articolul anterior articolul urmator

Sindromul „Tezele din iulie“ loveşte din nou. De data asta, la Ateneul Român

2
14 Apr 2019 12:43:38
Alexandru Pătraşcu
Ateneul Român (1944)
Ateneul Român (1944)

2 Comentarii

Sorin Ionascu
14.04.2019, 15:11:44

Un articol binevenit, desi cu unele exagerari. 1. Andrei Serban a incercat la TNB niste experimente care au socat si publicul si lumea culturala, nu doar prin extravaganta si nonconformismul productiilor, ci si prin utilizarea in exces si uneori total gratuita a vulgaritatii si obscenitatii, atat in plan vizual, cat si in limbaj, deschizand drumul acestei abordari de care lumea s-a cam saturat. Nu sunt un pudibond si nu ma deranjeaza nici nuditatea si nici limbajul licentios, dar ma deranjeaza cand sunt folosite gratuit, doar ca sa socheze publicul. Dupa ani, a recidivat cu unele montari cel putin controversate ale unor spectacole de opera. Nici in alte tari productiile lui nu sunt unanim apreciate, fiind desori controversate sau chiar contestate. Si marea majoritate nu sunt nici pe departe niste monumente de bun gust artistic. 2. Razvan Ioan Dinca a avut meritul invitarii unor artisti prestigiosi si al initierii unor spectacole care pot (sau macar puteau) pune Bucurestiul pe harta capitalelor europene. Dar el a reusit sa faca acea struto-camila denumita "opereta", o constructie care e ceva intre un bungalow si un depozit, cu o structura si o acustica deficitare, cu probleme majore de siguranta (nu a trecut si nu va trece controlul ISU), in care s-au bagat indecent de multi bani. A facut si celebra renovare a Operei, care a fost un dezastru, stricand acustica (si asa problematica), dar si confortul spectatorilor (a inbracat toata sala in placaje de lemn, care ar fi trebuit, teoretic, sa imbunatateasca acustica, dar nu a imbunatatit nimic dinspre scena, in schimb s-au amplificat toate zgomotele din sala; a pus niste lumini ciudate, a dat jos toate perdelele astfel incat orice deschidere a unei usi in timpul spectacolului sa fie perceputa de aproape toata sala, etc.). A facut un dezastru in culise si in partea tehnica, a desfiintat cam toate atelierele operi, inclusiv luminile, si le-a externalizat, cheltuind apoi sume consistente pentru fiecare spectacol pe niste contracte date "cui trebuie". Chiar daca a fost exonerat de justitie (oricum fusese inculpat doar pentru o mica parte din porcariile pe care le-a facut), asta nu inseamna ca nu s-a vazut foarte clar o mare parte din "reusita" sa. Uitasem sa spun ca, la finalul "renovarii", a lasat scena fara structura de rezistenta, aceasta riscand sa pice oricand, motiv pentru care unele spectacole nu au mai putut fi puse (inclusiv mult-trambitata noua premiera cu Manon Lescaut, cu decorurile de la ROH, care erau mult prea mari si mult prea grele pentru a fi suportate de scena ONB, astfel incat camioanele au fost intoarse din drum si s-a renuntat, dar banii s-au platit si nimeni nu a fost tras la raspundere pentru asta). Ba chiar au fost suspendate spectacolele o perioada de catre Inspectia Muncii pe motive de securitate, pana cand a fost refacuta structura de rezistenta, aceasta pe vremea mult0hulitei Beatrice Rancea, care a incercat sa repare cate ceva din dezastrul pe care l-a gasit, dar mai nimeni nu a observat acest lucru. 3. Kobborg nu a fost fortat sa plece, acolo a fost un conflict de orgolii si o situatie prost manageriata de aproape toti cei implicati. E adevarat ca a reusit in doar un an si ceva sa aduca baletul ONB la un nivel pe care nu-l avusesera din vremuri imemoriale si sa puna niste spectacole demne de o capitala eurpeana, dar conditiile contractuale si financiare au fost cel putin dubioase. S-a vazut si din faptul ca, dupa plecarea lui, nu a mai fost posibila punerea niciunuia din acele spectacole. 4. "cum începe o instituţie de cultură să iasă din rând, încercând să facă ceva „ca afară”, dar cu seriozitate, fără să copieze şi să vulgarizeze" - vezi punctul 1. In rest, da, cam asa e. In anii pesedizarii Romaniei pot avea loc doar acei oameni si doar acele evenimente care sa le aduca bani si diverse alte foloase celor de la putere. Orice altceva trebuie pedepsit cu asprime. Idferenta fata de comunisti e ca acum primeaza ideologia banului si a puterii. Sustinute prin slugarnicie, incompetenta, impostura si maxima ticalosie.

+4 (6 voturi)
Sorin Ionascu
14.04.2019, 23:33:43

As vrea sa adaug, in ceea ce priveste activitatea FGE cateva lucruri pe care autorul le omite. In afara concertelor din abonament si a seriilor de conferinte, stagiunea a fost completata de concerte in afara abonamentelor si de concerte camerale si recitaluri, multe din acestea dedicate unor tineri solisti care au mare nevoie de scena si de podiumul de concert pentru desavarsirea lor profesionala. Numarul acestora e cel putin egal cu al marilor concerte. Mai mult, in afara stagiunii, cand teatrele iau vacanta, FGE a devenit gazda unui important festival organizat privat, "Vara magica", ce umple cele doua luni de vacanta cu evenimente muzicale de calitate si care a ajuns deja la a 6-a sau a 7-a editie. Mai putem pune si colaborarea cu Festivalul Sonoro, primul festival privat de muzica clasica din Romania, cu 10 editii pana acum, in fiecare din ele Ateneul gazduind cel putin unul sau doua din concerte sau recitaluri. Chiar daca nu toate evenimentele sunt de o imensa valoare artistica, majoritatea sunt de o tinuta inalta, in ultima stagiune chiar mult peste ce era normalul institutiei si al Bucurestiului. Mai mult, e cam singura institutie care promoveaza constant tinerii. Atat sub aspectul volumului de activitate cat si sub cel al calitatii, in ultimul an FGE a fost cu mult deasupra tuturor celorlalte institutii muzicale bucurestene, as zice chiar din tara. Si asta far a beneficia de fonduri uriase, precum institutii similare din alte tari.

+2 (4 voturi)