„Ruinele teatrului, ruinele oraşului“, tema expoziţiei României la cel mai mare festival de scenografie din lume, Cvadrienala de la Praga

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Scena din "Elisaveta Bam", spectacol în scenografia lui Dragos Buhagiar, care va fi în cadrul standului României la Praga  FOTO: Tudor Predescu
Scena din "Elisaveta Bam", spectacol în scenografia lui Dragos Buhagiar, care va fi în cadrul standului României la Praga  FOTO: Tudor Predescu

Institutul Cultural Român va reprezenta România, în perioada 6-16 iunie, în calitate de partener strategic, alături de instituţii de prestigiu din Republica Cehă, la cel mai important eveniment cultural al anului 2019 desfăşurat în ţara de reşedinţă: Cvadrienala de Scenografie şi Spaţiu Performativ de la Praga 2019.

Cea de-a XIV-a ediţie a Cvadrienalei - cea mai mare expoziţie de arhitectură teatrală şi scenografică din lume - găzduieştedin 1967 reprezentanţi ai peste 70 de ţări. Pe parcursul a zece zile se vor organiza 64 de expoziţii naţionale şi peste 500 de evenimente în peste 100 de locuri din centrul oraşului Praga, care vor atrage aproximativ 50.000 de vizitatori.

Cele două standuri ale României de la această ediţie a Cvadrienalei prezintă fragmente din opera unui mare scenograf român, Dragoş Buhagiar, şi proiectele celor trei secţii de scenografie de la universităţile din ţară – UNARTE, UNATC (ambele din Bucureşti) şi Universitatea de Arte Târgu-Mureş –, reunite în jurul unui motiv comun, „Ruinele teatrului, ruinele oraşului“, propus de curatorul standurilor, criticul de artă şi eseistul George Banu. Institutul Cultural Român a organizat cele două standuri dedicate artiştilor consacraţi şi, respectiv, tinerilor creatori, prin transpunerea reflexiei plastice a unui artist de excepţie, Dragoş Buhagiar, alături de creaţiile viitorilor scenografi. Opera studenţilor la arte incită prin maniera originală şi revelatoare de a reinvesti şi recicla ceea ce e ameninţat de dispariţie în peisajul urban românesc de astăzi.

George Banu

„Un eveniment precum Cvadrienala de la Praga ne demonstrează că între text şi actori scenele îşi au propria lor personalitate. În cele mai reuşite creaţii, acestea formează, împreună cu replicile şi cu protagoniştii, un întreg solid precum nucleul atomic al celor mai stabile substanţe. Vorbind despre nuclee, este simbolic faptul că această reuniune de referinţă are loc, de mai bine de jumătate de veac, în inima Europei, într-una dintre capitalele ei cele mai seducătoare.

Pentru Institutul Cultural Român este o bucurie şi o onoare să susţină, şi în acest an, prezenţa românească la Cvadrienală, un loc în care prezentul scenei mondiale intră în rezonanţă cu viitorul. George Banu, reputat profesor şi eseist, curator al standului românesc, l-a invitat pe Dragoş Buhagiar, unul dintre cei mai reprezentativi scenografi români de azi, să-şi prezinte opera din perpectiva unei metafore largi şi poetice:Ruinele teatrului, ruinele oraşului.

La rândul lor, studenţilor de la trei şcoli de scenografie importante din România li s-a propus să se confrunte cu provocarea teatrului în spaţii neconvenţionale. Ne alăturăm publicului Cvadrienalei, cu speranţa că pasiunea şi curiozitatea îi vor fi răsplătite de propunerile scenografice româneşti de la această ediţie“, a apreciat Liliana Ţuroiu, preşedintele ICR (foto, alături de George Banu).

„Poetica ruinelor e indisociabilă de melancolia europeană care şi-a descoperit modernitatea privind busturi invalide, coloane frânte, palate dărâmate. Melancolia a fost la originea Renaşterii şi şi-a dezvoltat în timp capacitatea de a reînvia mental universuri dispărute.

Din această perspectivă putem explora universul eterogen expus de Dragoş Buhagiar ca pe o persistenţă poetică a ceea ce din opera lui continuă să existe în spectatorii de ieri şi îi invită pe cei de azi să o imagineze. O lume dislocată, unde visurile se pot naşte şi călătoriile se pot angaja“, a declarat criticul de artă George Banu, curatorul expoziţiei de la Praga.

„Ideea de a expune instalaţia Ruinele scenei este, până la urmă, un pretext pentru a mă reîntâlni cu obiectele create pentru diferite spectacole, de a inventa imagini noi, de a le reinvesti cu alte semnificaţii, reunindu-le într-o compoziţie coerentă, într-un alt spectacol, privit de aproape.

Spun alt spectacol pentru că şi o instalaţie este tot o formă de spectacol. Am vrut să dau şansaÎngerului sculptat, Ochiului tun, Sculpturii-Femeie, Triciclului Mobil, Contrabasului încarcerat, Mesei-uşă care se împotriveste intrării, Căzii şi Scheletului butaforie, Pendulului ochi, Viorilor- Coase să vină în faţă şi să-şi ţipe poveştile. Toate odată, aşa cum orice echipă de creatori de teatru face de obicei“, a precizat scenograful Dragoş Buhagiar (Foto Mihaea Marin).

Creată în 1967 de celebrul scenograf Josef Svoboda, Cvadrienala s-a dezvoltat, în următorii ani, în spiritul Primăverii de la Praga. În 2019, când sunt celebrate peste cinci decenii de activitate, evenimentul a devenit cea mai importantă panoramă a scenografiei mondiale. Cvdrienala permite vizitatorului să descopere peisajul planetar al scenografiei actuale în toata diversitatea sa, fiind prezenţi, în acelaşi timp, maeştri reputaţi şi tineri debutanţi din toate ţările. ICR susţine organizarea prezenţei româneşti la Cvadrienală din anul 2007, iar ultimele două ediţii au fost curatoriate, în 2011 şi 2015, de scenograful Ştefania Cenean.

Ruinele teatrulu

Catalogul care însoţeşte prezenţa românească în anul 2019 a fost realizat de editorul Dana Ionescu, redactor-şef al Editurii Nemira, şi de graficianul Bogdan Căpîlnean, textele fiind traduse în limba engleză de Samuel W.F. Onn. Organizarea Cvadirenalei în Republica Cehă a fost realizată de echipa Institutului Cultural Român de la Praga. În continuare, dupa Praga, expoziţia va fi prezentată în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, care se va desfăşura între 14-23 iunie 2019.

Scenografie Praga

Schiţă de Alina Petrovschi, din proiectul UNATC

Cvadrienala de Scenografie de la Praga a fost creată pentru a aduce în centrul activităţilor culturale cele mai bune performanţe artistice din design, scenografie şi arhitectură teatrală, creând astfel o modalitate de a fi transformate în experienţe de către profesionişti şi de către public. Expoziţiile, festivalurile şi programele educaţionale din cadrul Cvadrienalei devin un catalizator al progresului creativ prin încurajarea experimentării, interacţiunii, inovării şi a posibilelor colaborări. Scopul Cvadrienalei este de a onora, încuraja şi celebra munca designerilor, artiştilor şi a arhitecţilor, dar şi de a inspira şi educa marele public.

Citiţi şi:

Criticul de artă George Banu, despre prezenţa României la Cvadrienala de la Praga: Intimidarea e sterilă în artă. Confruntarea însă e necesară

România străluceşte la Cvadrienala de Scenografie şi Spaţiu Performativ de la Praga

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite