„Succes“ s-a bucurat de un real succes în lumea cântului cultivat!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Este evenimentul care a animat viaţa muzicală bucureşteană în egală măsură pe cea muzicală internaţională, în zilele de început ale acestei luni. Este un program al Universităţii bucureştene de muzică, un program internaţional de excelenţă în artele spectacolului.

Se instituie astfel „Trophaeum artis cantorum“, distincţie ce stabileşte nivelul exigenţelor academice în domeniul cântului cultivat susţinut aici în egal „parteneriat“ cu pianul. Iar de această dată domeniul stabilit a fost cel al cântecului de mare tradiţie europeană, de la Mozart şi Beethoven la Schubert şi Richard Strauss, de la Ceaikovski, de la Debussy, la Enescu sau Pascal Bentoiu, spre exemplu.

Prin decizia unanimă a juriului, distincţia supremă a fost acordată baritonului Silviu Alexandru Mihăilă, artist liric aflat în pragul marilor fapte de muzică. Aparat vocal temeinic constituit, rafinat discernământ stilistic etalat atât în domeniul liedului german – „Retras în Intimitate“ de Hugo Wolf, cât şi în acela al romanţei ruse – „Nu numai cel ce ştie“ de Ceaikovski; capodopere ale genului, ambele au fost prezentate în etapa finală a competiţiei, în limba originală. Ambele momente dezvăluie în acest caz personalitatea artistului cultivat care gândeşte, care cerceteză subtilităţile textului atât muzical cât şi poetic, care ştie a potenţa valorile cântului cameral. Tot în cadrul competiţiei, în etapa anterioară, a prezentat un quasi inedit chanson enescian, puţin cunoscut, „Silence“, pe versuri de Albert Samain. I-a fost conferit, de asemenea, Premiul „George Enescu“ din partea instituţiei muzeului ce poartă numele marelui muzician român.

I-a stat alături, în etapa finală, pianistul Gabriel Gîţan un muzician ce susţine o abordare pe cât de sensibilă pe atât de inteligentă a textului în relaţia cu vocea. La anume distanţă, poziţiile următoare ale competiţiei au fost oferite sopranei Diana Alexe şi mezzo-sopranei Antonia Cosmina Stancu.

Distincţia unică acordată în materie de parteneriat în această emblematică relaţie camerală, a revenit pianistei Ana Silvestru din Germania, tânăr muzician ce parcurge etapele unei maturităţi artistice temeinic rostuite, un artist de extinsă experienţă solistică inclusiv în domeniul muzicii de cameră.

Dar evenimentul la care mă refer nu s-a rezumat exclusiv la latura competiţională; a fost în parte inedit, în parte original. A fost imaginat de muzicologul profesor Mihai Cosma, autorul conceptului, un spirit imaginativ, organizat, atent la construcţia unor oportunităţi utile tânărului muzician, profesionistului în devenire, utile consolidării statutului acestuia.

Anterior competiţiei propriu-zise cei patruzeci de participanţi admişi în concurs au avut parte de consiliere profesională, de cursuri de măestrie susţinute de personalităţi ale zonei cântului academic, cum sunt Larisa Gergieva din Rusia, Eleonora Pacetti din Italia, Boiko Ţvetanov din Bulgaria; cursuri destinate pianiştilor din domeniul cântului cameral, au fost susţinute de asemenea de Elena Fedorenko din Rusia, de Mădălina Florescu din Bucureşti. Din juriul propriu-zis au mai făcut parte criticul muzical John Allison, din Londra, sopranele Bianca Manoleanu şi Georgeta Stoleriu. In competiţia finală au fost admişi peste douăzeci de competitori.

Cultură stilistică în zona cântului cameral, cunoaşterea aprofundată a naturii propriu-zise a genului, natura aparte privind relaţia în ansamblu, posibila diversificare a disponibilităţilor aparatului vocal, adecvarea specifică a mijloacelor pianistice... sunt aspecte pe care le dezvoltă acest „Program internaţional de excelenţă pentru artele spectacolului“. Este drept, nivelul de excelenţă poate fi imaginat doar atunci când cultura stilistică, discernământul, gustul ales se concretizează în abordarea cântului cameral ce provine din minimum două sau mai multe zone de cultură; aspect necesar a fi fost stabilit în regulament. Este drept, mulţi concurenţi au înţeles acestă firească exigenţă. Tot în regulament era firsc a fi fost stipulat un număr semnificativ mai mare al pieselor incluse în competiţie, minimum şase sau opt. Rezistenţa în timp privind eficienţa aparatului vocal este luată în consideraţie în marile competiţii de gen.

Dar să nu uităm particularitatea specifică a acestui eveniment;  aspectul educativ-formativ propus de organizatorii acestei ediţii, a fost cuplat celui competiţional.

Atât cursurile cât şi competiţia au fost precedate de expuneri orientate pe probleme punctuale, susţinute de lectori invitaţi, printre care producătorul de film Eugen Oprina, regizorul-director Raluca Popa, actriţa Ana Bianca Popescu, managerul cultural-stilist Luana Ungureanu.

Există importante promisiuni pentru viitor! Ediţiile viitoare ale evenimentului pot fi destinate genului de operă sau musical-ului. Căci nivelul de excelenţă trebuie vizat în toate domeniile artei spectacolului!

Un concept original Mihai Cosma

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite