Arte

articolul anterior articolul urmator

Vioara lui Enescu?

4
20 Aug 2021 19:43:16
Sanda Vişan

În România ultimilor 30 de ani pare că tot ce putea fi distrus, furat, sau însuşit fraudulos şi-a împlinit funestul destin, fie că a fost vorba de industrie sau agricultură, de bunuri mobile sau imobile. Mereu ni se pare că jaful a luat sfârşit şi tot de atâtea ori se mai găseşte ceva de căpuşat, de la combinate muribunde la achiziţii publice şi împrumuturi bancare.

Iar bunurile culturale nu au scăpat nici ele de acţiunile escrocilor, cum a fost marea operaţiune din primii ani ai acestui mileniu, o afacere aducătoare de milioane, al cărei „obiect de desfacere” au fost falsele sculpturi de Constantin Brâncuşi, numite repede, în glumă, brâncuşei.
 
Pentru a preveni orice posibilă tentativă de a lăsa şi numele lui Enescu să cadă pradă unor negocieri dubitabile, astăzi ARTEXIM, organizatorul Festivalului Internaţional George Enescu, a anunţat public că a solicitat Ministerului Administraţiei şi Internelor să facă demersurile legale pentru a verifica legalitatea scoaterii la licitaţie a unor bunuri şi manuscrise ce i-au aparţinut compozitorului George Enescu.
 
Solicitarea oficială a ARTEXIM face referinţă la anunţul făcut de o casă de licitaţii din Bucureşti, cu privire la punerea în vânzare a unor bunuri şi manuscrise care au aparţinut compozitorului George Enescu şi care, potrivit specialiştilor, ar trebui să fie în patrimoniul naţional.

 
În adresa oficială, ARTEXIM a solicitat demararea demersurilor legale, pentru verificarea provenienţei acestor bunuri şi a legalităţii scoaterii lor la licitaţie.
 
ARTEXIM a arătat că felul în care este anunţată scoaterea la licitaţie a acestor bunuri ridică numeroase semne de întrebare, pe care autorităţile trebuie să le verifice, precum:
 
1. Nu este cunoscută provenienţa acestor piese manuscrise, dintre care unele sunt inedite. Este specificată colecţia Romeo Drăghici, avocat prieten şi secretar personal, multă vreme, al lui Enescu. Dar Romeo Drăghici, totodată fondator şi primul director al Muzeului „George Enescu“ şi mai ales legatarul său testamentar, a donat el însuşi mai multor fonduri publice – în primul rând Muzeului Enescu, apoi Arhivelor Naţionale şi Cabinetului de Muzică al Academiei Române – tot ceea ce rămăsese de la Enescu.
 
Fidelitatea sa pentru orice a rămas de la Enescu (încredinţat lui direct, în 1946) sau a rămas în cuprinsul proprietăţilor din ţară ale lui Enescu (după moartea sa, în 1955, respectiv după 1968, la moartea soţiei lui Enescu) justifică, în contextul acestei licitaţii, examinarea juridică şi patrimonială cea mai atentă.
 
2. Manuscrisul tragediei lirice (numită „piesa“) Œdipe, cu preţ de pornire la 100.000 euro şi evaluat a fi adjudecat la 300.000 euro, este şi mai problematic. Œdipe, după standardele creatorului său şi ale muzicologiei internaţionale, este reuşita supremă a lui Enescu.
 
Casa „Historic“ nu menţionează nici dimensiunile, nici datarea, nici traseul partiturii, iar cele câteva fotografii plasate pe site-ul licitaţiei justifică ele însele un control, ştiut fiind că un asemenea document nu poate lua calea unei colecţii private, căci angajează la cel mai înalt nivel responsabilităţile patrimoniale maxime ale Statului român.
 
3. Vioara menţionată a fi un Guarneri dăruit lui Enescu de Casa Regală, la o dată şi într-un context complet neclare, este un instrument care nu apare în familia viorilor binecunoscute pe care a cântat de-a lungul vieţii Enescu (în principal patru, fiind cunoscute un număr de douăsprezece, printre care aceasta de la 1885 nu figurează). De aceea, se poate presupune că este vorba de o informaţie falsă, câtă vreme nu există dovezi clare să susţină aserţiunile organizatorului.
 
4. Astfel de practici asociate celor mai importante fonduri de patrimoniu cultural din ultimii 150 de ani au fost sesizate şi la licitaţii anterioare.
 
În decembrie 2019 şi în aprilie 2021, Casa de licitaţii „Historic“ a organizat două licitaţii cu manuscrise care i-au aparţinut lui Mircea Eliade, unele inedite, altele defectuos editate. Cele două licitaţii cu fonduri din colecţia Mircea Handoca, obţinute de acesta fraudulos, înainte de decembrie 1989 şi niciodată restituite circuitului public, au fost blocate în urma presiunii publice. Astfel, majoritatea loturilor din licitaţia din 4 aprilie 2021 au fost cumpărate – prin drept de preemţiune – de Academia Română, pentru Biblioteca Academiei Române, dar numai de ce a fost anulat un drept de preemţiune obţinut în condiţii neclare de Casa „Historic“, de la Arhivele Naţionale. Similitudinea între risipirea tezaurului de manuscrise Eliade şi risipirea tezaurului de manuscrise Enescu devine tot mai documentabilă, se încheie comunicatul ARTEXIM.
 
 
Asigurarea unor vânzări de succes necesită timp şi o pregătire meticuloasă şi răbdătoare. Aşa îmi explic acum de ce, în 2019, pe toată perioada Festivalului George Enescu, am putut vedea şi fotografia o expoziţie de documente şi fotografii legate de viaţa şi activitatea muzicală ale lui George Enescu, organizată de Casa de licitaţii Historic. Prieteni, discipoli, soţia maestrului ne priveau din fotografiile de epocă, aşezate în vitrinele găzduite de Rotonda Ateneului Român. Artefacte care, dacă se dovedesc a fi autentice, ar putea bucura ochii şi mintea viitoarelor generaţii, ca parte a patrimoniului naţional al Romaniei, ţara care l-a dat lumii pe George Enescu, exemplar omagiat prin festivalul ce-i poartă numele.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Camelian Propinatiu
20.08.2021, 20:46:39

Important e că politicienii îşi amintesc de Patrimoniu într-un mandat cu dedicaţii carosabilului! Altminteri, ce mi-e manelofan, ce mi-e meloman!

