Arte

articolul anterior articolul urmator

Zile triste şi zile de sărbătoare. Cu muzică

0
22 Jun 2017 14:38:16
Cristina Comandasu

Întâmplarea a făcut ca în două zile succesive din mini-vacanţa de Rusalii să prezint la Radio România Muzical două discuri cu semnificaţie deosebită - Jiri Belohlavek şi Avi Avital, protagonişti.

Jiri Belohlavek – un ultim omagiu

Când am înregistrat emisiunea care-l avea pe protagonist pe dirijorul Jiri Belohlavek, difuzată în premieră pe 30 mai şi în reluare pe 4 iunie, nu aveam de unde să ştiu că în 31 mai, Jiri Belohlavek avea să părăsească această lume. Avea 71 ani. Şi în 6 septembrie 2017 urma să dirijeze la Bucureşti, în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu, un concert susţinut de Orchestra Filarmonicii Cehe.

În 7,8 şi 9 iunie, la Radio România Muzical au fost programate trei concerte, din care două foarte recente, care l-au avut pe Jiri Belohlavek în prim-plan: cel susţinut în 13 aprilie 2017 la pupitrul Orchestrei Simfonice BBC, cel din 28 aprilie 2017, când Belohlavek a dirijat Orchestra Radiodifuziunii Bavareze din Munchen şi un concert din 2005, cu o semnificaţie deosebită: concertul prin care Orchestra Simfonică BBC şi-a aniversat 75 ani de existenţă. 

De altfel, despre acest ultim concert, din 13 aprilie, pe care Belohlavek l-a susţinut alături de Orchestra Simfonică BBC, s-a discutat mult în presa britanică: a fost interpretat atunci, premonitoriu poate, Requiemul de Antonin Dvorak.

Jiri Belohlavek s-a bucurat de un mare prestigiu în Marea Britanie: a avut o legătură strânsă cu Orchestra Simfonică BBC timp de aproape 20 ani, între 1995 şi 2012, între 2006 şi 2012 fiind chiar dirijorul şef al acestei orchestre emblematice pentru spaţiul englez. În 2007, Jiri Belohlavek devenea primul dirijor care conducea ultimul concert din Festivalul BBC Proms, fără a fi vorbitor nativ de limba engleză , acest ultim concert de la Proms fiind, conform tradiţiei, o seară a mândriei spiritului britanic.

Jiri Belohlavek a fost considerat un specialist al repertoriului ceh: Dvorak, Smetana, Janacek, Martinu sunt compozitorii pe care i-a abordat predilect şi pentru care a creat versiuni de referinţă. A avut o carieră internaţională de invidiat, păstrând în acelaşi timp legăturile cu orchestrele din ţara sa natală: de altfel, din 2012 a fost directorul muzical şi dirijorul şef al Orchestrei Filarmonicii din Praga, pe care a transformat-o într-o orchestră de elită la nivel mondial. La promovarea şi creşterea notorietăţii acestei orchestre a avut un rol principal şi contractul semnat de Belohlavek cu celebra casă britanică de discuri Decca. În 2014, a apărut integrala simfoniilor de Antonin Dvorak, în 2016, Dansurile slave de Antonin Dvorak, iar în 5 mai 2017, a apărut cel care va rămâne ultimul disc semnat de Jiri Belohlavek: Stabat mater de Antonin Dvorak.

Ultimul concert dirijat la pupitrul orchestrei care i-a adus consacrarea internaţională – Requiemul de Dvorak; ultimul disc – o lucrare tot cu nuanţe funerare a aceluiaşi Dvorak, probabil cel mai cunoscut şi iubit compozitor ceh al tuturor timpurilor, la nivel mondial. Stabat mater este o lucrare religioasă care descrie suferinţele Fecioarei Maria la picioarele lui Iisus crucificat, o lucrare destinată a fi cântată în Săptămâna Mare.

Jiri Belohlavek a fost tipul de dirijor care punea mereu partitura şi intenţiile compozitorilor în faţa propriului ego; modestia şi personalitatea sa caldă l-au făcut iubit de partenerii săi de scenă, nume dintre cele mai importante la nivel mondial.

La fel rămâne şi în ultima sa înregistrare de pe disc: un artist matur, care realizează o construcţie muzicală fără cusur şi care în acelaşi timp transmite o intensă emoţie. Este momentul să ne amintim că Jiri Belohlavek a studiat 2 ani alături de românul Sergiu Celibidache şi să fim alături de numeroşii săi compatrioţi care au venit să-i aducă un ultim omagiu. Jiri Belohlavek a fost un simbol nu doar pentru Filarmonica din Praga, ci pentru Cehia în întregul ei.

Stabat de Antonin Dvorak – un disc înregistrat de Jiri Belohlavek alături de Corul şi Orchestra Filarmonicii Cehe. Solişti: soprana Eri Nakamura, mezzosoprana Elisabeth Kulman, tenorul Michael Spyres, basul Jongmin Park. Albumul poate fi ascultat oricând pe site-ul proiectului Radio România Muzical Discurile anului 2017.

Avi Avital meets Omer Avital

În 5 iunie am prezentat la Radio România Muzical un alt disc, din punct de vedere ideatic exact la polul opus faţă de discul lui Jiri Belohlavek. De la tragismul muzicii lui Dvorak, la lumea world music cu nuanţe mediteraneene creată de doi muzicieni foarte respectaţi, venind şi ei din două universuri diferite: Avi Avital, cel care a adus mandolina pe marea scenă a muzicii clasice, şi Omer Avital, un jazzman.

E doar o coincidenţă de nume, cei doi nu au nicio legătură de familie; ceea ce-i leagă este ţara de origine, Israel, ca şi generaţia din care provin: Avi Avital are 39 ani, Omer Avital, 46 ani. Şi îi mai leagă tipul de statură artistică la care au ajuns: Avi Avital este astăzi un nume foarte respectat din muzica clasică, primul mandolinist nominalizat la premiile Grammy din istorie, iar Omer Avital, cu o carieră de invidiat în jazz, basist şi compozitor.

Albumul realizat de cei doi, alături de pianistul de jazz Yonathan Avishai şi percuţionistul Itamar Doari, a fost lansat pe 2 iunie, sub sigla celebrei case de discuri Deutsche Grammophon, cu care Avi Avital colaborează din 2012. O muzică foarte interesantă, de cel mai bun gust şi calitate regăsim pe acest album unde piesele sunt semnate de Omer Avital şi Avi Avital, majoritar. Sonorităţi de jaz, muzică clasică, ecouri ale muzicii orientale şi evreieşti, o excepţională captare a sunetului. Plus ineditul unei mandoline care cântă un jazz soft.

Este într-adevăr, o combinaţie care promite să convingă un public foarte larg, mai larg decât cel al muzicii clasice. Un album de ascultat la drum, în week-end sau chiar pe plajă de către cei care s-au săturat de produsele muzicale (prea) comerciale, dar care nici nu au chef să asculte Bach sau Beethoven la un moment dat.

Emisiunea care conţine albumul Avi Avital meets Omer Avital poate fi ascultată aici.

Şi încă un lucru: am aflat cu bucurie că Cvartetul Giocoso, stabilit la Viena, în componenţă căruia se regăsesc violoniştii români Sebastian Câşleanu şi Teofil Todică, va susţine un turneu de concerte în Australia alături de Avi Avital în 2018. Cvartetul Giocoso, laureat în 2015 la un important concurs din Australia, a primit ca premiu acest turneu, iar Avi Avital este un muzician cu succes deosebit la publicul australian.

E o ocazie de a anunţa că Cvartetul Giocoso  susţine un concert la Bucureşti pe 22 iunie, de la ora 19.00 la Biserica Luterană din Bucureşti: Ravel, Mozart şi Krenek în programul lor şi o ocazie unică de a asculta acest cvartet cu un palmares de premii internaţionale extrem de bogat şi despre care ştim încă atât de puţin în România. Înregistrarea concertului va fi difuzată de Radio România Muzical pe 4 iulie, de la ora 19.30.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările