Cărţi

articolul anterior articolul urmator

A mai dispărut o emisiune culturală

10
18 Dec 2015 17:18:00
Nicolae Manolescu
Dan C. Mihăilescu FOTO Eduard Enea / Adevărul
Dan C. Mihăilescu FOTO Eduard Enea / Adevărul

În „Adevărul“ din 9 decembrie, Dan C. Mihăilescu explică de ce a plecat de la Pro TV. Multă lume i-a urmărit, săptămână de săptămână, emisiunea „Omul care aduce cartea“, la debutul căreia, cu 15 ani în urmă, am avut şi eu un oarecare rol, de care criticul nu pare a-şi aduce aminte.

Motivul obişnuit în astfel de renunţări este, fiind vorba de televiziune, ratingul scăzut. Trebuie să recunosc că a fost primul lucru la care m-am gândit eu însumi înainte de a citi interviul din ziar. O notă a jurnalistului Petre Barbu din „Forbes“, citată în ziar, ne informează însă că foarte instructiva şi originala emisiune se bucura de o audienţă importantă: 400.000 de telespectatori pe minut, în medie, la nivelul întregii ţări, în intervalul 1 ianuarie-4 decembrie 2015, puţin peste jumătate dintre ei din mediul urban, unde ratingul a fost de 2,2%. Despre ce e totuşi vorba? Ne spune Dan C. Mihăilescu însuşi pe site-ul său personal.

„Şubrezire“ a emisiunii

El a remarcat de ceva vreme unele semne de „şubrezire“ a emisiunii. I s-a sugerat, de exemplu, că postul n-ar câştiga nimic de pe urma faptului că editurile îşi fac reclamă prin cărţile prezentate în emisiune. Ciudată mentalitate! Nici gând ca ea să fi existat pe când ProTV îmi difuza, tot săptămânal, emisiunea „Profesiunea mea,
cultura“.

Câştigul unui post de televiziune se măsura pe atunci, în primul rând, prin calitatea unei emisiuni de cultură şi nimeni nu vedea în dezbaterile consacrate unor cărţi sau unor evenimente artistice o formă de reclamă mascată şi, implicit, o pagubă.

A doua intervenţie, nu ştiu cât de directă, a constat în  ideea că, odată cu „cărţile deştepte“ recenzate, să fie consemnate, fie şi numai pe burtieră, şi „titluri frivol-motivaţionale“, astfel încât să fie slujite „toate categoriile de cititori“. (Între ghilimele sunt cuvintele autorului emisiunii.) O mentalitate la fel de ciudată ca şi precedenta. În spatele acestei tentative de „democratizare“ se ascunde o, pe cât de gravă, pe atât de răspândită confuzie.

Rolul celui care comentează cărţi, la televiziune, la radio sau într-o revistă este tocmai acela de a selecta din maldărul de apariţii pe cele valabile literar. Ce prostie, iertat să-mi fie cuvântul, să încerci a creşte ratingul prin flatarea gustului marelui public, împotriva naturii înseşi a unui demers cum este critica de carte! E adevărat că ProTV este o televiziune comercială (laudă ei pentru a nu fi redus atâta amar de timp cultura la divertisment, domeniu în care a excelat dintotdeauna!), dar comerţul ca atare, şi nu doar de bunuri culturale, nu trebuie să se dispenseze de un scop educativ. Există un ethos al tuturor activităţilor umane şi, cu atât mai mult, al celor culturale.

De la politruci la manageri culturali

Dan C. Mihăilescu mărturiseşte că în ultimul timp a avut parte şi de şicane administrative: schimbări neaşteptate ale zilei şi orei de filmare, săptămâni sărite din calendarul emisiunii, emisiuni amânate sau nedifuzate („dispărute“, scrie autorul) şi, într-un final apoteotic, ştergerea întregii arhive din reţeaua online. Nu credeam a mai fi mirat de ceva din comportamentul oamenilor care fac legea în televiziune.

Şi totuşi! Şicanele cu pricina mi-au reamintit brusc de ultima perioadă de existenţă a Cenaclului de Luni, din primăvara lui 1983, când ne-am pomenit cu tot soiul de piedici, una mai insidioasă decât alta, ba că e ocupată camera de la Casa Studenţilor „Grigore Preoteasa“, unde ne ţineam şedinţele, ba că se renovează etajul şi altele, asemănătoare cu şicanele făcute azi lui Dan C. Mihăilescu de către producătorii emisiunii de la ProTV. La prima vedere, nicio deosebire între politrucii culturali din regimul trecut şi managerii culturali de astăzi. Aceeaşi proastă înţelegere a faptului de cultură, subordonat unor interese de altă natură decât aceea firească.

La prima vedere. La a doua, deşi rezultatul e acelaşi, remarcăm o deosebire semnificativă. Cenzura era ideologică înainte de 1989; ea este economică astăzi. Pe ideologul comunist nu-l interesa valoarea bunului cultural, ci doar eficacitatea lui în planul manipulării conştiinţelor. Cultura de elită o detesta tocmai fiindcă nu bătea suficient în toate straturile sociale. Ceea ce conta în ochii lui era caracterul popular al artei. Pe managerul contemporan îl preocupă exclusiv valoarea de piaţă a produsului literar sau, în general, artistic. De aceea urmăreşte suprimarea selecţiei, a spiritului critic.

Este aberant să pretinzi unei emisiuni al cărei rol este de a propune o anumită opţiune estetică să se transforme într-o enumerare de titluri, bune, rele, geniale, tâmpite, lăsându-i telespectatorului răspunderea ierarhizării şi interpretării lor corecte. Şi asta, atenţie!, spre paguba telespectatorului însuşi, băgat în ceaţă, dezorientat şi, consecinţă inevitabilă, împins să aleagă ceea ce crede el de cuviinţă, dar fără a avea capacitatea de a separa grâul de neghină.

M-am simţit obligat la astfel de consideraţii, în definitiv, banale, de dispariţia uneia dintre puţinele emisiuni culturale care contau în viaţa noastră de cititori de carte. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

10 Comentarii

Jane Doe
18.12.2015, 18:11:32

Protv-ul nu mai are strop de stil, de eleganță. Emisiuni mahalagești de cartier, filme vechi, seriale de mâna a treia. Două emisiuni mă făceau să-l mai deschid - România te iubesc, de duminica după-amiaza și bineînțeles, Omul care aducea o carte. Sincer vorbind, mai îndată întrevăd în grila viitoare a protv-ului filme de la Bollywood, decât emisiunea domnului Dan C. Mihăilescu. E greu să te desprinzi de un loc, atunci când mintea ta păstrează amintirea lui de-acum 8-10-15 ani. Dar domnului Dan C Mihăilescu n-ar trebui să-i fie greu să se despartă de ceea ce înseamnă acest post de televiziune, astăzi. Domnia-sa nu se mai potrivește nici locandei, nici birtașului, nici actualilor mușterii. În mod sigur îl vom reîntâlni undeva, cândva...

+10 (10 voturi)
Tagetes
18.12.2015, 18:20:04

Ziceti ca " Pe ideologul comunist nu-l interesa valoarea bunului cultural, ci doar eficacitatea lui în planul manipulării conştiinţelor."...sa vedem concret cine manipuleaza mai puternic : PRO tv , dl. Manolescu sau ideologul comunist. Am recitit de curand Iluzii pierdute de Balzac , ca de obicei m-am uitat cand e publicata cartea, traducerea , editura etc. Iata ce-am citit: " Honore de Balzac Iluzii Pierdute BPT( Biblioteca Pentru Toti) Bucuresti Bun de tipar 12.04.1976 Tiraj 100115 exemplare brosate Coli tipar 11,5 Comanda Nr.60123 Combinatul Poligrafic Casa Scanteii Piata Scinteii Nr.1 Republica Socialista Romania. "...o suta de mii de exemplare din Balzac , carevasazica nu-l interesa pe ideologul comunist valoarea bunului cultural domnu Manolescu? ...Si inca ceva , pe vremea ideologului comunist exista o piesa de mobilier numita biblioteca , in orice apartament sau casa. Ideologii culturali capitalisti de la IKEA mai produc asa ceva?

-4 (6 voturi)
Papa Raţă
18.12.2015, 19:23:03

Și iată așa , am ajuns, prin ironia sorții , ,, de la politruci la manajeri culturali,, care mereu ,, banul îl vânează,, cu divertismente de trei parale, etalând nulități și enormități politonte Iar vina cea mai mare, dle Manolescu, poartă un nume, și el se numește : apatie, apatia elitei culturale de a se încadra în ACTUL POLITIC, cum le cere NOUA SOCIETATE PE CARE O CONSTRUIM

+4 (4 voturi)
PETRE GRIGORESCU .
18.12.2015, 19:38:30

Cu mult mai complicat şi grav decît APATIA E COMPLICITATEA !

0 (2 voturi)
of of
19.12.2015, 05:32:09

Demonstrați dumneavoastră domnule Manolescu, ca președinte USR, ca manager cultural, că ați învățat din lecția de la 83. Sponsorizați aceasă emisiune și convingeți TVR-ul, televiziunea publică s-o preia. Demonstrați prin fapte, nu prin lamentări, că se poate promova cultura.

+1 (3 voturi)

Vezi toate comentariile (10)