-9 (9 voturi)
No Mercy
20.08.2021, 20:47:58

”În România ultimilor 30 de ani pare că tot ce putea fi distrus, furat, sau însuşit fraudulos şi-a împlinit funestul destin, fie că a fost vorba de industrie sau agricultură, de bunuri mobile sau imobile. Mereu ni se pare că jaful a luat sfârşit şi tot de atâtea ori se mai găseşte ceva de căpuşat, de la combinate muribunde la achiziţii publice şi împrumuturi bancare.” Are valoare de postulat fraza asta. Am pus-o deja in folderul cu..postulate. Dar apropo..Chiar mai sunt si romani carora le arde de..cultura..? Si care mai au si tupeul sa pomeneasca de valori culturale romanesti..? Strict interzis asa ceva..! Regimul actual ar face bine sa termine odata pentru totdeauna (cat mai repede si prin orice metoda care se impune in ..situatii sau stări de urgenta, nu?) cu..românismele astea nesuferite si oricum depasite de nivelul de progresism atins de planeta..! Ce s-ar face liberalismul progresist globalist, mai precis penelist-iohannist in cazul nostru, fara un pic de ordine si disciplina..?! ”Liberalismul” PNL-ului iohannist-neosecuristic e ”muci”, o ”gogoasa” cu care sunt indopati babuinizatii regimului, o minciuna uriașă uluitor de tupeista, atat sub aspect doctrinar-ideologic, cat mai ales al practicii guvernamentale si legislative(de cea cultural-educationala nici nu mai vorbesc!) E pur si simplu gargara pentru urechile ”trepanaților” pe care propaganda de tip iohannist-securist-maoist-bruxelleza i-a prostit mai ceva decat ii prostea propaganda comunista a lui Ceasusescu pe ”brigadierii” CAP-urilor. Lipsit total de dimensiunea liberala si nationala pe care inca le mai avea cat de cat inainte de preluare partidului de catre Noua Securitate si marioneta ei Klaus Iohannis, PNL-ul a ajuns ”bratul politic” al globalismului neo-marxist in Romania, si agentura a ”progresismului” miscarii LGBTQ+, devenind practic o organizatie infractionala dirijata de afara, condusa de ”drone” penale, fripturiste si traseisti liber-schimbiste precum Iohannis, Cîțu, Mihai Chirica, Dan Vîlceanu, Rares Bogdan, etc, si inca o organizatie infactionala profund anti-nationala si anti-romaneasca, care executa cu rigurozitate cazonă (intocmai si la timp) ordinele premergatoare si necesare colonizarii tarii primite de la guverne straine (Germania si Franța, indeosebi) si deciziile devastatoare venite de la UE (devastatoore pentru interesele Romaniei, pentru economia ei, pentru avutia ei nationala, pentru suveranitatea ei, pentru ființa ei nationala si sanatatea morala si sociala a vietii de familie, asa cum a fost consacarata milenii de-a randul de legaturi si sentimente traite de barbatul si femeia care intemeiaza impreuna o familie), decizii luate de politrucii si birocratii corupti din staff-ul de la Bruxellles, politruci si birocrati in fata carora ”dronele”, neo-fanariotii si cozile de topor de alde Iohannis, Cîțu, Bogdan Rares si alti corifei ai Imposturii Tupeiste care se numeste ”liberalism PNL-ist”” pocnesc din calcaie si se ploconesc ca niste executati docili, complet lipsiti de demnitate si patriotism. In prezent Romania si romanii nu mai au nici aparatori si nici conducatori care se le apere, cultura, identitatea, demnitatea, suveranitatea si interesele nationale, si asta pentru ca ”sefii liberalismului romanesc”, adica corifeii actualului regim aflat la butoanele banului public si al legiferarii, se inchina steagului globalismului politico-financiar-mafiot anti-national si anti-românesc, slujind totodata si drapelul Curcubeului LGBTQ+. Tricolorul, grija faca de interesele tării si oamenilor ei, respectul pentru traditiile crestinesti in care au fost nascuti, crescuti si educati, si sacrificiile facute de inaintasi pentru ca Romania sa devina o natiune demna si suverana, nici nu mai exista pentru ei, pentru ”liberalii”..PNL-ului iohannist-cîțulist-neosecuristic! Cultura, educatia si tot tine de ce tine de indentitatea nationala..? Mofturi..! Da..! Ăsta e ”PNL-ul” iohannist-cîțulist-neosecuristic! O pata de rusine pe obrazul istoriei devenirii si existentei noastre ca natiune crestina, demna si suverana-deziderat in numele caruia generatii intregi de romani au platit pretul suprem. Si pentru ce l-au platit? Pentru ca in prezent, o gasca de neo-fanarioti penali si cozi de topor care-si spun in bataie de jos ”liberali” si ”partid national”, odata ajunsi fraudulos, ilegitim si cu ajutor strain la putere, sa ne vanda imediat pe nimic, doar pentru a face pe placul guvernelor straine si al gruparilor globaliste transfrontaliere politico-mafiote, anti-nationale si anti-romanesti, care i-au plantat la conducerea Romaniei..! Eroii neamului, care prin martiriul lor au facut posibila existenta Romaniei ca natiune, se rasucesc in morminte..!

-13 (13 voturi)
Nirolf
21.08.2021, 16:20:51

*** Tarziu ... In satul Tescani (jud Bacau) unde G Enescu a avut un slendid conac in involburarile istoriei conacul a fost jefuit . Multi sateni aveau prin pod lucruri pe care pretindeau ca au apartinut lui G Enescu . Cat despre o vioara a lui se povestea ca ar fi ajuns proprietatea unui tigan celebru violonist care ar fi lasat-o mostenire fiului sau nevrednic politician postdecembrist .

-7 (11 voturi)
Bongo Pongo
22.08.2021, 23:22:19

Stiu io nenea Florin. Este vorba de marele Ion Voicu, care a primit vioara spre folosinta de la Statul Roman. El i-a lasat-o lui Medelin. (mare pulitician pizidiel), care o si aranjase s-o vanda pe piatza neagra a furaciunilor culturale, pana i-a fost confiscata. Care, Medelin, a scapat fara sa faca macar o zi de puscarie pentru furt de patrimoniu. In Occident lua cel putzin cinci cotzi, daca nu cumva zece.

-4 (8 voturi)
Modifică Setările