Biletele sunt disponibile în reţeaua bilete.ro, în magazinele Inmedio semnalizate bilete.ro şi magazinele Germanos.

Despre muzicieni

Mehdi Aminian (Iran) - ney

Iniţierea lui Mehdi Aminian în muzica persană şi ney a început pe vremea adolescenţei sale petrecute în Iran. Avea 16 ani când a părăsit ţara natală, moment care a marcat începutul unui şir neîntrerupt de revelaţii în cele mai vechi tradiţii muzicale ale lumii. A petrecut doi ani în mănăstirile sufite din Bosnia şi a susţinut numeroase concerte în Europa şi Asia de Sud-Est. Şi-a format astfel un stil propriu, care depăşeste cu mult limitele unui singur gen. Mehdi nu ţinteşte doar să aducă publicului o experienţă muzicală desăvârşită, ci şi să scoată la iveală acea legătură autentică, ancestrală, pe care fiecare dintre noi o are cu sunetul.

Mehdi cântă la ney – instrument de suflat folosit în Orientul Mijlociu de sute sau chiar mii de ani. Tehnica de interpretare la acest instrument este una specială, care utilizează buzele, limba şi dinţii, având ca rezultat un sunet foarte cald, unic.

Mehmet Polat (Turcia) – oud

Este un renumit interpret la oud, compozitor şi lider de ansambl,u care realizează turnee pe diferite meridiane ale lumii şi s-a stabilit din 2007 la Amsterdam. Din Africa până în India, din Persia până în Balcani, de la muzica contemporană la jazz, Mehmet a corelat artistic experienţa sa în diferite genuri. Improvizaţiile şi compoziţiile sale, viziunea personală asupra diverselor stiluri muzicale reflectă căutările lui Mehmet în noile direcţii stilistice şi forme de inspiraţie.

Oud-ul este un instrument în formă de pară care se aseamănă în multe privinţe cu lăuta europeană. După mulţi ani de cercetări, Mehmet Polat a reuşit să elaboreze propria sa tehnică pentru a depăşi limitările acestui instrument tradiţional. Astfel, interpretul are posibilitatea de a aborda şi lucrări cu un grad de dificultate mai mare sau piese din repertoriul muzicii moderne.

Monica Mădaş (România) – voce

Cântăreaţa, compozitoarea şi păpuşara Monooka (Monica Lucia Mădaş) se remarcă prin vocea uimitoare, acurateţea interpretării şi versurile sale pline de expresivitate. S-a stabilit în 2007 în Marea Britanie şi a iniţiat proiectul Monooka's Caravan, care îmbină pătimaşe cântece tradiţionale româneşti şi cântece ţigăneşti din zona Munţilor Carpaţi cu spontaneitatea debordantă, improvizaţia liberă şi anecdote. Apariţiile scenice ale Monicăi Mădaş combină muzica, marionetele, dansul şi povestirile, astfel încât vă puteţi aştepta la prospeţime şi inedit, dar şi la emoţia cântecelor vechi, de o muzicalitate aparte.

Emmanuel Hovhannisyan (Armenia) – duduk

Este unul dintre cei mai apreciaţi muzicieni din ţara sa, solist la duduk al Orchestrei Naţionale de Instrumente Tradiţionale a Armeniei, în ansamblul de muzică tradiţională “Taghran” şi în cadrul formaţiei de instrumente folclorice “Gurdjieff”. Pe lângă angajamentele sale la Conservatorul din Yerevan şi colaborările cu ansamblurile menţionale, Emmanuel Hovhannisyan a realizat numeroase proiecte muzicale. Un nou element în cariera sa îl reprezintă implicarea în proiecte de teatru şi cinema, graţie colaborării cu Teatrul “Hamazgayin” din Yerevan, unde evoluează ca actor.

Duduk-ul este un instrument de suflat cu origini antice, localizate în secolul al V-lea. Există totuşi specialişti armeni care consideră că duduk-ul ar fi apărut de fapt cu 1500 de ani înainte de secolul respectiv.  În Armenia el este numit ”tsiranapogh” sau “fluier din cais”. În 2005 UNESCO a declarat duduk-ul armean ca fiind o capodoperă şi l-a inclus în Patrimoniul Intangibil al Umanităţii.

Meg Hamilton (Marea Britanie) – vioară

Câştigătoare a Premiului Millennium, violonista, violista şi compozitoarea Meg-Rosaleen Hamilton apare frecvent pe scenele internaţionale. Este membru fondator în două formaţii care activează la Londra şi abordează genul world-music: She’Koyokh şi Kosmos Ensemble. Studiul intensiv al muzicilor tradiţionale greceşti, turceşti, arăbeşti şi stilului flamenco i-a oferit posibilitatea de a apărea pe scenă alături de numeroase ansambluri ce abordează genul world-music.

Akash Bhatt (India) – percuţie

S-a născut şi a crescut în India, dar locuieşte în prezent în Serbia. A învăţat să cânte la instrumentul de percuţie tradiţional numit "tabla" încă din copilărie. Cu timpul, colaborând cu artişti din medii culturale diferite, şi-a dezvoltat un limbaj propriu, care ţine pasul cu muzica contemporană. De când a devenit membru al formaţiei Shira u’tfila, în 2004 Akash a luat contact şi cu muzica Orienului Mijlociu, îmbogăţindu-şi astfel repertoiul. Pe lângă cariera muzicală, Akash Bhatt este un architect de succes.

Ruven Ruppik (Germania) – percuţie

Încă de la prima lecţie de percuţie, pe care a primit-o la 9 ani, Ruven a ştiut că menirea lui este aceea de a fi percuţionist. A fost membru în formaţii de muzică rock şi pop, iar la vârsta de 16 ani a început să fie atras de percuţia clasică. A câştigat competiţia naţională „Jugend musiziert” şi a avut ocazia de a realiza turnee în diferite colţuri ale lumii. Pe lângă studiile universitare cu specializare în muzica contemporană, Ruven a luat contact cu muzici tradiţionale din Bulgaria şi alte ţări din zona Balcanilor, pe care le aprofundează în prezent la Departamentul world-music al Universităţii Codarts din Rotterdam.

Invitată: Maria Casandra Hauşi (România) – voce

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite