Arte

articolul anterior articolul urmator

Zece motive pentru care trebuie votată Maia Sandu. Victoria Nagy Vajda, fost secretar de stat, despre „victoria“ spiritului la est de Prut

22
29 Oct 2020 16:58:53
Doinel Tronaru
Victoria Nagy Vajda, faţă în faţă cu cei „O sută de ani de singurătate“ ai VRC     Foto: Anastasia Gurschi
Victoria Nagy Vajda, faţă în faţă cu cei „O sută de ani de singurătate“ ai VRC     Foto: Anastasia Gurschi

Duminică, 1 noiembrie, au loc alegeri prezidenţiale în Republica Moldova, şi de data aceasta ele sunt chiar decisive, consfinţind ori reapropierea de România şi Europa, ori înfeudarea definitivă faţă de Rusia pentru o lungă perioadă de vreme. Victoria Nagy Vajda, fost secretar de stat al Republicii Moldova în guvernul Maia Sandu, explică pentru „Adevărul“ de ce o votează duminică din toată inima pe Maia Sandu.

Născută în Basarabia, Victoria Nagy Vajda (originară din Orhei, s-o spunem de la bun început) este în România un binecunoscut manager cultural, preşedinte al Asociaţiei pentru cultură şi arte ARBOR, înfiinţată de ea în 2017, prin care şi-a propus promovarea culturii basarabene în România de dincoace de Prut şi strângerea legăturilor culturale dintre cele două ţări-„surori“. În mare, se poate spune că, de-a lungul celor trei ani, a şi reuşit.

În cursul zilei de ieri, a avut loc la Arbor.art.room (spaţiul expoziţional pe care l-a inaugurat în vară pe pitoreasca stradă a Transilvaniei, din centrul Capitalei) deschiderea expoziţiei aniversare „Valentina Rusu Ciobanu – Un veac de singurătate“, în ziua în care cea mai mare pictoriţă din Republica Moldova, devenită centenară, împlinea 100 de ani. A fost încununarea unui efort vast, depus în ultimele 10 luni, şi a unui proiect complex, menit să facă (re)cunoscut în România numele marii artiste basarabene, până acum cvasi-necunoscut şi ignorat aici, şi care s-a bucurat de un imens succes, interes şi apreciere.

Victoria Nagy Vajda şi Anastasia Gurschi, curatoarele expoziţiilor dedicate Valentinei Rusu Ciobanu la Bucureşti

„Oamenii buni“, din afara sistemului „ticăloşit“

În toamna anului 2019, Victoria Nagy Vajda a exercitat funcţia de secretar de stat, la Ministerul Culturii, în guvernul Maia Sandu (din păcate, doar până la nefericita cădere a guvernului din noiembrie). Propunerea a fost făcută ministrului de la acea vreme, Liliana Nicolăescu Onofrei, chiar de către Maia Sandu, premierul urmărindu-i „de la distanţă“ Victoriei Nagy Vajda activitatea de manageriat cultural, „apostolat“ i-aş spune eu, centrată predominant pe artele plastice şi pe educaţie prin cultură.

Este unul dintre motivele pentru care Victoria o apreciază în continuare pe Maia Sandu (foto dreapta): faptul că este atentă la oamenii din jur şi caută mereu nume noi pentru a le aduce la guvernare, „să le invite la conducere“. Este vorba despre oamenii „din afara sistemului“ (şi din acest punct de vedere, Maia Sandu, da, este un candidat „anti-sistem“), despre „puterea celor fără de putere“, şi ne-amintim că acesta a fost şi unul dintre motivele pentru care l-am votat pe Klaus Johannis în toamna lui 2014, chiar dacă preşedintele, de-atunci până acum, a îndeplinit doar parţial (spre deloc) acest deziderat.

Vezi şi: Victoria Nagy Vajda despre de ce trebuie votată Maia Sandu (video de susţinere a candidatei forţelor democratice)

Decalogul VNV

Dar să-i dăm cuvântul Victoriei Nagy Vajda, pentru a-şi explica opţiunile şi atitudinea politică:

„Pentru că, iată, după 30 de ani de independenţă, Republica Moldova este un tărâm al instabilităţii, al hoţiilor, al ipocriţilor, un stat care se pierde prin pierderea cetăţenilor, avem nevoie ca niciodată de un Preşedinte al oamenilor, aşa cum acest pământ merită.

De ce Maia Sandu:

1. Maia Sandu a revenit în Moldova de la un job în Washington, pentru că este un om curajos, cumsecade şi patriot pe de-a-ntregul. Un fost membru al diasporei, care a depăşit propriul confort, pentru a reveni în ţară şi a face muncă titanică în folosul cetăţenilor (ministru al Educaţiei 2012-2015, fondatoarea şi preşedinta Partidului Acţiune şi Solidaritate 2016, candidat la funcţia de Preşedinte 2016, prim-ministru al Guvernului Republicii Moldova 2019, candidat la funcţia de Preşedinte 2020).

2. Maia Sandu este cel mai profesionist politician pe care l-a avut Republica Moldova, un profesionist priceput în ale economiei şi principiilor de dezvoltare ale unui stat. Profesionalismul nu îi este întâmplător, i se datorează de la multă muncă şi tenacitate: elevă eminentă, şefă de promoţie, studii la Harvard.



3. Maia Sandu este un politician al tuturor cetăţenilor Republicii Moldova, într-un stat multietnic, de ale cărui caracteristici s-au folosit toţi politicienii din Republica Moldova de până acum, vezi cazul Igor Dodon (din păcate nu e unul singular). Nu a avut niciodată un discurs de dezbinare a societăţii, dar a fost cea care a sprijinit toate grupurile etnice din ţară sau regiunile cu o anumită majoritate etnică.

4. Maia Sandu s-a arătat dintotdeauna o luptătoare neînfricată împotriva corupţiei şi a justiţiei controlate, inamicii nr. 1 ai unui stat de drept. Pentru că Republica Moldova a scăpat de oligarhul Vlad Plahotniuc doar graţie perseverenţei luptei împotriva acestuia, inclusiv prin pasul făcut de creare a unei coaliţii cu PSRM (în vara anului 2019), care a avut ca singur scop eliminarea lui Vlad Plahotniuc de la conducerea Republicii Moldova şi revenirea de la stat capturat la stat de drept.

5. Maia Sandu este politicianul care nu a agonisit nici o avere din momentul intrării în politică. Un om modest, cu valori umane înalte.

6. Maia Sandu, ca Preşedinte cu dreptul de a numi judecători, nu va numi în funcţii judecători a căror integritate a fost afectată. Doar prin eliminarea corupţiei şi eliberarea justiţiei se vor rezolva cele mai multe probleme din Republica Moldova, inclusiv cele care afectează calitatea vieţii.

7. Pentru că e cel mai bun reprezentant al Republicii Moldova în raport cu relaţiile externe. Profesionalismul şi integritatea Preşedintelui vor reprezenta un garant pentru partenerii externi de a investi în Republica Moldova, pentru că, fără sprijin financiar din exterior şi fără asistenţă tehnică, un stat relativ tânăr ca Republica Moldova nu poate exista.

8. Maia Sandu a dus o politică corectă de bună vecinătate cu statele vecine, lucru confirmat de felul în care politicianul Maia Sandu este primită de înalţii demnitari vecini.

9. Maia Sandu ştie că pentru un popor lucrul cel mai important este ca liderul să-i fie aproape, să ţină la oamenii din toate straturile sociale, să ţină cu vârstnicii, cu oamenii din instituţiile de învăţământ, medicale şi oamenii de cultură, cei mai afectaţi de sărăcie. Maia Sandu face săptămânal drumuri prin toate raioanele Republicii Moldova pentru a-i asculta şi a discuta cu oamenii, or nici un politician de până acum nu a făcut acest lucru, limitându-se «să vorbească» poporului doar de la televiziunile controlate partinic.

10. Maia Sandu este politicianul care şi-a sacrificat viaţa personală în folosul celei comunitare. Or, de oameni care fac sacrificii în folosul ţării, poporul Moldovei are nevoie. Pe baza modelului de politician creat de Maia Sandu, mulţi alţi oameni integri, profesionişti şi bine intenţionaţi au hotărât să i se alăture. E timpul oamenilor buni!“.

Îmi permit să mai adaug eu (doar) un singur motiv: „În cadrul emisiunii «În PROfunzime» de pe postul Pro TV Chişinău, din 1 februarie 2016, Maia Sandu a declarat că «Dacă ar avea loc un referendum pentru unire cu România, personal aş vota Da»“. Şi încă unul, de ordin simbolic: sloganul său „În /pas/ cu Maia Sandu“ (platformă devenită ulterior Partidul Acţiune şi Solidaritate, cu sigla PAS) seamănă izbitor de mult cu „Pas cu pas“ al lui Klaus Johannis (chiar şi lozinca „E vremea oamenilor buni“ poate trimite la „E vremea lucrului bine făcut“ a neamţului).

Citeşte şi:

Zece motive pentru care trebuie votat Klaus Iohannis (11 noiembrie 2014)

despre eventuala victorie a Maiei Sandu la alegerile din 2020, dar şi despre posibilele consecinţe ale unei nedorite înfrângeri



O basarabeancă la Bucureşti, Luxemburg şi iar Bucureşti

Aş putea să scriu şi eu zece motive pentru care o promovez pe Victoria Nagy Vajda, dar o să mă limitez doar la a prezenta principalele ei activităţi în România. Mai înainte însă, pentru a explica afirmaţia din titlu, cu „victoria“ Spiritului (sau a Binelui, ar fi spus un Ronald Reagan – influenţat, desigur, de „Războiul stelelor“ –, care numea URSS-ul ca fiind „Imperiul Răului“), trimit la ceea ce-am scris după victoria lui Nicuşor Dan la recentele alegeri locale pentru Bucureşti (matematician acesta, dar şi Maia Sandu este un economist reputat, cu studii la Harvard, ceea ce nu-i de ici-colo).

Theopen-art.com în vară), iar din 2017 s-a întors în România şi la Bucureşti, „cu gânduri mari“.

„În 2015, după un concert de jazz la Green Hours, mi-am zis că nu mai pot pune în aşteptare dorinţa mea din studenţie de a mă implica în susţinerea şi promovarea sectorului cultural.

Termenul limită pentru rezultate concrete era fixat pentru 2020, când aveam să fac 40 de ani. Zic eu, am reuşit!“, povestea Victoria Nagy Vajda la deschiderea spaţiului expoziţional (se evită termenul de „galerie“, pentru că spaţiul nu are activitate comercială) Arbor.art.room (foto dreapta sus; în str. Transilvaniei, nr. 11, pe lângă Sala Radio şi Parcul Luigi Cazzavillan), care-a avut loc în vară, cu minunata expoziţie „Mapa Portdesen“, conţinând lucrări (excelente, de altfel) ale copiilor de la şcolile de artă de pe tot cuprinsul Republicii Moldova (inclusiv din oropsita Transnistrie, mai precis Tiraspol şi Râbniţa). Inaugurarea acestui spaţiu – care are până acum la activ încă două expoziţii „fizice“, „Woman Unchained“ by Irina Greciuhina (artistă based în Chişinău) şi actuala „Valentina Rusu Ciobanu – Un veac de singurătate“ – era încununarea eforturilor depuse timp de aproape trei ani de Asociaţia ARBOR (care, să nu ne mai ascundem după deget, înseamnă un singur om, respectiv VNV). Şi noi zicem că VNV şi Asociaţia ei au reuşit, dar să vedem ce, mai precis.

Citeşte şi:

„Femeile se află la conducerea lumii mele“. „Woman Unchained“, cu Irina Greciuhina la Bucureşti

„O sută de ani de singurătate“, cu Valentina Rusu Ciobanu. „Geniul Basarabiei“, la centenar

Mark Verlan, artistul iconic şi underground din Chişinău, pe care l-a adus în persoană la Bucureşti în toamna lui 2019

Ce este Asociaţia ARBOR şi ce vrea ea de la noi

Asociaţia ARBOR s-a înfiinţat în anul 2017 şi, în cei trei ani de când există în peisajul cultural românesc, bucureştean şi nu numai, s-a dovedit una dintre cele mai active, dinamice şi de calitate propuneri din sfera noastră culturală. Iniţiativa îi aparţine unui singur om, doamna Victoria Nagy Vajda, care şi-a îndeplinit astfel visul de a sprijini eficient sectorul cultural românesc şi de a impune cât mai multor oameni ceea ce numeşte propriul său motto: „cultura trebuie să fie un stil de viaţă“. Pentru aceasta, preşedinta asociaţiei a avut inteligenţa să se înconjoare de oameni de cultură de calitate, deschişi noului şi dedicaţi acestei propuneri artistice excepţionale. Să spunem doar că, din 2017 până-n septembrie 2020, Arbor a organizat 20 de expoziţii de artă ale artiştilor plastici formaţi, tineri şi copii, şi a sprijinit financiar şi logistic organizarea altor 3 expoziţii.

De-a lungul celor trei ani de existenţă ai asociaţiei, numeroşi artişti tineri – dar nu exclusiv, pentru că proiectul ARBOR este deschis artiştilor din toate generaţiile şi din toate zonele geografice româneşti – au beneficiat de sprijinul şi promovarea efectuate de asociaţie, fie prin suport direct, fie prin organizarea de expoziţii, dintre care multe s-au dovedit prestigioase.

Foto dreapta: Alături de Aron şi Hunor, fiii săi, la Opera Naţională Bucureşti

În anul academic 2018-2019, asociaţia a organizat participarea a numeroşi apreciaţi artişti români ca artişti invitaţi/mentori la atelierele Arbor Master Class in Arts organizate de Arbor în instituţiile de învăţământ artistic din Republica Moldova, dintre care îi enumăr pe Andrei Gamarţ, Virgil Scripcariu, Gili Mocanu, Sergiu Chihaia, Giuliano Nardin, Smaranda Pompiliu Pârvan etc. Unul dintre cele mai de succes şi de impact proiecte concretizate ale Asociaţiei ARBOR a fost, în toamna anului trecut, organizarea de expoziţii şi invitarea „în carne şi oase“ la Bucureşti a doi artişti iconici din Chişinău, repere ale artei contemporane de peste Prut: Ghenadie Popescu şi Mark Verlan, pentru prima oară aflaţi împreună într-o expoziţie comună. Expoziţiile au avut loc la Galeria Posibilă şi la Seneca Anticafe şi s-au bucurat de un real succes.

Să mai spunem doar că, pe parcursul celor 3 ani de activitate, Arbor a făcut sponsorizări şi donaţii de materiale de lucru, calculatoare, cuptor de ars ceramică, opere de artă instituţiilor din sectorul cultural. Arbor a editat şi a contribuit la editarea a 4 cataloage de artă ale artiştilor cu care colaborează.

După Irina Greciuhina in Bucharest, nimic nu a mai fost la fel ca înainte

Expoziţia de deschidere, „Mapa Portdesen“, a constituit o iniţiativă necesară, o datorie de suflet a Victoriei Nagy Vajda: au fost prezentate lucrări ale copiilor şcolilor de artă de pe întreg teritoriul Republicii Moldova, inclusiv de peste Nistru, din însângerata Transnistrie, aduse cu multă greutate şi devoţiune. Era însă doar începutul surprizelor pregătite de Asociaţie pentru vara lui 2020, altfel un an, după cum ştim, complet atipic faţă de ceilalţi de până acum.

Foto dreapta: Vizitatori la Arbor de Noaptea Galeriilor

Expoziţia „Woman Unchained“ a artistei din Chişinău Irina Greciuhina, deschisă aici la începutul lunii septembrie şi rămasă încă o lună pe simeze (cu program zilnic de vizitare, ceea ce-i cam atipic pentru galeriile din Bucureşti), a resetat complet standardele de organizare şi de mediatizare ale unei expoziţii pentru dinamicul, activul, dar totuşi prăfuitul Bucureşti. Expoziţia unei artiste necunoscute până în acel moment în România, având şi „handicapurile“ originii din Republica Moldova şi a limbii ruse pe care o vorbeşte, a fost transformată într-un eveniment cultural al toamnei, pentru care lumea s-a îmbulzit la vernisaj (respectând, evident, „distanţarea socială“), iar televiziunile şi presa scrisă „au stat la coadă“ pentru interviuri.

Irina Greciuhina şi Victoria Nagy Vajda, la vernisajul „Woman Unchained“ de pe 10 septembrie

„RoART goes virtual“

Astfel, vizita artistei, timp de câteva zile, la Bucureşti, departe de a trece neobservată, s-a bucurat de mare succes (din partea criticilor de artă sau a oamenilor oarecare) şi s-a constituit într-un eveniment. Totul datorită unui efort uriaş de a pune în valoare lucrările spectaculoase ale Irinei Greciuhina şi de a mediatiza cum trebuie o iniţiativă culturală, de a o transforma într-un eveniment. Urmarea? Afluxul de vizitatori în expoziţie a continuat şi după vernisaj, dat ori de cei care-au aflat astfel din media, ori de simpli trecători de pe stradă.

În mijlocul copiiilor, „viitorul naţiunii“, în proiectul Cultura Bus, care-i aduce la oraşele mari (Chişinău şi Bucureşti) pe copiii din localităţi unde oferta culturală este mai săracă

Un alt proiect al Asociaţiei Arbor este organizarea unor expoziţii în VR (Virtual Reality) pentru mai mulţi artişti, din diverse generaţii, pe site-ul propriu www.theopen-art.com. Este un proiect inedit, deschis noului şi „zilei de mâine“, şi, foarte important, fără precedent în România. Pe lângă cele deja existente (Diana Tudose, Irina Greciuhina, expoziţia cu portrete de scriitori realizate de Valentina Rusu Ciobanu şi reconstituirea VR a atelierului VRC din anul 1985), pentru perioada ianuarie-iunie 2021, Arbor şi-a propus realizarea a 5 expoziţii de artă în format VR, aparţinând artiştilor: Vasile Gorduz (1931-2008), Virgil Scripcariu, Giuliano Nardin, Maia Ştefana Oprea şi Andreea Albani, adică numai nume de primă mărime ale avanscenei artistice contemporane din România.

„Cultura as lifestyle

Toate acestea nu fac decât să întărească motto-ul Victoriei Nagy Vajda: „cultura ca stil de viaţă“. Preşedinta asociaţiei îşi doreşte să crească interesul publicului pentru arta vizuală, public care să includă vizitarea expoziţiilor de artă în calendarul de petrecere a timpului liber al familiilor, fie ele „tradiţionale“ sau nu; de ce nu, să crească interesul publicului pentru achiziţionarea operelor de artă în scopul de a-şi amenaja spaţiile rezidenţiale şi de birou.

Foto dreapta: Victoria Nagy Vajda şi Anastasia Gurschi, la capătul a 10 luni de muncă

Începutul a fost făcut: şi datorită plasării sale cochete, direct din stradă, într-o zonă altfel destul de izolată, dar pitorească – dar nu numai –, galeria Arbor este una dintre puţinele din Bucureşti al căror prag este trecut de simpli călători de pe stradă, oameni oarecare, dar a căror privire este atrasă de lucrări, astfel îşi iau răgazul să se oprească din drum şi să intre în contact cu arta adevărată.

Citeşte şi:

Iisus va fi femeie, odată cu „Woman Unchained“ la Bucureşti

VRC 100. „Geniul necunoscut“ al României împlineşte 100 de ani

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

22 Comentarii

Lotru
29.10.2020, 17:23:55

"Iisus va fi femeie, odată cu „Woman Unchained“ la Bucureşti" Acesti satanisti romanii trebuie alungati din Moldova

Coco
29.10.2020, 19:25:47

Ai vrea să ne alungaţi in Siberia, nuu? Retine ca noi suntem ortodocşi neschismatici darmite satanisti! https://video.search.yahoo.com/search/video?fr=mcafee&p=youtube+sus+pe+malul+nistrului#id=1&vid=fc1a189062729a1923efeed8ec249abb&action=view

Lotru
29.10.2020, 20:16:09

Plagiat ! https://youtu.be/a786Qo6jXZ8

Coco
29.10.2020, 21:33:49

Chişleag la Proţap, probabil a fost vreo intelegere între compozitori că n-am auzit să fi fost vreun proces asupra drepturilor de autor. Aici versurile imi plac teribil dar şi melodia. https://sergiudo.com/2015/10/14/ansamblul-plaiesii-sus-pe-malul-nistrului/

Navrapascu Vasile
29.10.2020, 17:28:16

Moldova plai frumos.... mai sunt si altii care isi iubesc Tara dar gandesc altfel...

-5 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (22)

Modifică Setările