„Antonin Ciolan, inegalabilul maestru al baghetei”

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Este titlul unei preţioase monografii apărute cu numai câteva luni în urmă la Cluj, la editura „Ecou Transilvan”, carte datorată domnului Gheorghe Muşat, istoriograf al cărui act de restituire vizează personalităţi importante ale vieţii muzicale clujene.

O carte – eveniment.

Apariţia monografiei este prilejuită de împlinirea a 130 de ani ce au trecut de la naşterea maestrului, una dintre cele mai temeinice personalităţi ale artei dirijorale din România. Un respect necondiţionat întărit de o filiaţie profesională apropiată l-au făcut pe mai tânărul Sergiu Celibidache sa-l considere pe maestrul Ciolan drept cel mai important dirijor român. Pe deasupra admiraţiei pentru tradiţia şcolii germane reprezentate de marele Arthur Nikisch era apreciată în acest caz natura artistică cu totul excepţională a maestrului, forţa constructivă a gândirii sale muzicale, consistenţa spirituală a actului artistic.

Monografia este scrisă cu dragoste, chiar cu veneraţie. Este scrisă de un muzician care a stat în imediata apropiere a maestrului, i-a simţit puterea gândului, pulsul mişcării interioare a muzicii.

O documentare extinsă

Dar, pe deasupra acestei evidente cordialităţi, autorul aduce o inedită şi impresionantă documentare ce provine din perioade şi din locuri dintre cele mai dificil de atins. Este meritul cercetătorului care stăruie, care cercetează arhivele, documentele. Cartea dispune de o fundamentare istorică privind climatul cultural artistic al Iaşului. Moldovean prin origine, clujean prin adopţie, la fel ca şi Ciolan însuşi, autorul cărţii se dovedeşte a fi literalmente sedus de personalitatea maestrului. Să fi fost şi aceasta motivaţia dinamicei interioare ce mobilizează acţiunea cercetătorului? Cu atât mai bine.

Etapele vieţii, etapele activităţii maestrului

Etapele vieţii, ale activităţii profesionale a maestrului, relaţiile muzicale din anii copilăriei, studiile de specialitate petrecute în Germania, la Dresda, Leipzig, la Berlin, revenirea la Iaşi, activitatea domniei sale la Chişinău, implicarea în viaţa muzicală din Odessa, înfiinţarea instituţiei Filarmonicii din Iaşi, explicarea pertinentă a datelor perioadei postbelice cu întregul cortegiu al avatarurilor anilor ’40 şi ’50… Iată un întreg şir al evenimentelor istoriei care au marcat conştiinţe, destine, inclusiv destinul maestrului Ciolan. Muzica, cultura, arta, au constituit priorităţi absolute; se fac referiri la datele personalităţii maestrului, la forţa interioară a convingerilor domniei sale. Cum era firesc, o parte importantă a volumului este destinată activităţii clujene.

Clujul, oraşul adopţiei celei mari

Este oraşul de adopţie care l-a preţuit în calitate de dirijor, de fondator al Filarmonicii locale, de profesor. Este oraşul care l-a iubit şi l-a sărbătorit pe maestrul octogenar.

Cartea domnului Gheorghe Muşat este mai mult decât o restituire. Este o mărturie. Este actul de devoţiune faţă de un maestru. Unul dintre cei mai importanţi ai vieţii noastre muzicale din secolul trecut.

Cea de a treia parte a volumului este destinată discipolilor, celor care au continuat, au preluat mesajul umanist al artei maestrului, multe dintre principiile artei lui Antonin Ciolan. Sunt menţionate relaţiile maestrului cu dirijorii, cu muzicienii care au concertat la Cluj în perioada postbelică. Cartea impresionează prin multitudinea materialului documentar, prin comentarea nesofisticată, avizată, cu totul cordială a evenimentelor, prin materialul fotografic care însoţeşte expunerea.

Cartea drept mărturie

Cartea domnului Gheorghe Muşat este mai mult decât o restituire. Este o mărturie. Este actul de devoţiune faţă de un maestru. Unul dintre cei mai importanţi ai vieţii noastre muzicale din secolul trecut.

Personal nu am avut şansa de a-l fi urmărit la pupitrul Filarmonicii bucureştene cu prilejul celei de a patra ediţii a Festivalului enescian, la sfârşitul anilor ’60. Mărturiile contemporanilor, în mod cu totul special cele ale publicului, ale muzicienilor clujeni, sunt impresionante. Dispunea de o uimitoare concentrare a expresiei susţinute de o gestică sobră, de o influenţă puternică asupra colectivului orchestrei, dispunea de o impresionantă capacitate de comunicare cu publicul. Actul său artistic depăşea trecerea efemeră a momentului. Devenea un act de cultură de o puternică densitate spirituală.

Concertul aniversar.

Nu pot încheia aceste rânduri fără a menţiona evenimentul muzical al acestei aniversări, anume concertul extraordinar susţinut în luna ianuarie la Opera din Cluj, concert desfăşurat sub bagheta maestrului Petre Sbârcea, un concert care a reunit ansamblurile celor două mari instituţii muzicale ale locului, ansamblurile şi soliştii Operei Naţionale Române şi Operei Maghiare din Cluj, instituţii cu care Antonin Ciolan a colaborat până în ultimii ani ai vieţii sale.

image
Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite