Arte

articolul anterior articolul urmator

Ziua când „Don Giovanni” e cea mai frumoasă operă scrisă vreodată

4
23 Sep 2019 10:49:21
Alexandru Pătraşcu
Luca Pisaroni, Don Giovanni la Enescu 2019 (Foto: Romică Zaharia)
Luca Pisaroni, Don Giovanni la Enescu 2019 (Foto: Romică Zaharia)

Sunt convins că misiunea unui festival este de a prezenta lucruri noi şi greu accesibile în rutina zilnică a stagiunilor. Fie că este vorba de titluri din afara repertoriului, fie că este vorba de puneri în scenă revoluţionare sau măcar extravagante.

Articol publicat pe blogul Despre Opera.

Bienala Enescu nu face excepţie, prezentând de vreun deceniu lucrările contemporanilor lui Enescu sau opere baroc nemaivăzute pe la noi. Acum doi ani m-a surprins programarea unui Cosi fan tutte, atâta vreme cât Mozart e prezent cu trilogia Da Ponte şi în teatrele de operă locale, chiar şi în provincie. Ateneul n-a gemut de lume atunci, dar spectacolul lui Minkowski a avut atâta prospeţime, încât mi-am dat seama că, în România, marele absent este chiar Mozart, spectatorii de operă fiind expuşi doar la o caricatură interpretativă a lui.

Aşa că anul acesta n-am mai fost deloc surprins de acest nou experiment cu Mozart la Enescu 2019, ba chiar numele lui Giovanni Antonini era atrăgător ca un magnet (cred şi astăzi că Anotimpurile lui Vivaldi nu au fost niciodată mai interesante ca în înregistrarea lui la conducerea ansamblului „Il giardino armonico”), în ciuda nenumăratelor schimbări de distribuţie ale spectacolului din 22 Septembrie, ultima fiind anunţată chiar săptămâna asta, când Olga Bezsmertna a înlocuit-o pe Miah Persson în rolul Donnei Elvira.

Pentru mine, Festivalul Enescu 2019 s-a oprit la acest Don Giovanni. Aproape că m-am bucurat că opera lui Mozart se întindea copios peste concertul final al celor de la Concertgebouw, de la Sala Palatului.


Purché porti la gonnella, voi sapete quel che fa! – Olga Bezsmertna şi Alex Esposito (Foto: Romică Zaharia)

A fost o după amiază nebună, la sfârşitul primului act aveam senzaţia că nu respirasem de când începuse uvertura. La fel ca în 2017, cântăreţii au alergat pe toată scena Ateneului, în jurul orchestrei, jucând mai convingător decât în orice spectacol de la operele româneşti. Luca Pisaroni, multă vreme un excelent Leporello, a început să cânte rolul lui Don Giovanni abia anul acesta, la Metropolitan. A fost excelent, un Don viril care nu-şi propune să seducă prin vorbe, pentru că e sigur pe înfăţişarea lui, drept urmare e insistent şi presant. O voce puternică, cu un timbru uneori forţat, lirismul există dar nu e subliniat, însă în viteza nebună cu care se cântă, toate criteriile de apreciere ale unui artist liric devin secundare în faţa credibilităţii actoriceşti pe care o degajă. Sigur că „Aria şampaniei” a suferit de respiraţii dese şi fraze scurte, dar Pisaroni a livrat atât de intens, încât amănunte de acest fel nu mai contează. Aş putea găsi cusururi tuturor, însă ele ar fi cu totul neimportante în faţa ardenţei cu care au jucat şi cântat.

Citeşte continuarea articolului pe blogul Despre Opera.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

etc etc
23.09.2019, 11:32:34

finalul a fost culmea penibilului? Corul pe scena, publicul se ridica si... opreste spectacolul? Nu cred c'am prins vreun moment mai penibil pana acum in peste 30 de ani de mers la spectacole. Din care vreo 5 in copilarie, in conditiile de gherila de pe vremea raposatului, care dadea nastere la tot felul de faze :)))) de distributie ce sa vorbim; ni s'a vandut Schrott, am avut Pisaroni. Probabil baiat bun in viata de zi cu zi. Clar preferam prima varianta. Donna Anna... nivelul asta cred ca'l pot obtine si la ONB. Nu stiu ce Zerlina a auzit autorul. restul distributiei - da, remarcabil de bine. De asemenea, da, jucat bine; in masura in care asta conteaza de vreun fel. Sincer, avand locuri proaste(loja, si pe o extrema), cred ca preferam varianta oratoriu. Desi nu's cum dracu' ar arata don giovanni cu oameni stand la pupitru... Momentul in care interpretul intorcea capul dintr'o partea in cealalta m'a facut sa ma gandesc sa ma duc cu miloaga sa vad daca nu ma pot lipi de vreun loc liber in sala. Apropo, penbil - locuri libere in sala. Si nu putine; cred ca vreo 20 la o sala de sub 800 de locuri.

Sorin Ionascu
23.09.2019, 23:01:54

Mda, nu stiu de ce s-a taiat finalul, motive ar putea fi multe, dar inclin sa cred ca spectacolul trebuia sa se termine inainte de 19.30, ora la care incepea urmatorul, ambele in transmisie live online si la radio. Penibil intr-adevar. Si frustrant. Altfel, un spectacol foarte bun, dar salvat in primul rand de solisti, dirijorul fiind de o neutraitate si lipsa de expresie exemplare. Stiu ca multi au fost fost nemultumiti ca nu a venit Schrott - eu unul il prefer pe Pisaroni, chiar daca nu e un ideal in rol, dar suna mult mai bine si e mult mai credibil. Anulari de genul acesta apar deseori in lume, inclusiv in aceasta serie (ei au o serie de spectacole, din care FE e doar unul). O surpriza placuta a fost si Bezsmertna, chiar daca nu a cantat marea arie "Mi tradi" in actul 2. Mai putin placuta a fost surpriza la S. Schwartz, care, posibil din cauza sarcinii, avea probleme de respiratie si sustinere a sunetului, chiar de atingere a unor note. Nici tenorul nu a fost o revelatie de exceptie, desi o voce frumoasa, are inca o tehnica precara si insuficienta. Probleme de tehnica am gasit si la Masetto. Restul insa au fost cu adevarat excelenti.

etc etc
24.09.2019, 12:17:42

eu ce am vazut a fost pur si simplu ca publicul s'a apucat sa aplaude da'n ... si nu s'a mai oprit. Asa ca aia au asteptat un timp. Cand au vazut ca nu se opreste treaba, au taiat finalul. corul era pe scena; deci, clar trebuia sa se cante. Nu era pre planned sa se taie cat sa se ajunga la SP pentru urmatorul concert. Mi s'a parut ca s'a taiat ad hoc.

Sorin Ionascu
23.09.2019, 22:49:20

Iar ti-e lene sa pui tot textul si aici? Dupa ce ca scrii tot felul de mascari la multe din articole nici macar nu ai bunul simt elementar sa le pui integral. Ai devenit si tu o jurnaliz/da ca toate analfabetele tinute doar ca tziitoare pentru unii si altii. Sper ca macar diploma aia de injener sa fie adevarata.