Arte

articolul anterior articolul urmator

Un nou manager general la ONB

0
3 Apr 2018 10:01:18
Alexandru Pătraşcu
Finalul spectacolului „Fidelio” (r.: Graham Vick) prezentat de numai două ori pe scena Operei Naţionale.
Finalul spectacolului „Fidelio” (r.: Graham Vick) prezentat de numai două ori pe scena Operei Naţionale.

Nu e 1 Aprilie. Tocmai când constatam că dl secretar de stat Mădălin Voicu nu s-a ţinut de cuvânt când promitea, la momentul ungerii celui de-al şaselea interimar (Ştefan Ignat), că va anunţa în luna Martie data concursului pentru conducerea Operei Naţionale Bucureşti, website-ul Ministerului Culturii a publicat anunţul privind concursul.

Articol publicat pe blogul Despre Opera.

E ca într-un serial pasionant de pe Netflix. Ce s-a întâmplat până acum?

Se încheie astfel o perioadă de trei ani de provizorat, din care ultimii au fost un tobogan spre izolare culturală şi regres artistic, imediat după scandalul de la balet din Aprilie 2016. Cum spuneam mai sus, s-au perindat nu mai puţin de şase directori interimari: George Călin (2015-2016), [cenzurat] (cinci zile în luna Aprilie 2016), Vlad Conta (11 zile, tot în Aprilie 2016), George Călin (nici 24 de ore, imediat după Conta), Beatrice Rancea (2016-17) şi ultimul, Ştefan Ignat, cel numit în Decembrie 2017, acum în funcţie.

Din Aprilie 2016 şi până astăzi, Opera Naţională a pierdut, odată cu alungarea ruşinoasă a lui Johan Kobborg, mai mult de jumătate din ansamblul de balet şi practic toţi soliştii valoroşi (Alina Cojocaru, Marina Minoiu şi Francesca Velicu fiind cele mai dureroase exemple, cu atât mai mult cu cât carierele lor strălucesc acum în Anglia şi Danemarca). Catastrofa de la balet a fost împlinită şi de pierderea unei întregi duzini de coregrafii, prin retragerea drepturilor de reprezentare. Apoi, nu mai puţin de zece producţii de operă semnate de regizori renumiţi sunt pur şi simplu scoase din repertoriu pentru anul 2018, cel puţin din cât se cunoaşte până acum. Mai departe, ONB s-a retras şi din asociaţia teatrelor de operă europene, Opera Europa, al cărei cel mai vizibil proiect este website-ul Opera Vision (fostul Opera Platform), pe care se transmit gratuit spectacole de foarte bună calitate ale membrilor săi (Royal Opera House şi Teatro alla Scala inclusiv). În fine, cifrele seci ale ultimilor trei ani, menţionate în caietul de obiective pentru concurs (pag. 9-10), întăresc această decădere: costuri mereu mai mari, spectatori plătitori tot mai puţini (chiar dacă anunţurile de „sold-out” sunt tot mai frecvente), venituri proprii tot mai scăzute, la fel şi numărul de evenimente etc.

Acesta este pasivul tranziţiei de la mandatul dlui Răzvan Dincă spre cel al viitorului director general.

Citiţi continuarea articolului pe blogul Despre Opera.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările